امامت در سنین کودکی

معنی کلمه امامت در سنین کودکی در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «امامت در سنین کودکی» اثر فارسی علی اصغر رضوانی، از مجموعه کتب های «سلسه مباحث مهدویت» بوده که به بررسی ادله و شبهات مطرح شده، پیرامون امامت و ولایت در کودکی پرداخته است.
کتاب با تذکر دو نکته پیرامون اهمیت ویژه ای که مسأله امامت در میان شیعیان داشته و شرایط سختی که این مکتب در انتخاب امام دارد، آغاز شده و مطالب در سه بخش ارائه گردیده است.
نویسنده ضمن ارائه ادله خویش بر اثبات صحیح بودن امامت در کودکی، از آیات و روایات به عنوان تأیید ادله خود استفاده کرده است.
بخش اول، در چند فصل، به توجیه امامت و نبوت در کودکی پرداخته است:
1- امامت و نبوت کودک در قرآن: نویسنده تأکید دارد که امامت، نبوت و ولایت در کودکی نه تنها امری ناممکن نیست، بلکه قرآن آشکارا به اعطا کردن امامت و ولایت در سنین کودکی به برخی تصریح دارد مانند یحیی بن زکریا(ع) و عیسی بن مریم(ع).
[ویکی فقه] امامت در سنین کودکی (کتاب). «امامت در سنین کودکی» اثر فارسی علی اصغر رضوانی ، از مجموعه کتب های «سلسه مباحث مهدویت» بوده که به بررسی ادله و شبهات مطرح شده، پیرامون امامت و ولایت در کودکی پرداخته است.
کتاب با تذکر دو نکته پیرامون اهمیت ویژه ای که مساله امامت در میان شیعیان داشته و شرایط سختی که این مکتب در انتخاب امام دارد، آغاز شده و مطالب در سه بخش ارائه گردیده است. نویسنده ضمن ارائه ادله خویش بر اثبات صحیح بودن امامت در کودکی، از آیات و روایات به عنوان تایید ادله خود استفاده کرده است.
گزارش محتوا
بخش اول، در چند فصل، به توجیه امامت و نبوت در کودکی پرداخته است: ۱- امامت و نبوت کودک در قرآن : نویسنده تاکید دارد که امامت، نبوت و ولایت در کودکی نه تنها امری ناممکن نیست، بلکه قرآن آشکارا به اعطا کردن امامت و ولایت در سنین کودکی به برخی تصریح دارد مانند یحیی بن زکریا علیه السّلام و عیسی بن مریم علیه السّلام . ۲- امامت کودک از دیدگاه تاریخی: که به دو نمونه از امامت و رهبری کودک، اشاره شده است: خلافت و وزارت امام علی علیه السّلام و جریان مباهله پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم همراه حسنین علیه السّلام . ۳- گسترش قدرت خداوند؛ نویسنده معتقد است، آن چه قدرت خداوند بر آن تعلق نمی گیرد، محال ذاتی و وقوعی است، نه عادی و خداوند قادر است در یک کودک، تمام شرایط رسالت و امامت را قرار دهد. ۴- رشد عقلی کودک؛ که مؤلف اثبات می کند برای رشد عقلی، سن معینی وجود ندارد. ۵- اطمینان شیعیان به امامت کودک که نویسنده در پی اثبات این مطلب است که بر اساس شواهد تاریخی، مسئله عهده داری امامت در کودکی، از حضرت جواد علیه السّلام شروع شده است. ۶- اعتراف دشمنان و خلفای معاصر به فضایل اخلاقی و کمالات معنوی امامان علیه السّلام در سنین کودکی. ۷- نص بر امامت، توسط امام سابق که یکی از راه های اثبات امامت است، به دو روش: نص عام و خاص. دوم، به فضایل و کمالاتی که در امام جواد علیه السّلام و حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف وجود داشته که باعث یقین به امامت و ولایت ایشان در کودکی می شود، اختصاص دارد.
← نقد و بررسی شبهات پیرامون امامت در کودکی
فهرست مطالب در ابتدای کتاب آمده است. پاورقی ها به ذکر منابع اختصاص دارد.
منبع
...

جملاتی از کاربرد کلمه امامت در سنین کودکی

27 - گروهى معتقد به انقطاع امامت شدند كه امامت در امام عسكرى تمام مى شود.
آنان مدعى بودند كه امام صادق عليه السلام در دوران حيات خود بر امامتاسماعيل تصريح كرده است . و از طرفى امامت در هفت ختم مى شود. امام هفتمين از ديده هاپنهان است و اسماعيل از ديده ها شده و امامت براى هميشه در فرزنداناسماعيل باقى است در عين حال اسماعيليه نتوانستند سندىدال بر تصريح امام صادق عليه السلام به امامتاسماعيل ارائه كنند. و از طرفى در منابع شيعه و سنى نيز به چنين تصريحى يا نصىاشاره نشده است . و نيز ادعاى آنان مبنى بر ختم امامت در عدد هفت ، بى اعتبار و دروغ بود،چرا كه در كليه منابع عامه و خاصه تصريح بر ختم امامت در عدد دوازده شده و اسامىيكايك امامان از زبان پيامبر اسلام مشخص و معين گرديه است .
اينك برخى از احاديث و سخنانى را كه از آن حضرت در مساءله امامت در دست داريم ، به دودسته متمايز تقسيم نموده ، در دو فصل آينده به طور مختصر بررسى مى نمائيم .
اين سخن ، باطل و دروغ است . و اگر چنين مى بود، نبوت و امامت در اشخاص معينى منحصرنمى شد. و در طول گذر ايام پيوسته اشخاصى به رسالت مى رسيدند. و مقام پيامبرىرا تصاحب مى كردند.
((اماميه مى گويند كه امامت در موسى بن جعفر است ، سپس در فرزندش على ، سپسمحمَّد بن على ، سپس على بن محمَّد، سپس ‍ حسن بن محمَّد عسكرى و بعد از او فرزندشمحمَّد كه امام دوازدهم مى باشد كسى كه شيعه گمان مى كند او نمرده است و در آخرالزمانظهور خواهد كرد و زمين را پر از عدل و داد خواهد نمود)).
2- اما گاهى مكان عبادت فى نفسه بسيار باعظمت است و عبادت در آن مكان نيز بسيار مهماست ، ولى كسانى كه در آن مكان هستند، ضعيف مى باشند و نمى توانند حق آن مكان راآنچنانكه شايسته اش هست رعايت كنند، پس علّت كراهت ، امامت در مكّه ، عظمت احترام مكه وضعف افراد در رعايت حق آن است .
6- پيشوايى و امامت در نماز جمعه و جماعت و تعيين جانشين براى خود در اين منصب .
بهترين يادآورى نعمت امامت در زمين ، احياى برنامه هايى است كه خداوند آن را از وظايفمتمكنان در زمين قرار داد: الذين إ ن مكّناهم فى الا رض أ قاموا الصلوة و ءاتوا الزكوة و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنكر وللّه عاقبةُ الا مور(337).
پس خلافت و امامت در تعيين برگزيده اى از برگزيدگان خدا براى تبليغ كتاب وشريعت او ملازم يكديگرند؛ در صورتى كه اين دو، هيچگونه ملازمتى با حكومت در ميانمردم و آوردن معجزات ندارند. بنابراين خليفه الله ، تنها مبلغ از جانب خداست .

29- حقيقت نبوت و امامت در عالم امرى غيبى همين تعاليمى است كه از ناحيه رسول اكريم و خاندان پاكش - صلوات الله عليهم اجمعين - در نوشته عقلى صورت گرفته است .