[ویکی فقه] امتحان مردم بابل (قرآن). دو فرشته هاروت و ماروت به مردم بابل سحر را آموزش می دادند، اما قبل از آموزش به آنها هشدار می دادند که این امتحان الهی است. ۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۱۰۲. مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۶، ص۴۶، برگرفته از مقاله «امتحان مردم بابل». ...
جملاتی از کاربرد کلمه امتحان مردم بابل
خداوند در قرآن شريف ارزش هاى زندگى را به كلمه زينت تعبير فرموده و صريحاخاطرنشان كرده است كه زينت هاى زمين را وسيله آزمايش و امتحان مردم قرار داديم تا افرادنيكوكار و صحيح العمل شناخته شوند.
مؤ لف گويد: انبوه روايات اهل البيت عليه السّلام نشان دهنده اين نكته است كه در آخرالزمان هنگام ابتلا و سختى و امتحان مردم است و گروه بيشمارى از مردم در اثر سستىايمان و شدت بلا و مشكلات از اين امتحان ناكام خواهند شد، پس بايد بكوشيم تا باتمسك به اهل بيت عليه السّلام و صبر و استقامت ، دين خود را از خطرات مصون بداريم.
باز در همان كتاب آمده كه ابن ابى حاتم و ابن مردويه و بيهقى در كتابدلائل و ابن عساكر از سعيد بن مسيب روايت كرده اند كه گفترسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) در عالم رؤ يا بنى اميه را ديد كه بر بالاىمنبرش رفته اند به همين خاطر اندوهناك شد، خداوند وحى فرستاد كه غم مخور دنيائىاست كه به دست مى آورند (و در آخرت بهره اى ندارند)رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) خوشحال شد، و اين است معناى آيه (و ما جعلناالرّويا الّتى اريناك الا فتنة للناس ) يعنى ما اين پيشامد را مايه امتحان مردم قرارداديم .
اى پسرم اگر خداوند درباره خلق خود به علم خود رفتار مى نمود ديگر با پيامبران برمردم احتجاج نمى كرد(109) (يعنى پيامبران را نمى فرستاد براى امتحان مردم ، زيراامتحان براى تشخيص نيك از بد است و حضرت حق نيازى به آزمودن مردم ندارد تا عاقبتكار آنها را بداند، بلكه او از هر چيزى آگاه است و اينكه پيامبران را مى فرستد براىاين است كه حجت بر مردم تمام شود و نگويند اگر براى ما رهبرى بود، اطاعت مى كرديم.)
O خداوند، كلمه ى ((لِيَبلوَكم )) مربوط به مسئله ى آزمايش مردم را در ميان دو كلمه ى ((جعلنا)) و ((جاعِلون )) قرارداد كه يكى مربوط به سرسبزى زمين است و ديگرى مربوط به بى گياهى آن ، تا اشاره باشد به اينكه آزمايش و امتحان مردم در لابلاى سبزى و شادابى و خشكى و غم ها مى باشد، امّا آنچه مهم است عملكرد انسان و پيروزى اوست .
و هر چه اين نفاق پيچيده تر باشد، احتياط از آن نيز مشكلتر خواهد بود و از اينرو عصرنفاق كه در آن دورويى بر تمام جوانب حيات سايه مى افكند و گرد و غبار فضاى جامعهرا در بر مى گيرد، سخت ترين عصر براى امتحان مردم است ، والله يهدى من يشاء ويفضل من يشاء. حذر و احتياط نيز در اينجا به معناى آن است كه افراد جامعه مراقباعمال منافقين و دسيسه هاى آنها باشند و از ياد نبرند كه بدترين دشمنان آنها منافقينهستند. لازمه احتياط و مراقبت نيز دو عنصر صبر وبصيرت است ؛ صبر كه در خود معناىاحتياط نهفته و بصيرت كه سبب شناخت فتنه ها به منظور عكس العمل به موقع در دوران صبر مى شود.
اين قيد ظاهرا احترازى نيست ، زيرا تمام كارهاى خداوند بنابر حكمت و مصلحتى است كهعقل بشر آن را به طور كامل در نمى يابد، حتى موجوداتى خبيث مانند اولى و دومىوجودشان داراى حكمتى است مانند امتحان مردم .
زيبايى هاى زندگى <>خداوند در قرآن شريف ارزش هاى زندگى را به كلمه زينت تعبير فرموده و صريحاخاطرنشان كرده است كه زينت هاى زمين را وسيله آزمايش و امتحان مردم قرار داديم تا افرادنيكوكار و صحيح العمل شناخته شوند.