معنی کلمه امتحان اشراف صدر اسلام در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] امتحان اشراف صدر اسلام (قرآن). خداوند اشراف مشرک صدر اسلام را بواسطه قحطی و خشکسالی مورد امتحان قرار داده است. اشراف مشرک صدر اسلام مورد امتحان الهی: «ولا تطع کل حلاف مهین: و از کسی که بسیار سوگند یاد می کند و پست است اطاعت مکن،» «ان کان ذا مال وبنین: مبادا بخاطر اینکه صاحب مال و فرزندان فراوان است (از او پیروی کنی)! » «انا بلوناهم کما بلونا اصحاب الجنة اذ اقسموا لیصر منها مصبحین: ما آنها را آزمودیم، همان گونه که «صاحبان باغ» را آزمایش کردیم، هنگامی که سوگند یاد کردند که میوه های باغ را صبحگاهان (دور از چشم مستمندان) بچینند.» برداشت مزبور براساس این احتمال است که «بلوناهم» به معنای «اختبرناهم» باشد. منظور از بلاء در جمله ((انا بلوناهم )) خصوص قحطی خواهد بود، و اینکه بلای آنان را تشبیه کرد به بلای صاحبان باغ ، برای همین بوده که باغ مذکور دراثر بلاء خشک شد. بر اساس روایات خداوند اهل مکه را به قحطی و گرسنگی شدید مبتلا نموده است، از ابی الجارود از حضرت ابی جعفر (علیه السلام ) روایت کرده که در ذیل آیه ((انا بلوناهم کما بلونا اصحاب الجنه )) فرمود: اهل مکّه مبتلا شدند به گرسنگی ، همانطور که صاحبان آن باغ مبتلا شدند.
جملاتی از کاربرد کلمه امتحان اشراف صدر اسلام
محمد مجتهد شبستری در جریان اعدام ریحانه جباری که به جرم قتل عمد اعدام شد در یادداشتی در ۱۲ آبان ۱۳۹۳ خواستار بازنگری در مجازات اعدام شد و نوشت: «حق انتقام" برگرفته از جامعه قبیلهای صدر اسلام است و امروز با تغییرات اجتماعی در جامعه با دولت-ملت روبرو هستیم و این قوانین کارکرد ندارد».
8- در صدر اسلام افرادى كارشناس و متخصص در تخمين مبلغ زكات بودند و از طرفرسول خدا و حضرت على (عليه السلام ) به مناطق اعزام مى شدند. آرى اگر پرداختزكات از وظائف فردى باشد و از وظائف رسمى نظام اسلامى نباشد، نيازى به فرستادنگروه تخمين و ارزيابى از طرف حكومت نبود.
بدون ترديد در كنار كاركرد دينى ، وسيعترين كاركرد مساجد در صدر اسلام كاركردسياسى آنها بود.به طورى كه مسجد رسما يك نهاد سياسى در جامعه به شمار مى رفت .شواهد تاريخى حاكى از اين است كه در صدر اسلام مسجد به عنوان نهادى حكومتى تلقىمى شد. اسلام ذاتا مخالف جدايى دين از سياست نبود. از اين رو يك فرد واحد هم زمامدار وهم مدير اجرايى بود و يك ساختمان واحد هم مسجد بود و هم مركزثقل مسايل دينى و سياسى .(94)بنابراين مسجد تنها عبادتگاه جامعه نبود.بلكه مقرىبود براى همه فعاليتهاى سياسى جامعه اسلامى كه اتفاقا بر اساساصل تفكيك ناپذيرى دين و سياست در مكتب اسلام ، عبادى نيز محسوب مى شد و جوهرهعبوديت در آن ملحوظ و آشكار بود.به عبارت ديگر در صدر اسلام مسجد بهترين نمادتلفيق دين و سياست بود و اصل سياست عين ديانت و ديانت عين سياست نخستين باردر مسجد النبى در معرض نمايش گذارده شد.
پس از انقلاب ۱۳۵۷ نام بسیاری از معابر شهر تهران تغییر کرد و به جای استفاده از نامهای شخصیتهای پیش از اسلام، خاندان پهلوی و نزدیکان آنها، از نامهای افراد مبارز با حکومت پهلوی، جانباختگان انقلاب اسلامی، مبارزان صدر اسلام و افراد شهید (با مفهوم اسلامی) استفاده میشود. برای نمونه نام خیابان کوروش کبیر به علی شریعتی، خیابان شاه به جمهوری اسلامی و میدان ژاله به شهدا تغییر یافت. تنها از اردیبهشت ۱۳۵۸ تا آبان ۱۳۵۹، نام ۵۰۰ گذرگاه شهر تهران تغییر یافت. مجتبی شاکری، رئیس سابق کمیسیون نامگذاری معابر شورای شهر تهران، دلیل عدم استفاده از سیستم عددی را برای نامگذاری معابر، عدم امکان انتقال هویت و فرهنگسازی از این طریق اعلام کرد.
از چالشهایی که محققان تاریخ اسلام با آن مواجه هستند، مسئله صحت تاریخی منابع اسلامی است. با وجود آنکه گزارشهای بسیاری در منابع اسلامی از تاریخ صدر اسلام گزارش شدهاست، اما تشخیص اخبار صحیح از غلط در این باره کار دشواری است.
اين كتاب بجز جنبه تاريخى ، بر فوايد علمى بسيارىمشتمل است ؛ و بيش از 50 جلد آن به چاپ رسيده است ؛ و جلد چهلم به شرححال و آثار و موقعيت علمى و اصلاحى مؤ لف عاليقدر اختصاص دارد. پاره اى از مجلات(اعيان الشيعه ) چند بار منتشر شده است . از جمله جلداول است كه در چاپهاى بعدى ، به ضميمه مطالبى (راجع بهمسائل اعتقادى شيعه ، اصل پيدايش آنان ، بزرگان و پيشينيانشان از صدر اسلام ، و ردگفتار نادرست بعضى از نويسندگان سبكسر) در دو جلد به طبع رسيده است . علامه امينعاملى از مفاخر بزرگ ماست و در رديف بزرگترين مردان مصلح اين عصر به شمار مى رود.وى بجز تاريخ كبير (اعيان الشيعه ) در بيشتر علوم اسلامى نيز تاءليفاتى بهيادگار گذاشته است . علاوه بر اين به كارهاى اجتماعى وتشكيل سازمانهاى خيريه و مؤ سسات علمى اقدام كرده است .
امروز نيز از يك سو شاهد تخريب مساجد باقيمانده از صدر اسلام در كنار قبور ائمه بقيع عليهم السّلام به عنوان مبارزه با شرك هستيم و از طرف ديگر ويرانى مساجد تاريخى ، همانند مسجد بابرى در هند را كه نشانگر قدمت مسلمانان در شبه قارّه است ، به چشم مى بينيم . اينها همه حكايت از روحيّه ى كفرآلود طاغوت ها و جاهلانى دارد كه از ياد ونام خداوند كه در مراكز توحيد طنين انداز مى شود، وحشت دارند.
علینامه منظومهای حماسی و شیعی به زبان فارسی است که به سبک شاهنامه فردوسی درباره دلاوریهای علی در جنگهای صدر اسلام به نظم درآمده است. ربیع طوسی این اثر را در بحر متقارب در اواخر قرن پنجم هجری (۴۸۲ قمری/۴۶۸ خورشیدی) سروده است.
جنبش ابناء صحابه جنبشی بود که در حجاز (عربستان کنونی) و در خلال درگیریها و اختلافات امویان و علویان در صدر اسلام، جانب هیچکدام را نگرفته و خود نهضتی با این نام به راه انداختند.
سال هجرت در سکههای عربی-ساسانی صدر اسلام — بر اساس گاهشماری یزدگردی — ظاهراً برابر ۶۲۴–۶۲۵ م است؛ لذا اگر محمّد ۱۰ سال بعد از هجرت زندگی کرده باشد، او در ۶۳۴–۶۳۵ م مرده است.