الرد علی اصحاب العدد

معنی کلمه الرد علی اصحاب العدد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] الرد علی أصحاب العدد (کتاب). نام کامل کتاب جوابات أهل الموصل فی العدد و الرؤیة تألیف شیخ مفید ، محمد بن محمد بن نعمان، از متکلمین و فقهای بزرگ شیعه ( ۳۳۶- ۴۱۳ هجری) می باشد.
شیخ مفید از چهره های بسیار درخشان شیعه در جهان اسلام می باشد. او هم متکلم است و هم فقیه . ابن ندیم در فن دوم از مقالۀ پنجم« الفهرست » که در بارۀ متکلمان شیعه بحث می کند، از او به عنوان« ابن المعلم » یاد کرده و او را ستایش می نماید. کتاب معروف او در فقه نیز« المقنعة » است.ابو یعلی جعفری که داماد مفید بوده است، می گوید: « مفید شبها مختصری می خوابید و بقیه شب را به نماز یا مطالعه یا تدریس یا تلاوت قرآن مجید می گذرانید.»
[ویکی فقه] الرد علی اصحاب العدد (کتاب). نام کامل کتاب جوابات أهل الموصل فی العدد و الرؤیة تألیف شیخ مفید ، محمد بن محمد بن نعمان، از متکلمین و فقهای بزرگ شیعه ( ۳۳۶- ۴۱۳ هجری) می باشد.
شیخ مفید از چهره های بسیار درخشان شیعه در جهان اسلام می باشد. او هم متکلم است و هم فقیه . ابن ندیم در فن دوم از مقالۀ پنجم« الفهرست » که در بارۀ متکلمان شیعه بحث می کند، از او به عنوان« ابن المعلم » یاد کرده و او را ستایش می نماید. کتاب معروف او در فقه نیز« المقنعة » است.ابو یعلی جعفری که داماد مفید بوده است، می گوید: « مفید شبها مختصری می خوابید و بقیه شب را به نماز یا مطالعه یا تدریس یا تلاوت قرآن مجید می گذرانید.»
موضوع کتاب
موضوع کتاب فقه و احکام شرعی است. شیخ مفید در این کتاب ثبوت هلال ماه رمضان را بررسی نموده و در آن، ماه رمضان را با دیدن هلال ثابت می داند، که ممکن است هر ماه ۲۹ یا ۳۰ روز باشد; به خلاف برخی که آن را فقط ۳۰ روز می دانند.
ارزش کتاب
این کتاب از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است، خصوصا با توجه به این که بسیاری از دیدگاههای مهم فقهی شیخ مفید را شامل می شود. کتاب حاضر بسیار مورد توجه علما و فقهای شیعه قرار گرفته و در بسیاری از منابع فقهی و روایی و رجالی به آن استناد شده و از آن نقل نموده اند.
انگیزۀ نگارش
...

جملاتی از کاربرد کلمه الرد علی اصحاب العدد

قاسم، این ادعا را که امام در صفات و عمل شبیه پیامبر است و نیز اصل تقیه را، تکذیب می‌کند. به باور او محمد نه عقیده اش را مخفی کرد و نه از دشمنانش مخفی شد، بلکه علناً به تبلیغ عقیده خود پرداخت و با دشمنانش مخالفت کرد. او در کتاب الرد علی الروافض استدلالات شدید و مفصلی علیه آورده‌است. 

احمد زینی دحلان، مفتی شافعی مکه، در کتاب‌هایش «فتنة الوهابیة» و «الدرر السنیة فی الرد علی الوهابیة»
«الصواعق الإلهیة فی الرد علی الوهابیة»
وی پس از آن، از طریقهٔ اصولی به اخباری روی آورد و کتابی هم به نام فوائد المدنیة فی الرد علی من قال بالاجتهاد و التقلید فی الاحکام الالهیة، در رد اصولی‌ها نوشت که تا ۱۸۰ سال علمای پس از خود را تحت تأثیر قرار داد و فضای فقهی تشیع از اصول فقه به روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام سوق داده شد.
دربارهٔ احکام نجوم، باید گفت ابن سینا از منکران آن بوده و در این باره نیز رساله‌ای نوشته به نام ابطال احکام النجوم یا رسالة فی الرد علی المنجمین.
او احتمالاً در سال ۷۰۷ در بعلبک (در لبنان امروزی) به دنیا آمد، اگرچه الذهبی زندگی‌نامه‌نویس و مورخ گزارش می‌دهد که العوزعی اصالتاً اهل سند بود. آثار بسیار کمی از اوزی باقی مانده‌است، اما سبک فقه اسلامی او (اصول الفقه) در کتاب الرد علی سیرالاوزای ابویوسف، به ویژه تکیه او بر «سنت زنده» محفوظ مانده‌است. عمل بی وقفه مسلمانان که از نسل‌های گذشته به دست آمده‌است. برای اوزای، این سنت واقعی محمد بود. مکتب اوزای در سوریه، مغرب و اندلس شکوفا شد، اما در نهایت بر آن غلبه کرد و مکتب شریعت اسلامی مالکی در قرن نهم جایگزین آن شد. او در سال ۷۷۴ درگذشت و در نزدیکی بیروت لبنان به خاک سپرده شد، جایی که آرامگاه او هنوز هم مورد بازدید قرار دارد.