الامام المنتظر شبهات المرجفین

معنی کلمه الامام المنتظر شبهات المرجفین در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] الإمام المنتظر شبهات المرجفین (کتاب). «الامام المنتظر و شبهات المرجفین» اثر سید امیر محمد کاظمی قزوینی ، تحقیقی است مستند و مستدل در نقد و رد شبهات مخالفین درباره مهدویت ، غیبت ، ظهور و قیام امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف که به زبان عربی و در سال ۱۳۷۴ ش نوشته شده است.
انگیزه تالیف، بررسی و تحقیق در زمینه شبهات مهدویت و پاسخ به آن ها بوده است.
[ویکی فقه] الامام المنتظر شبهات المرجفین (کتاب). «الامام المنتظر و شبهات المرجفین» اثر سید امیر محمد کاظمی قزوینی ، تحقیقی است مستند و مستدل در نقد و رد شبهات مخالفین درباره مهدویت ، غیبت ، ظهور و قیام امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف که به زبان عربی و در سال ۱۳۷۴ ش نوشته شده است.
انگیزه تالیف، بررسی و تحقیق در زمینه شبهات مهدویت و پاسخ به آن ها بوده است.
ساختار
کتاب با مقدمه مرکز دروس اسلامی بیروت در اشاره به بشارت های پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و ائمه علیه السّلام به خروج امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف آغاز شده است. مطالب کتاب که پاسخی است کوتاه به نوشته ها و شبهه افکنی های معارضان پیرامون مهدویت در دو بخش ارائه گردیده است.
گزارش محتوا
در بخش اول کتاب نویسنده بعد از نقل اقوال و شبهات ابن تیمیه ، ابن خلدون و ابن حجر پیرامون حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف ، مبنای این شبهات را عدم وقوف بر روح دین و نشناختن اصول و فروع آن دانسته است. وی معتقد است که اجماع شیعیان به تنهایی، در ثبوت ولادت و غیبت حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف کفایت خواهد کرد و هیچ یک از مسلمین در تواتر بشارت های نبوی به خروج فردی از عترت ایشان، از اولاد علی علیه السّلام و فاطمه سلام الله علیهم شکی ندارد. وی در ادامه، به تعدای از علمای اهل سنت که با اعتقاد امامیه پیرامون حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف موافق هستند، اشاره کرده که از آن جمله هستند: ابوالفتح محمد بن ابی الفوارس ، ترمذی ، ابوداود ، ابن ابی الحدید ، شبلنجی ، امام قرطبی ، ثعالبی ، احمد بن حنبل ، عبدالحق دهلوی ، فضل بن روزبهان ، عبدالرحمان بسطامی .
← بخش دوم
...

جملاتی از کاربرد کلمه الامام المنتظر شبهات المرجفین

(قوله خاتم الولايه المحمديه لا يعنى بذلك انه كان خاتم الولايه المحمديهالمطلقه و ذلك لان الولى الختم المطلق فى عصر الغيبه هو ولى الله الاعظم و حجته علىخلقه الامام الغائب خاتم الاولياء م ح م بن الامام الحسن العسكرى عليهما السلام و الشيخمعترف بذلك بلا ارتياب و مصرح به فى عدة مواضع صحفه كالفصوص و الفتوحاتو قد الف رساله موسومه بشق الجيب فى المهدى عليه السلام نعم ان للروح المحمدىصلى اللّه عليه و آله مظاهر فى العالم و للولايه مراتب و للختميه شونا عديدة و ضيران يكون بعض الاولياء ختمافى بعض شئون الختم المحمدى ، و الشيخ كذلك و لا ينكرفيه ذلك و لا ينافى ذلك كون المهدى الامام المنتظر عليه السلام خاتم الولايه المحمديهمطلقا) آنگاه فرمود بحث آن در فص شيثى در پيش است جناب آقا ميرزا رضاى قمشهاى را در آن مقام تعليقه اى است كه مخلوط آن در نزد ما است و عصاره افاده ايشان همين بودكه بدان اشده نموده ايم .