ام رساله

معنی کلمه ام رساله در لغت نامه دهخدا

ام رساله. [ اُم ْ م ِ رِ ل َ / ل ِ ] ( ع اِ مرکب ) کرکس. ( از المرصع ). رخمه . ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). غیر منصرف است بخاطر علم و مؤنث بودن. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه ام رساله در فرهنگ فارسی

کرکس غیر منصرف است بخاطر علم و مونث بودن .

جملاتی از کاربرد کلمه ام رساله

چو شرح حال شهیدان او رساله شود تمام خون شفق، سرخی مقاله شود
به رخصت تو که خواهم به آب می شستن نه صفحه را، که سخن در رساله می‌گذرد
گداخت از ورق لاله، دیده ام صائب کدام سوخته یارب براین رساله گذشت؟
از نامهٔ فراقش عاجز شدم، چو دیدم زیرا نکرده بودم بحثی در آن رساله
بلبل چرا نگوید این نکته‌های رنگین در حسن چون گشاده گلبن رساله‌ها را
بسا رساله که در باب اشک ما دریا بدیده بر گهر آبدار بنویسد
در اوت ۱۹۵۸، توسط دادگاه نظامی الجزایر برای تروریسم به ۲۰ سال زندان محکوم شد و در بخش زنان زندان بارباروسا زندانی شد. او در سال ۱۹۶۰ یک رساله ۲۰ صفحه‌ای تحت عنوان مرگ برادران من را در حالی که هنوز در زندان بود منتشر کرد. او در سال ۱۹۶۲ با عفو شارل دوگل به مناسبت استقلال الجزایر آزاد شد.
12 و 13 و 14- رساله انسان قلب از دنيا، در دنيا و بعد از دنيا
در حدود سال ۱۳۰۰ قمری (۱۲۶۲ شمسی) نویسنده‌ای ناشناس، یحتمل از شاهزادگان قاجاری، اثری به نام تأدیب النسوان نوشت و منتشر کرد. هر فصل این رساله به نحوه اصلاح رفتار و کردار ناپسندی می‌پردازد که نویسنده منتسب به زنان می‌داند: فصل اول دربارهٔ «سلوک زن»، فصل دوم «حفظ زبان»، فصل سوم «گله‌گزاری»، فصل چهارم «قهر کردن»، فصل پنجم «طرز راه رفتن»، فصل ششم «آداب غذا خوردن»، فصل هفتم «پاکیزه نگه داشتن بدن و استعمال بعضی از عطریات»، فصل هشتم «طرز لباس پوشیدن»، فصل نهم «آداب خوابیدن» و فصل دهم دربارهٔ «آداب صبح برخاستن از خواب» است. این کتاب دیدگاهی مردسالارانه داشت و می‌کوشید زنان جامعه را از احقاق حقوقشان به عقب راند.
طغرای خط به گرد رخت دل چو دید گفت دارد به کف به فتوی خونم رساله‌ای
ابری‌سازی از ایران به سرزمین عثمانی نیز رفته، و هنرمندان آن سرزمین به تقلید از ایرانیان به ساختن کاغذ ابری پرداخته‌اند که هنوز هم در سرزمین ترکیه از رونق خاصی برخوردار است و آن را «اِبرو» می‌نامند. نخستین متنی که به زبان ترکی در این‌باره نوشته شده، نسخه‌ای است با نام ترتیب رساله ابری که هرچند تاریخ ۱۰۱۷ق (۱۶۰۸م) بر روی برگ نخست آن مشاهده می‌شود اما از آنجایی که در متن این رساله عبارت «مرحوم میرعماد» (م.۱۰۲۴ق) به چشم می‌خورد می‌توان دریافت که تاریخ کتابت آن پس از ١٠٢۴ق بوده و تاریخ ١٠١٧ق ارتباطی با تاریخ کتابت این رساله ندارد. وجود نام برخی مواد در رساله که مولف اذعان می‌کند که شناختی از آنها ندارد و یا در دیار او یافت نمی‌شود، چگونگی نحوه تنظیم رساله و شرح روش رنگ‌آمیزی کاغذ، نشانگر این است که رساله از یک متن فارسی ترجمه شده‌است.
حـواريـون ، پـس از عـروج حـضـرت عـيـسـى بـه آسـمان به ميان مردم رفته و آن ها را بهشريعت آن حضرت دعوت مى كردند و رساله ها به اطراف نوشتند و گروه بسيارى را بهدين مسيح درآوردند تا سرانجام چنان كه گفته اند هر كدام به نحوى به دست امپراتورانو سـلاطـيـن و سـايـر سـركـشـان بـنـى اسـرائيـل بـهقتل رسيدند. بعضى را در ديگ روغن داغ شده انداختند، برخى را سنگ سار نمودند، عده اىرا از بناهاى بلند به زمين انداختند و سر و دستشان را شكستند و خلاصه هر يك به نوعىبـه شـهادت رسيدند. تنها ميان ايشان يهوداى اسخر يوطى بود كه خيانت كرد و عيسى رادر بـرابـر بهاى اندكى كه از يهود دريافت كرده بود، تسليم نمود به شرحى كه پساز اين خواهد آمد.
(خواجه شمس الدين محمد صاحبديوان كه بعد از نظام الملك طوسى به استعداد و قابليتاو وزيرى كم بوده است ، و به غايت كرم پيشه و عالى همت بوده ، و رساله (شمسيه )در منطق به نام اوست ، روزى در ديوان وزارت بر مسند حكومت نشسته بود.
مرا به دفتر بال هما فریب مده که در خرابه نم این رساله ابتر گشت
اولین کتاب‌هایی که در این دوران به آتش کشیده شدند، کتاب‌های پورنو بودند. این کتاب‌ها از سایر کشورها به آفریقای جنوبی وارد شده بودند و مأموران سانسور، آن‌ها را شرم‌آور می‌دانستند. این کتاب‌سوزی به‌زودی دامنگیر کتاب‌ها، رساله‌ها و سایر مکتوبات چاپ داخل این کشور نیز شد و موضوعات مختلفی مانند سیاست، ادبیات کلاسیک و مسائل قومی را دربر گرفت. برآورد دقیق تعداد کتاب‌های تخریب شده در این سال‌ها، به سادگی امکان‌پذیر نیست اما احتمالاً این کار به‌طور پیوسته و طی دوره‌های زمانی منظم صورت می‌گرفته‌است. بخش عمده‌ای از اخباری که در این زمینه در دست می‌باشد، مربوط به روزنامه‌هایی است که در آن دوران منتشر می‌شده‌اند و عمدتاً به وقایع شهرهای بزرگ این کشور اشاره کرده‌اند.
مجموعه ساز عشق الم نامه ی مرا نا خوانده برد، خاتمه ی صد رساله کرد
تا گل شکفته شد گرو می‌فروش کرد در خانه داشت هرکه کتاب و رساله‌ای
158- سوره آل عمران ، آيه 61 (در فصلاوّل رساله الكلمة الغراء درباره ((مباهله )) مباحث جامعى داريم كه جا دارد طالبان بر آنواقف گردند).
جستجویی فلسفی به دنبال ریشه تفکراتمان در مورد امر والا و امر زیبا یکی از رساله‌های مهم حوزه فلسفه هنر است که ادموند برک آن را در سال ۱۷۵۷ منتشر کرد. موضوع اصلی این رساله زیبایی‌شناسی است و باید آن را اولین متن فلسفی جامع و کاملی دانست که میان امر والا و امر زیبا به‌طور دقیق و مشخص تمایز قائل می‌شود. این کتاب به حدی مهم و پرنفوذ شد که تا پایان عمر برک در چاپ‌های متعدد هفت هزار نسخه از آن منتشر شد که این برای یک متن فلسفی عمیق در آن زمان رقم بسیار بالایی بود.
۱۲۵. گنجینه بهارستان، جلد ۱۱، حکمت، دفتر ۲، (مجموعه ۱۲ رساله در فلسفه، منطق، کلام، عرفان، تصوّف)؛ به کوشش علی اوجبی، ۱۳۷۸