الاعمال المانعه من الجنه

معنی کلمه الاعمال المانعه من الجنه در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] الاعمال المانعة من الجنة. شیخ آقا بزرگ تهرانی از آن با عنوان "المانعات من دخول الجنة"و بحارالانوار از آن به عنوان "الاعمال المانعة من الجنة" یاد کرده است.
نام نویسنده، جعفر است و درباره نام پدرش دو نقل هست: اول «احمدبن علی» و دوم «علی بن احمد».
نظر مرحوم علامه شعرانی (مصحح کتاب) آن است که او همان استاد قابل وثوق ابومحمد جعفر بن احمد بن علی قمی ایلاقی، ساکن شهر ری است و این که در برخی نسخه ها ابن علی بن احمد ذکر شده، نادرست است.
شیخ آقا بزرگ نیز به همان صورت احمد بن علی ضبط نموده است. و او را مطابق آن چه الدروع سید بن طاووس به نقل از کراجکی آورده است صاحب 220 کتاب دانسته است. و گفته شیخ صدوق در معانی الاخبار از مولف این کتاب نقل حدیث نموده و او نیز خود از شیخ صدوق و صاحب ابن عباد نقل روایت کرده است که در این صورت او از معاصرین شیخ صدوق بوده است. اما تواریخ دقیق ولادت و وفات او مشخص نیست.
این کتاب یکی از رساله هایی است که در مجموعه "«جامع الأحادیث» به همراه پنج رساله دیگر" از این مولف قرار گرفته است. روایات این کتاب درباره اعمالی است که مانع بهشت اند. 24 باب دارد و احادیث آن عمدتا از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است. در موردی هم روایتی از کعب نقل می کند. {صفحه 292} که در اصطلاح شیعه، حدیث به حساب نمی آید. این رساله، سه روایت هم از امامان معصوم علیهم السلام دارد. این کتاب از مصادر بحار و مستدرک الوسائل محدث نوری است.
فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: هر که بیش از چهل روز احتکار کند، بوی بهشت، ـ با آن که از فاصله پانصد سال راه به مشام می رسد ـ بر او قطعاً حرام شده است. {صفحه 293}
[ویکی اهل البیت] شیخ آقا بزرگ تهرانی از آن با عنوان "المانعات من دخول الجنة"و بحارالانوار از آن به عنوان "الاعمال المانعة من الجنة" یاد کرده است.
نام نویسنده، جعفر است و درباره نام پدرش دو نقل هست: اول «احمدبن علی» و دوم «علی بن احمد».
نظر مرحوم علامه شعرانی (مصحح کتاب) آن است که او همان استاد قابل وثوق ابومحمد جعفر بن احمد بن علی قمی ایلاقی، ساکن شهر ری است و این که در برخی نسخه ها ابن علی بن احمد ذکر شده، نادرست است.
شیخ آقا بزرگ نیز به همان صورت احمد بن علی ضبط نموده است. و او را مطابق آن چه الدروع سید بن طاووس به نقل از کراجکی آورده است صاحب 220 کتاب دانسته است. و گفته شیخ صدوق در معانی الاخبار از مولف این کتاب نقل حدیث نموده و او نیز خود از شیخ صدوق و صاحب ابن عباد نقل روایت کرده است که در این صورت او از معاصرین شیخ صدوق بوده است. اما تواریخ دقیق ولادت و وفات او مشخص نیست.
این کتاب یکی از رساله هایی است که در مجموعه "«جامع الأحادیث» به همراه پنج رساله دیگر" از این مولف قرار گرفته است. روایات این کتاب درباره اعمالی است که مانع بهشت اند. 24 باب دارد و احادیث آن عمدتا از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است. در موردی هم روایتی از کعب نقل می کند. {صفحه 292} که در اصطلاح شیعه، حدیث به حساب نمی آید. این رساله، سه روایت هم از امامان معصوم علیهم السلام دارد. این کتاب از مصادر بحار و مستدرک الوسائل محدث نوری است.
فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: هر که بیش از چهل روز احتکار کند، بوی بهشت، ـ با آن که از فاصله پانصد سال راه به مشام می رسد ـ بر او قطعاً حرام شده است. {صفحه 293}
و فرمود: وارد بهشت نشود پیکری که از حرام تغذیه شده باشد. {صفحه 289} و فرمود: شخص نمام و سخن چین وارد بهشت نمی شود.
مجموعه "«جامع الأحادیث» به همراه پنج رساله دیگر" اولین بار توسط مرحوم علامه شعرانی علیه الرحمه در سال 1369 ق تصحیح شد و به اهتمام مدیر چاپخانه اسلامیه در تهران به طبع رسید و پس از آن در سال 1371 شمسی با تصحیح سید محمد حسینی نیشابوری توسط انتشارات مجمع بررسی های اسلامی، وابسته به بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

جملاتی از کاربرد کلمه الاعمال المانعه من الجنه

آيه (الحمد لله الذى صدقنا وعده و اورثنا الارض نتبوء من الجنه حيث نشاء) كه حكايتسخن اهل بهشت است نيز تا اندازه اى به اين مطلب اشعار دارد، زيرا از ظاهر آن بر مى آيدكه منظور از زمين همين زمينى است كه بشر در آن زندگى مى كند و در آن مى ميرد و از آنبرانگيخته مى شود. و منظور از جنت هم همين زمين است . و نيز آيه (يومتبدل الارض غير الارض و السموات ...) به آن اشاره دارد.
حديث : 1 بهذاالاسناد عن الحسن شعيب العقرقوفى عن ابىعبدالله عليه السلام قال من قراء والتين فى فرائضه و نوافله اعطى من الجنه حيثيرضى ان شاء الله .
3 عن فاطمه فالت : قال لى رسول الله (ص ): يا فاطمه ! من صلى عليك غفر اللهله و الحقه بى حيث كنت من الجنه .(163)
و من ذرفت عيناه من خشيه الله كان له بكل قطره من دموعهمثل جبل احد يكون فى ميزانه و كان له من الاجربكل قطره عين من الجنه على حافتيها من المدائن و القصور مالا عين رات و لا اذن سمعت و لاخطر على قلب بشر.
ثواب قرائت سوره تين   حديث : 1 بهذاالاسناد عن الحسن شعيب العقرقوفى عن ابىعبدالله عليه السلام قال من قراء والتين فى فرائضه و نوافله اعطى من الجنه حيثيرضى ان شاء الله .
و من اقرض ملهوفا فاحسن طلبته العمل و اعطاه اللهبكل درهم الف قنطار من الجنه .
و اگر در جمله (فلا يخرجنكما من الجنه ) به جاى نهى ابليس از اين كار، آدم و حوا رانهى كرد، در حقيقت كنايه از نهى او از اطاعت ابليس ، و نيز نهى از غفلت از كيد و دست
اشهد ان لا اله الا اللّه وحده لا شريك له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله و اشهد انكرسول اللّه و انك محمد بن عبداللّه و اشهد انك قد بلغت رسالات ربك و نصحت لامتك وجاهدت فى سبيل اللّه و عبدت اللّه حتى اتيك اليقين بالحكمه و الموعظه الحسنه و اديتالذى عليك من الحق و انك قدروفت بالمومنين و غلظت على الكافرين فبلغ اللّه بكافضل شرف محل المكرمين الحمدللّه الذى استنقذ نابك من الشرك و الضلاله اللهمفاجعل صلواتك و صلوات ملائكتك المقربين و انبيائك المرسلين و عبادك الصالحين واهل السموات و الارضين و من سبح لك يا رب العالمين من الاولين و الاخرين على محمد عبدك ورسولك و نبيك و آمينك و نجيك و حبيبك و صفيك و خاصتك و صفوتك و خيرتك من خلقك اللهماعطه الدرجه الرفيعه و اته الوسيله من الجنه و ابعثه مقاما محمودا ايغبطه به الاولون والاخرون اللهم انك قلت ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جاومك فاستغفروا اللّه و استغفر لهمالرسول لوجدوا اللّه توابا رحيما و انى اتيتك مستغفرا تائبا من ذنوبى و انى اتوجه بكالى اللّه ربى و ربك ليغفرلى ذنوبى .
فيقوم اناس قد فعلوا ذلك . فياتى النداء من عندالله : يا محمد! يا حبيبى ! قد جعلتمكافاتهم اليك ، فاسكنهم من الجنه حيث شئت .فيسكنهم فى ( الوسيله ) حيث يحجبون عنمحمد و اهل بيته عليه السلام (21))) : هنگامى كه قيامت برپا شد، ندا دهنده اى مىگويد: (اى آفريده ها! ساكت باشيد تا حضرت محمد با شما سخن گويد.)
فتبسم النبى فى وجهه و ضمه الى صدره قبل ما بين عينيه ، ثمقال : يا اباالحسن ! الا ابشرك ! ان السطل من الجنه و الما والمنديل من الفردوس ‍ الاعلى ... افيلومنى الناس على حبك و الله تعالى و ملائكه يحبونكمن فوق السماء!.(94)