امضا و تاسیس

معنی کلمه امضا و تاسیس در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] امضا و تأسیس. امضا و تأسیس، نوعی ملاک در طبقه بندی گزاره های دینی براساس بودن آن ها قبل از اسلام یا پیدایش آن ها در دین جدید است.
واژه تأسیس در لغت به معنای آغازیدن و بنیان نهادن و امضا به معنای انجام دادن و اجرای یک تصمیم است. واژه تأسیس در دانشهای هیئت و نجوم ، عروض، کلام ، فقه و اصول به صورت اصطلاحی خاص درآمده است. این اصطلاح در فقه و اصول به معنای افاده مضمونی جدید در برابر اصطلاح «تأکید» به معنای بیان دوباره مضمون پیشین به کار رفته که از پیشینه دراز و کاربرد فراوان در این دو دانش برخوردار است.
[ویکی فقه] امضا و تأسیس، نوعی ملاک در طبقه بندی گزاره های دینی براساس بودن آن ها قبل از اسلام یا پیدایش آن ها در دین جدید است.
واژه تأسیس در لغت به معنای آغازیدن و بنیان نهادن و امضا به معنای انجام دادن و اجرای یک تصمیم است. واژه تأسیس در دانشهای هیئت و نجوم ، عروض، کلام ، فقه و اصول به صورت اصطلاحی خاص درآمده است. این اصطلاح در فقه و اصول به معنای افاده مضمونی جدید در برابر اصطلاح «تأکید» به معنای بیان دوباره مضمون پیشین به کار رفته که از پیشینه دراز و کاربرد فراوان در این دو دانش برخوردار است.
کاربرد فقهی
واژه امضا نیز در علم فقه، کاربردهای گوناگونی دارد؛ از قبیل: تأیید و تنفیذ برخی معاملات، اجرا و تنفیذ حکم قاضی ، دادن برخی اختیارات و اجازه برخی تصرفات به اشخاص یا تأیید تصرفات پیشین آنها.
اصطلاح متداول
اصطلاح متداول تأسیس و امضا در ارتباط با نوعی طبقه بندی احکام شریعت مطرح شده که ملاک آن، تقنین بدوی یا تأیید احکام پیشین است. مفهوم تأسیس و امضا تا حدودی از مفاهیم نسبی به شمار آمده و ازاین رو در تعیین محدوده هر یک از آن ها تهافتهایی به چشم می خورد. در طبقه بندی احکام امضایی می توان آن ها را بر سه گونه شمرد: امور عقلایی و مقبول نزد همگان، آداب و رسوم ملتها، و بقایای شرایع پیشین. برخی در نگاهی کاربردی به این تقسیم بندی، احکام وحیانی در مقام الزام شرعی را تأسیس و احکام عقلایی و عرفی را که در شریعت مورد تأیید قرار گرفته اند امضایی شمرده اند.
← ابعاد عقیدتی و اخلاقی دین
...

جملاتی از کاربرد کلمه امضا و تاسیس

در زندگی روزمره انسان‌ها، تا کنون روشهای عدم انکار عمدتاً با تکیه بر امضا و اعتبار آن و تأیید کردن امضاء ایجاد شده و مورد استفاده قرار گرفته‌است.
كلمه (من ربك ) كه مزيد اختصاص را مى رساند مشعر است بر اينكهرسول خدا (صلى الله عليه وآله ) مورد عنايت خاصه الهى بوده ، ولى از آنجايى كهقبل از جمله (و اعرض عن المشركين ) قرار گرفته ممكن است انسان را به اين توهمبيندازد كه معنايش اين است كه تو وحى را پيروى و پروردگارت را عبادت بكن بگذارمشركين سرگرم پرستش بتهاى خود باشند و در نتيجه شنوندهخيال كند كه خداوند طريقه و كيش بت پرستان را امضا و صحه گذارده است ،
بیانیه تفنگت را زمین بگذار بیانیه‌ای است که در پی فروریختن ساختمان متروپل در آبادان روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ و سرکوب تجمعات اعتراضی در چند شهر ایران و شلیک مستقیم به سوی مردم و قطع اینترنت توسط بیش از ۱۰۰ سینماگر و هنرمند امضا و منتشر شد که در آن از نیروهای نظامی و انتظامی خواسته بودند که «سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و به آغوش ملت بازگردند.»
پس هر دعوت و هدايتى كه بين انبيا فرق گذاشته و مردم را نسبت به بعضى از آنانكافر و نسبت به بعضى ديگر مؤ من كند، و يا بين احكام خدا تفرقه انداخته مردم را بهعمل به بعضى از آنها و ترك بعضى ديگر دعوت مى كند، و يا از عهده تامين سعادتزندگى انسانى بر نمى آيد و يا انسان را به سوى شقاوت و بدبختى سوق مى دهد،هدايت خدايى و مورد امضا و رضاى پروردگار نيست و از راه فطرت منحرف است .
تورکمادا پیش‌نویس فرمان را در ۲۰ مارس ۱۴۹۲ به پادشاهان ارائه کرد، و پادشاهان آن را در ۳۱ مارس در گرانادا امضا و منتشر کردند.
طهماسبی از بنیان‌گذاران کمپین یک میلیون امضا و از نویسندگان بخش انگلیسی وب‌گاه «تغییر برای برابری» است.او همچنین، از بنیان‌گذاران مرکز آموزش و تحقیقات جامعه مدنی ایران (کنشگران داوطلب) در ایران بوده است؛ و پیش از آن نیز برای بهبود بخشیدن به دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و جنسی در مناطق محروم در ایالات متحده فعالیت می‌کرد.
در دوران امام حسين عليه السلام ، بنى اميه امامت اسلامى را به يك چنين چيزىتبديل كرده بودند، يعمل فى عباد اللّه بالجور و العدوان . امام حسين درمقابل چنين وضعيتى مبارزه مى كرد. مبارزه او بيان كردن ، روشن گرى ، هدايت و مشخصكردن مرز بين حق و باطل بود، چه در زمان يزيد و چهقبل از يزيد؛ منتهى آن چه در زمان يزيد پيش آمد و اضافه شد اين بود كه آن پيشواى ظلمو گمراهى و ضلالت توقع داشت كه اين امام هدايت بيايد پاى حكومت او را امضا كند، بيعتيعنى اين . به جاى اين كه مردم را ارشاد كند، هدايت كند، گمراهى آن حكومت ظالم را براىآنان تشريح كند، به جاى اين بايد حكومت آن ظالم را امضا و تاءييد هم بكند، مى خواستامام حسين را مجبور كند. قيام امام حسين از اين جا شروع شد.
پس از پیروزی انقلاب، فدایی اتحادیه انجمن اسلامی را تأسیس کرد. سپس در تاریخ ۷ فرودین ۵۸ و در قالب گروه توحیدی بدر، به همراهی شش گروه مبارز دیگر بیانیه تأسیس سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را امضا و منتشر کرد. فدایی تا پایان انحلال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی یکی از افراد تأثیرگذار این گروه بود و از مهم‌ترین اعضای راست‌گرای آن بود.
پس از سقوط دولت عثمانی، آنان معاهده سور را در ۱۹۲۰ امضا کردند. هر چند جنگ استقلال ترکیه باعث شد قدرت‌های اروپایی قبل از تصویب معاهده، به پای میز مذاکرات برگردند. اروپایی‌ها و مجلس ملی کبیر ترکیه معاهده دیگری را با نام پیمان لوزان امضا و تصویب کردند که معاهده سور را معلق می‌کرد. یکی دیگر از مشکلات اختلاف ترکیه و عراق بر سر استان موصل بود که بعداً در ۱۹۲۶ در جامعه ملل به بحث گذاشته شد. بریتانیا و فرانسه شرق خاورمیانه یعنی سوریه کبری را طی توافق‌نامه سایکس–پیکو، بین خود تقسیم کردند. روسیه با آنکه یکی از طرفین پیروز بود پس از انقلاب روسیه از تقسیم‌بندی عثمانی منع شد.
ضمير در كلمه (فانها) به ارض مقدس بر مى گردد، و مراد از اين جمله كه فرمود: آنسرزمين محرم شده ، حرمت شرعى نيست ، بلكه منظور حرمت تكوينى است ، يعنى خداىتعالى (به خاطر سرپيچى بى ادبانه و بى شرمانه كه كرديد) چنين مقدر فرموده كهتا چهل سال نتوانيد داخل آن سرزمين شويد و گرفتار سرگردانى گرديد، و الف و لامىكه در كلمه (الارض ) است الف و لام عهد است ، و معناى همان سرزمين را مى دهد، و جمله :(فلا تاس ) نهى از اءسى است كه به معناى اندوه است ، و خداى تعالى در اين آيهنظريه و كلام موسى را كه آن مردم را فاسق خوانده بود امضا و تصديق نموده و خود اونيز آنان را فاسق خواند.