[ویکی فقه] آموزه های دین اسحاق (قرآن). دین و شریعت اسحاق نبی همان دین حضرت ابراهیم یعنی اسلام ذکر شده، دینی که اساس آن بر توحید بنا شده و به هرگونه شرک و عبادت غیر خدا دست رد می زند و برای بشریت واجب و نعمت بزرگ الهی لحاظ می شود. با توجه به آیات قرآن ، اعتقاد به جهان آخرت از آموزه های دین اسحاق شمرده شده است آنجاکه می فرماید:قال... انی ترکت ملة قوم لایؤمنون بالله وهم بالاخرة هم کـفرون(گفت غذایى را که روزى شماست براى شما نمى آورند مگر آنکه من از تعبیر آن به شما خبر مى دهم پیش از آنکه تعبیر آن به شما برسد این از چیزهایى است که پروردگارم به من آموخته است من آیین قومى را که به خدا اعتقاد ندارند و منکر آخرتند رها کرده ام). یوسف/سوره۱۲، آیه۳۷. یکی از مواردی که در قرآن به آن اشاره شده است، لزوم ایمان داشتن به آموزه های آسمانی اسحاق علیه السّلام می باشد:قل ءامنا بالله ومآ انزل علینا ومآ انزل علی ابرهیم واسمـعیل واسحـق... لانفرق بین احد منهم ونحن له مسلمون(بگو به خدا و آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط نازل گردیده و آنچه به موسی و عیسی و انبیاى دیگر از جانب پروردگارشان داده شده گرویدیم و میان هیچ یک از آنان فرق نمى گذاریم و ما او را فرمانبرداریم). آل عمران/سوره۳، آیه۸۴. یکی از آموزه های دین اسحاق علیه السّلام با توجه به آیات قرآن، اقامه نماز و پرداخت زکات می باشد:و وهبنا له اسحـق... (و اسحاق و یعقوب را به عنوان نعمتى افزون به او بخشودیم و همه را از شایستگان قرار دادیم). انبیاء/سوره۲۱، آیه۷۲. ...
جملاتی از کاربرد کلمه اموزه های دین اسحاق
می کنی ای شیخ یاد از رخنه های دین خویش افکنی بر شانه هرگه دیده خود بین خویش
در "پسر در حال ظهور"، سیرا یکی از شیاطین در اتاق تاج و تخت کاخ سابق کراولی، پس از ناپدید شدن لوسیفر است. هنگامی که شاهزاده جهنم آسمودئوس میرسد تا کنترل جهنم را تا زمانی که لوسیفر یا پسرش پیدا شود به دست بیاورد، سیرا یکی از شیاطینی است که از یک اعدام در امان می ماند. بعداً، آسمودئوس، سیرا و هرینگتون را میفرستد تا وینچسترها و پیامبر دوناتلو ردفیلد را بکشند در حالی که او از جک نفیلیم برای رهایی شیدیم از جهنم استفاده می کند. سیرا زمانی که دین در اتاق متل خود تنهاست به دین حمله می کند و به راحتی از تلاش های دین برای اسیر کردن او رها میشود و دین را روی تخت می اندازد. قبل از اینکه سیرا بتواند با چاقو به دین حمله کند، سم با تیغه فرشته از پشت به سیرا ضربه می زند و او را می کشد.
او نمونه منحصر به فرد از متفکران ایرانی محسوب می شود. با اینکه ملیت ایرانی داشت، از انتقاد به گرایش پوپولیستی تشیع صفوی، به شکلی رادیکال تر از اکثر نویسندگان عرب که به این موضوع می پرداختند، دست برنداشت. او مکانیسم اختلاط استبداد ایرانی و اسلام را که منجر به تولید شیعه صفوی شد را بخوبی نشان داد. او را یکی از معدود کسانی می دانند که توانست از برخورد احساسی با آموزه های دینی خلاص شود. ، او با تمام قوا به دنبال جمعآوری صفوف به سوی وحدت بود و در اینراه ازآنچه «تعصب شیعی» میخواند انتقاد میکرد و خواستار نزدیکی بین «تشیع علوی» و «اهل سنت» بود.
نموده حفظ خرمن های دین را از آن آتش مصون دین مبین را
آتشکده های دین ودل سوز در سینهٔ داغدار دیدم
شيخ ابوبكر با دعوت های دینی از جانب مير ابراهيم بن ميرعبدالله كه مبنا بر نهج توحيد و پيروی دقيق از قوانين سنتی اسلامی و استناد مستقيم از قرآن و احاديث اهل سنت بود خودش را تابع مذهب آن ها دانست .
سم در یک پرونده در "دندان های تیز" با دین برخورد می کند. اگرچه دین سعی می کند سم را از پرونده منصرف کند تا آنها مجبور نشوند دوباره با هم کار کنند ، سم می گوید که مایل است دوباره با دین کار کند ، تا زمانی که کاملاً حرفه ای باشد ، سم به او گفت که دیگر نمی توانند برادرانه کار کنند زیرا سم دیگر به دین اعتماد ندارد. در پایان "پاکسازی" ، سم به تلاش های دین برای توجیه تصمیمات خود پاسخ می دهد و می گوید که انتخاب های دین به همان اندازه ای که دین آنها را رنگ آمیزی می کند ، فداکارانه نیستند و او با همان وضعیت همان کاری را که دین انجام داد ، انجام نمی داد که دین را به سکوت فرو برد.
این یک گناه است نقدی بر آموزش های دینی و مذهبی در دبیرستان است که در آن هرچه در زندگی لذتبخش است گناه پنداشته میشود.
با گسترش فعالیت طلاب مکتب دیوبند ، شرکت مردم در مراسم مذهبی و توجه به احکام شریعت در بلوچستان افزایش یافت . بسیاری از ایلات کوچنده ی بلوچ نیز در معرض آموزش های دینی قرار گرفتند و مولویها نفوذ زیادی بین مردم به دست آوردند . بر اثر فعالیت روحانیونی که غالباً در مدارس دینی پاکستان یا هند تحصیل کرده بودند ، مسجد یا فضایی برای انجام مراسم مذهبی در بسیاری از روستاهای بلوچستان ساخته شد . این دسته از روحانیون که « مولوی » نامیده می شوند ، عموماً از شرکت در فعالیت سیاسی پرهیز کرده و بیشتر مشغول درس و تعلیم می شدند . گسترش حاکمیت دولت های مرکزی ایران و پاکستان طی چند دهه ی اخیر ، موجب کاهش قدرت سردارها ( بزرگان طوایف ) و افزایش قدرت مولوی های تحصیل کرده در بلوچستان ایران شده است . جایگزین شدن قدرت مذهبی به جای قدرت سرداران در منطقه ، از عوامل افزایش آگاهی دینی بلوچهاست.
اما نامدارترین ایشان بلاش (ولگشی) یکم اشکانی (۵۱–۷۷ میلادی) است که به روایت دینکرد (چاپ مَدَن، ص ۴۰۵–۴۰۶)، متون اوستا و «زند» های دینی و یادمانهای پادشاهی ایران را، که بر اثر تازش اسکندر مقدونی نابود و پراکنده شده بود، گردآورد، و ظاهراً «دژنبشت» هایی (= قلعة کتاباتی) هم برای حفاظت آنها بنا نهاد (اذکائی، ۱۳۷۵ش ب، ص ۶۱–۶۲، ۱۳۸).