ام رغم

معنی کلمه ام رغم در لغت نامه دهخدا

ام رغم. [ اُم ْ م ِ رِ ] ( ع اِ مرکب ) کفتار. ( از المرصع ).

معنی کلمه ام رغم در فرهنگ فارسی

کفتار

جملاتی از کاربرد کلمه ام رغم

ای آفتاب تابان دلگرمیی ضرور است بر رغم سرد طبعان مگذر ز مهربانی
برترى نيروهاى معنوى مسلمانان بر دشمن على رغم كمبود ظاهرى نفرات آنها.
سیم آن به که رغم دشمن را در ره دوستان بر افشانی
گویی هرآنکه را بر سیمین دهد خدای از رغم عاشقانش دل آهنین دهد
گذر به میکده ام گر فتد ز خود گذرم به رغم مدعیان مستیی گذاره کنم
از می فتح و ظفر جام پیاپی زنیم به یاد سالار دین‌، به رغم بدخواه دون
و مى بينم با وجود دشمنى ديرينه اين دو گروه از انصار، در دورانقبل از اسلام كه ساليان درازى كينه توزى ها داشته و با يك ديگر دشمنى مى ورزيدند ونتيجه آن كشت و كشتارهائى بود كه انجام گرديد و نتايج زيان بخشى از خود بر جاىگذارد، چنانچه شرح كوتاهى از آن گذشت . على رغم همه آنچه گذشت ، به دلايلى كهبزودى بيان خواهد شد در زير سايبان بنى ساعده ، هر دو گروه با هم اجتماع نموده ، ومتفقا سعدبن عبادة را كانديداى زعامت و رياست عامه مسلمين مى نمايند، تا از مشكلات آيندهكه هر دو گروه را تهديد مى كند جلوگيرى كنند.
بر پای خویش تیشه زند تا به رغم من بیند زمانه همدم پور درو گرش
تو آن کسی که به رغم عدو رسانیدست مکارم تو ز آحاد مال من بالوف
م قرآن ، امروز از هميشه بيشتر، مشتاق اتحاد و عزت و اقتدار جهان اسلام است . ما ايرانيانبه بركت ايمان اسلامى و على رغم توطئه هاى تبليغاتى دشمن ، وحدت ملى خود را بهشكل كم نظير، حفظ كرده و در جهت عكس ادعا و نيزميل باطنى دشمنانمان ، حضور مردمى را افزايش داده ايم .
عجب نیست گر آسیا یک زمان به رغم اروپا جهاند نوند
در ششد رغم بطاس ار مهره فتاد واندر در خانه اش دو با یک به نشست
به عبارت ديگر، تبليغ از حيات فكرى و ادبى و مصالح حياتى انسان سرچشمهگرفته و از آن جدا شدنى نيست و على رغم تحول و تطوروسايل ارتباطى و خبر رسانى و تبليغ كه در روند نشيب و فراز فراوان داشته و دارد.اصل تبليغ با اهدافى گوناگون ثابت و هميشگى است .
بعد از ظهر روز ۲۵ خرداد بیش از سه میلیون نفر از مردم تهران در خیابان آزادی حد فاصل میدان آزادی تا دانشگاه تهران اقدام به تظاهرات کردند. در این تظاهرات که وزارت کشور به رغم درخواست میرحسین موسوی، مجوز آن را نداده بود میر حسین موسوی، محمدرضا خاتمی، مهدی کروبی و غلامحسین کرباسچی به گفته خودشان برای دعوت مردم به آرامش حضور داشتند. در این راهپیمایی مردم شعار می‌دادند: «موسوی، موسوی، رأی ما رو پس بگیر» ، «نترسید! نترسید! ما همه با هم هستیم!»، «ایرانی با غیرت! حمایت! حمایت!»، «مرگ بر این دولت مردم‌فریب»، «احمدی! به گوش باش! ما مردمیم نه «اوباش!»»، «میرحسین! میرحسین! یا حسین! یا حسین!» و «تقلب یه درصد، دو درصد، نه پنجاه و سه درصد».
به رغم این ایرج در لابه‌لای اشعار خود نظر مثبتی نسبت به پیامبر اسلام نشان می‌دهد از آن جمله در قصیده‌ای که در نعت پیامبر اسلام سروده:
گیرم به نقاب در کشی رخسارت یا پست کنی به رغم من گفتارت
به رغم معرفی و رسمیت­ یافتن دانش عصب-حقوق در ایران در سال 1393 و آغاز شماری از پژوهش­ها و تحقیقات در این زمینه، هنوز کتاب مرجعی از این علم در کشور عزیزمان به زبان فارسی ارائه نشده است.
در اين آيه مؤ منان محرومى كه على رغم همه مشكلات ، استقامت به خرج دادند و از خانه واموال خود بيرون رانده شدند، و جز رضاى خدا و يارى پيامبر (صلى اللّه عليه و آله وسلّم ) هدفى نداشتند، به عنوان صادقان معرفى شده اند.
آيين بهايى از ابداى پيدايش در ميان مسلمانان به عنوان يك انحراف اعتقادى (فرقه ضاله) شناخته شد. ادعاى بابيت و سپس قائميت و مهدويت توسط سيد على محمد باب با توجهبه احاديث قطعى پذيزفته نبود. ويژگيهاى مهدى در احاديث اسلامى به گونه اى تبيينشده كه راه هر گونه ادعاى بيجا را بسته است . در احاديث ادعاى بابيت امام غايت به شدتمحكوم شده است . ادعاى دين جديد توسط باب و بهاء الله با اعتقاد به خاتميت پيامبراسلام صلى الله عليه و آله كه توسط همه مسلمانان پذيرفته شده است ، سازگارنبود. از اين رو على رغم تبليغات گسترده ، بهائيان در ميان مسلمانان و شيعيان جايگاهىنيافتند.
•شخصیت‌های شکسپیر به رغم تنوع خود، غالبا نزدیک‌دل و زودآشنا و همچون افرادی واقعی و زنده می‌نماید.