[ویکی فقه] آمیزش به شبهه. آمیزش به شبهه (وطى به شبهه):آمیزش با زن بیگانه به گمان حلال بودن آن زن را گویند. آمیزش به شبهه یا به جهت اشتباه در موضوع است؛ مانند: آمیزش با زن بیگانه به گمان آن که همسر او است، یا به جهت اشتباه در حکم است؛ مانند آن که خواهر کسى را که با او لواط کرده، به همسرى خویش در آورد و به گمان صحّت عقد، با وى آمیزش نماید. از این موضوع در باب نکاح سخن رفته است. حکم آمیزش به شبهه آمیزش به شبهه موجب ثبوت حدّ زنا نمى شود، لیکن موجب ثبوت نسب و عدّه براى زن مى گردد. نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۲۴۴-۲۴۷. ۱. ↑ نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۲۴۴-۲۴۷. ...
جملاتی از کاربرد کلمه امیزش به شبهه
شرط پنجم اينكه برادران و پدر ميت بعلت كفر و يا برده بودن ممنوع از ارث نباشند وبرادران كه حاجب و مانع از سهيم شدن مادر در بيش از يك ششم هستند از زنا متولد نشدهباشند و پدر هم بخاطر اينكه فرزند مرده خود را كشته باشد ممنوع از ارث نباشد، و امااگر برادران قاتل صاحب مال باشند آيا باز هم حاجب مادر مى شوند يا نه ؟محل اشكال است پس نبايد احتياط ترك شود، شرط ششم اينكه حاجب غير از محجوب باشد واما اگر هر دو يك نفر باشد كه امكان آن در وطى به شبهه تصوير مى شود ديگر حجبىنيست (مثل اينكه مردى داراى دو دختر و يك پسر است و با يكى از دخترانش وطى به شبههكند و دختر حامله شود و فرزندى بياورد كه اگر فرزند صاحباموال باشد و از دنيا برود مادرش حاجب خودش از مازاد بر سدساموال فرزندش مى شود، زيرا خودش يك خواهر ميت هست كه يك خواهر ديگر با يك برادردارد پس مادر هم حاجب شد و هم محجوب ).
يعنى آنها به عذرهاى واهى و اينكه ممكن است بعدا آلوده به گناه بشوند هم اكنون دردل گناه قرار دارند و جهنم گرداگرد آنها را فرا گرفته است آنها فرمان صريح خدا وپيامبرش را درباره حركت به سوى جهاد زير پا مى گذارند مبادا به شبهه شرعىگرفتار شوند!.
پاسخ به شبهه اى ديگر كه يهود در مورد تغيير قبله و نسخ القاء مى كردند در آيه:(ان اول بيت وضع للنّاس ...)
دو قول بى اعتبار در مورد شبهه القايى يهود در موردتحريماسرائيل برخى طعامها را بر خود از ميان بيانات مذكور عجيب تر از همه ،بيان بعضى ازمفسرين است كه گفته اند: آيه شريفه در مقام پاسخ به شبهه اىاست كه يهود در مساءلهنسخ دارد، و تقرير شبهه اين است كه يهود همواره مى گفت :اين محمد! اگر تو بر كيشابراهيم و ساير پيامبران هستى همچنانكه ادعا مى كنىپس چرا آنچه بر ابراهيم و برانبيا حرام بوده ، ازقبيل :
چشم تلافی ز تو دارم که پیش خلق روی مرا به شبهه شبه فام کردهای
بلى ! براى اهل علم خاصّه ، نفع بخشد كه از آن شبهات به شبهه نيفتند و عوام ايشان راحظّى نيست در آن و به امثال آنچه ما ذكر كرديم ، بهتر منتفع مى شوند و چون غرض از اينكتاب نيز انتفاع عامّه فارسى زبان است ، ملاحظهحال ايشان كرديم ؛ از نقل آن كلمات دست كشيديم و بحمد اللّه تعالى در بسيارى از كتابفارسيّه موجود و در همه بلاد منتشر است و اميدوارم از الطاف الهيه كه انتفاع ايشان از اينكتاب كمتر از انتفاع از بسيارى از كتب مؤ لّفه در اين باب نباشد. والحمداللّه
مساءله 6 - عده زن مطلقه حامله بشرطى با زائيدن تمام مى شود كهحمل (فرزند) ملحق بآن مردى باشد كه عده زن از او است پس اگر عده از مردى باشد كهزن را طلاق داده و فرزند از شخص ديگر، وضعحمل در تمام شدن عده دخالت ندارد، پس اگر زن از زنائى حامله شده كهقبل از طلاق يا بعد از آن مرتكب شده با زائيدن يا سقط كردن آنحمل از عده خارج نمى شود بلكه تمام شدن عده يا با ديدن سه حيض است و يا گذشتنسه ماه ، مانند زنانيكه حامله نيستند پس وضعحمل چنين زنى هيچ اثرى ندارد، بله اگر حمل او از زنا نباشد بلكه از وطى به شبهه اىباشد كه قبل از طلاق يا بعد از آن رخ داده به نحويكه فرزند ملحق به وطى كننده باشدنه بشوهر وضع چنان حملى سبب تمام شدن عده نسبت بآن وطى مى شود نه نسبتبشوهريكه طلاق داده است .
اعتراضها و نقدهای بسیاری علیه این کتاب در فضای مجازی و نوشتاری منتشر و چاپ شدهاست. محمد تقی حسینی ورجانی و دیگران در نوشتارها و فضای مجازی به شبهههای نویسنده پاسخ گفتهاند.
مساءله 1 - زنيكه با اوعمل زنا كرده اند بنابر اقوى عده ندارد چه اينكه از زنا حامله هم شده باشد يا نه و امازنيكه به شبهه با او جماع كرده اند بايد عده نگه دارند چه اينكه شوهر دار باشد و يانباشد و چه اينكه شبهه از هر دو طرف بوده باشد و يا از طرف مرد بلكه احتياط آنست كهاگر شبهه از طرف زن به تنهائى بوده عده نگه بدارد.
حضرت فرمود: فتنه ها هر گاه رو كنند به شبهه مى اندازند و هر گاه پشت كنند پرده ازشبهات برمى دارند. فتنه ها موجى همچون موج دريا دارند و طوفانى همچون طوفان باد،به شهرى برخورد مى كنند و شهر ديگرى را از ياد مى برند.
مساءله 6 - فرقى نيست در اين حكم بين زناى درقبل يا در دبر و همچنين در وطى به شبهه .
بس همنفسان نرد غلط باختهاند یک جامعه را به شبهه انداختهاند
پس از دو ابروی تو گر هلال را نگرم به شبهه افتم کز این سه ماه عید کدام