ام روح

معنی کلمه ام روح در لغت نامه دهخدا

ام روح. [ اُم ْ م ِ رَ ] ( اِخ ) مکه. ( المرصع ).

معنی کلمه ام روح در فرهنگ فارسی

مکه

معنی کلمه ام روح در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اُمّ روح یکی از نام های مکه است.
۱. ↑ شفاء الغرام، ج۱، ص۷۶.
منبع
تونه ای، مجتبی، فرهنگنامه حج، ص۱۳۲. رده های این صفحه : اماکن | تاریخ اسلام | جغرافیای اسلامی | مکه | نام های شهر مکه

جملاتی از کاربرد کلمه ام روح

روح یک بار از تصاویر به اشیاء صعود می‌کند و بعد به عالم مفروضات و بعد به خود ایده یا خوب یا نخستین اصل هستی می‌رسد و دو باره بر می‌گردد و در حالی که آن اصل را مد نظر دارد تا پلهٔ آخرین پایین می‌آید.
بود حق در تعین‌های مشهور چو روح اندر جسد پیوسته مستور
ای دل غذای روح ازین خاکدان مخواه طوفان درین تنور مهیاست نان مخواه
ولى بدنهايى كه در ميان قبر مى باشد ممكن است بعضى از آنها نپوسد؛ چون درجه تقواو طهارت روح تاءثير زيادى در اين لباس (بدن )داخل قبر كرده و او را تازه نگاه داشته است .
نصارا در اين خرافه ، گفته اند: خداوند سه تجلى دارد: خدا روح القدس و عيسى ، اينهاسه تا هستند و در عين حال يكى مى باشند؛ خداى پدر، خداى پسر و روح القدس كهواسطه بين خداى پدر و خداى پسر است ! اكر از آنها بپرسى : اين طور چگونهقابل تصور است ؟ در پاسخ مى گويند: اين از اسرار است و بايد عقيده داشت و چيزىنگفت . دو آيه شريفه فوق در رد اين خرافه مى باشد.
بی‌مه و سال سال‌ها روح زده‌ست بال‌ها نقطه روح لم یزل پاک روی قلندری
روح پیغمبران به استقبال آمده از برای عزّ و کمال
دو حمله مغول بزرگ‌ترین بلایی بود که بر ایران آمد، بزرگ‌تر از هر رویداد دیگری در تاریخ ایران، این دو تهاجم بزرگ و به‌ویژه اولی انگیزه‌ای جز مرگ، ویرانی و غارت نداشت. حمله اعراب به ایران تا حد زیادی به دلیل حکومت اسلامی و تغییر دین بعد از آن تأثیر عمیق و ماندگاری بر ایران گذاشته بود، اما سطح ویرانی بیش از آن چیزی نبود که در آن زمان از چنین جنگ گسترده‌ای انتظار می‌رفت. به طور خاص، اعراب شمشیرها را بر جمعیت غیرنظامی نکشیدند و هیچ تخریب عمده ای در شهرها صورت نگرفت. در حمله مغول مراکز علمی و فرهنگی بسیاری از جمله کتابخانه‌های بسیاری سوزانده و ویران شد. شهرهای بزرگ بسیاری از بین رفت و به دنبال آن مراکز نشو و نمو فکری به حداقل رسید. پس از بین رفتن مراکز علمی و فرهنگی، پویایی جامعه رو به افول گذاشت و عرفان و گرایش‌های غیرعقلانی گسترده‌تر از قبل شد و عملاً مردم را نسبت به سرنوشت خود بی‌اعتنا ساخت. حمله مغول بر رونق تصوف افزود زیرا در دوران ویرانی و مصیبت تصوف به مهم‌ترین پناهگاه روحی و فکری مردم تبدیل شد و بسیاری به آن گرویدند.
ولى اين سه نظريه صحيح نيست ، براى اينكه هر چند كه كلمه روح در كلام خداى تعالىبر هر سه معنا اطلاق شده ، و ليكن در هر جا با يك قيد آمده ، مثلا فرموده : (و نفخت فيهمن روحى )، و يا فرموده : (نزل به الروح الامين )، و يا فرموده :(قل نزله روح القدس )، و يا فرموده : (فارسلنا اليها روحنا)، و يا فرمود: (وكذلك اوحينا اليك روحا من امرنا)، و ليكن در آيه مورد بحث روح مطلق آمده ، علاوه بر ايندو قول اخير تحكمى است روشن .
چون در آمد روضه ی فردوس گشت روح مجروح مرا بیت الحزن
با وجود مخالفت روح‌الله خمینی با تغییر ساعت پیش از انقلاب اسلامی ایران، بعد از انقلاب در سالهای ۱۳۵۸ (۴ خرداد تا ۳۰ شهریور) و ۱۳۵۹ (۱ فروردین تا آخر شهریور) ساعت تابستانی (با چهار و نیم ساعت اختلاف با گرینویچ) مجدداً احیا شد ولی در سالهای بعد از آن به حالت تعلیق درآمد.
به روح من نشوی زنده تات ننمایم که از چه نوع مرا عیشهای روحانیست
اهلی آن سرو روان مونس جان است مرا چون کنم کز پی او روح و روانم نرود
سرگرانی با گرانان می کنند بر سبک روحان مبند امساکِ می
گـاه بـه نـيـروى معنوى الهى كه مؤ منان را تقويت ميكند اطلاق شده ، مانند آيه 22 مجادلهاولئك كـتـب فى قلوبهم الايمان و ايدهم بروح منه : آنها كسانى هستند كه خدا ايمان را درقلبشان نوشته و به روح الهى تاييدشان كرده است .
باد باقی بقای روح و ملک تا بود در مدار چرخ و فلک
اول بجسم مرده دلان فیض روح داد بنمود عاقبت به رگ روح نشتری
گزارشگران به صورت گسترده پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ با رزنتال مصاحبه کردند، هنگامی که توماس ای فرانکلین تصویر نمادین مشابهی، روح زمین صفر، نشاندهندهٔ سه آتش‌نشان که پرچم آمریکا را بر فراز خرابه‌های ساختمان مرکز تجارت جهانی بالا می‌برند. رزنتال و فرانکلین چندین بار پس از واقعه با هم دیگر ملاقات کردند.
با پایان جنگ پلوپونز، مشکلات بیش از پیش شد. آتن از جسم و روح فرسوده گشته بود… بر اثر جنگ‌های مداوم و مصایب جانکاه، تباهی اخلاقی پدید آمد. همه تشکیلات و نظام‌های آتن، بی سامان شدند. لشکرکشی‌های اسپارت خاک آتیک را ضایع کرد. درختان زیتون مقدس همه سوختند. نیروی دریایی آتن نابود شد. تسلط بر منابع غذا از دست رفت. تجارت رو به تباهی نهاد. خزانه دولت خالی شد. مالیات‌های سنگین ثروتهای خصوصی را به نیستی و نابودی کشانید. دو سوم شارمندان هلاک شده بودند.
به علاوه ، وقتى دستور اين است كه نماز به طرف كعبه باشد، انجام آن لازم است ،وگرنه عبادت ما، فاقد روح تعبّد و تسليم است .