ام الکرام. [ اُم ْ مُل ْ ک ِ ] ( اِخ ) از دختران علی بن ابی طالب بود. ( از تاریخ گزیده چ لندن ص 199 ) ( ریحانة الادب ج 6 ص 232 ) ( قاموس الاعلام ترکی ج 2 ص 1037 ). ام الکرام. [ اُم ْ مُل ْ ک ِ ] ( اِخ ) دختر معتصم بن حماد صاحب و حکمران شهر مریه از شهرهای اندلس بوده واز عروض و فنون شعری آگاهی داشته است. وقایعی که بین او و ادیبان معاصرش اتفاق افتاده مشهور است. ( از ریحانة الادب ج 6 ص 232 ) ( قاموس الاعلام ترکی ج 2 ص 1307 ). ام الکرام. [ اُم ْ مُل ْ ک ِ ] ( اِخ ) زن ابن حجر عسقلانی و از زنان محدث بوده است. ( از قاموس الاعلام ترکی ج 2 ص 1037 ) ( ریحانة الادب ج 6 ص 232 ).
جملاتی از کاربرد کلمه ام الکرام
در طریق مردمی ان الکرام در ضمیر آوردن الا شرط نیست
کتاب تأسیس الشیعه الکرام لعلوم الاسلام به چاپ و نشر مؤسسه کتابشناسی شیعه، در نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر برگزیده شناخته شد. همچنین در سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، این اثر به عنوان اثر برگزیده در حوزه دین، معرفی شد.
نحن الکرام فلا حیّ یعادلنا
شیخ اقدم سعیدالمشهور (۷۹ ب) بوفور الکرامات المعروف بعد المقامات شیخالحق ولدین محمد بن بهاء الدین. شیخ مشارالیه به چند خواص مخصوص بود. اول آنکه دایماً در بند آن بود که غمی از دل درویش غمزه بردارد. دیگر آنکه بسیار دوست داشتی که کسی را مهمی ساخته گرداند و از بند قید و گرفتاری خلاصی دهد. دیگر آنکه اعانت فروماندگان بر خود واجب و لازم شمردی، دیگر آنکه چون جهانشاه میرزا پیر بوداق را از شیراز استخراج کرد و او به بغداد متوجه شد ابو یوسف میزا را در شیراز بهجای او نصب فرمود و پنج هزار تومان در شیراز در وجه {ناخوانا} او تعیین فرمود. بوانات و هرات و مروست را از ولایت شیراز ضمیمهٔ ولایت کرمان ساخت. (دیار بکر، ابوبکر طهرانی)
جرعهای بر ریختی زان خفیه جام بر زمین خاک من کاس الکرام
فرخنده باد نوروز بر قبلهٔ خلایق فرخ سلیل احمد مولی الکرام صادق
خاکیان بیبهرهاند از جرعهٔ کاس الکرام این تطاوُل بین که با عشّاق مسکین کردهاند
آقابزرگ تهرانی و سید حسن صدرعاملی نام این کتاب را «تأسیس الشیعه الکرام لفنون الاسلام» ذکر کردهاند. اما خود سید حسن صدرعاملی در مقدمه چاپ دوم همان کتاب، نامش را «تأسیس الشیعه الکرام لکل علوم الاسلام» و در جای دیگر با کلمه «کل» آن را «تأسیس الشیعه الکرام لعلوم الاسلام» یاد کردهاست. این کتاب در عصر حاضر با تصحیح، پژوهش و تعلیقات محمدجواد محمودی و سید عبدالستار حسنی به همت انتشارات مؤسسه کتابشناسی شیعه با شمارگان هزار نسخه و در ۱۵۲۰ صفحه (دو مجلد) منتشر شدهاست. در این چاپ ناشر پیوستی با نام «خلاصهای از کلام بزرگان و اندیشمندان شیعه از صدر اسلام» به قلم سیدعبدالحسین شرفالدین به آن اضافه کردهاست.