[ویکی نور] امامت و سیاست (تاریخ خلفاء). امامت و سیاست (تاریخ خلفاء)، ترجمه ای است از کتاب «الإمامة و السیاسة و هو المعروف بتاریخ الخلفاء»، تألیف ابومحمد عبدالله بن مسلم بن قتیبه دینوری که توسط سید ناصر طباطبایی، به فارسی ترجمه شده است. مترجم، ترجمه ای زیبا و شیوا از متن کتاب ارائه نموده و درعین حال، سعی فراوانی در حفظ و رعایت اصل امانت در ترجمه، داشته است. در ابتدای کتاب، مقدمه ای از مترجم افزوده شده که در آن، به معرفی مختصر نویسنده، پرداخته شده است. فهرست مطالب کتاب، در ابتدای آن قرار گرفته است.
جملاتی از کاربرد کلمه امامت و سیاست
نهايت آن است كه ايشان از اماميّه طلب دليل كنند كه : (راه علم شما به امامت و مهدويت آنجناب چيست ؟)
ای قمر تابناک برج امامت وی گهر آبدار درج کرامت
اين حديث با صراحت بر امامت و خلافت اميرالمؤ منين پس از پيامبر اكرم (( - صلى اللّهعليه و آله - )) دلالت دارد. على - عليه السلام - است كه ديونرسول عظيم الشاءن را مى پردازد و وعده هاى ايشان را وفا مى كند و هيچ كس به مقامنبوت و رسالت نزديكتر از اميرالمؤ منين نيست ، على ، افتخار شرق و پيشاهنگ انديشه وتمدن در زمين و بنيانگذار بسيارى از علوم ، تنها كسى است كه مى تواند پس از پيامبرجاى او بنشيند و رياست عامه مسلمين را در دست گيرد، لباس خلافت تنها زيبنده اندام اوست.
هر کس که بر امامت وی بر دلش شکی ست بی شک و شبه نسل زنا هست و کافر است
پـنـجـم حق اجتماعى و سياسى - البته اين نوع حقوق از نظر امامت و ولايتى است كه بر امت اسـلام دارنـد . در كـتـاب كـافـى از ابـوحـمـزه نقل شده كه گويد از امام محمد باقر عليهالسـلام پـرسيدم : ما حق الامام على الناس حق امام بر مرده چيست ؟ فرمود : حقه انيـسـمـعوا له و يطيعوا . حق او اين است كه بشنوند و فرمان برند . (515) و در نهجالبـلاغـه (516) از امـيـرمـؤ مـنـان عـليـه السـلام نقل شده كه فرمود : ... و اءما حق من بر شما اين است كه به بيعت با من وفادار باشيد ،و در حـضـور و غـيـاب نـصـيـحـت پـذير ، و هر وقت شما را دعوت كردم اجابت نمائيد و چون دستورى دادم فرمان بريد . و در مجلد 7 بحار الانوار ص 410 بابى است بنامبـاب حـق الامـام عـلى الرعـيـة و حـق الرعـيـة عـلى الامـام و در آنـجـا روايـات مـتـعـددى نقل شده و هر كس خواهد به آنجا مراجعه نمايد.
او در ادامه نیز میافزاید که اهل سنت بر عدم اعتبار صفت عصمت اتفاق نظر دارند؛ به اعتقاد آنها عدالت در جانشین و خلیفه پیامبر کافی است و نیازی به عصمت برای امام نیست. بنابه گزارش دانشنامه جهان اسلام، اهل سنت احتمال خطا و اشتباه و حتی فسق را از امام نفی نمیکنند و معتقدند اگر فردی صلاحیت برای زمامداری و اداره امور دنیوی را دارا باشد، برای رسیدن به مقام امامت و جانشینی پیامبر کفایت میکند.
آن حضرت حدود چهار سال با جدّش امام حسين عليه السلام و 38سال همزمان در حيات پدرش امام سجّاد عليه السلام ، و سپس حدود 19سال امامت و زعامت جامعه اسلامى را برعهده داشت كه روى هم 57سال عمر با بركت آن حضرت را گفته اند.
ابتدا اسلام و امامت و امام را در معناى عقيدتى - اجتماعى آن به مردم شناساند و تلقى هاىغلط و باورهاى نادرست را كه ميراث فرقه ها و غلاه و خرافه هاى ساخت دستگاهتبليغاتى خلافت است ، از اذهان عامه مردم پاك كرد و سپس در راستاى عقايد حقه اسلامى ،ضرورت حياتى و زير بنائى وجود آخرين حجت خداوند را يادآور شد.
2 - نقل بعضى از اين مطالب دليلى است روشن بر عدم شناخت صحيح از مقام والاى ولايت وتنزل دادن مقام ارجمند امامت و در حد يك ضايعه از جنبه عقيدتى كه بايد مورد توجه علما ودانشمندان كه پاسداران حدود و ثغور عقايد و احكام اسلامى هستند قرار بگيرد.
بیا بیا و بیاموز بنده خود را که در امامت و تعلیم و آگهی فردی
مسئله امامت و مسئله عضویت در مکتب خوارج (که عضویت منوط به مشروط به پذیرفتن اصول این فرقهاست)، مسئلهای در محوریت مرکزی برای جنبش خوارج بودهاست.
توليت و امامت و خطابت اين مسجد كه مقامى بزرگ بود از دير زمان با بزرگان شهر قمبود و از قرن نهم به بعد متوليان قديمى آستانه مقدسه و پيشوايى تقويصى آن راعهده دارى مى نموده اند.
اما لزوم اقتدا به اهل بيت و اعتراف به امامت و ولايت و ناخدايى آنها (مساوى است با تشيع)نه فاصله زمانى از اسلام نه از متن اسلام بيگانه است . (186)
فرزانه سبط فاطمه فرزند عسکری آرایش امامت و زیب پیمبری