اقلیت اجتماعی

معنی کلمه اقلیت اجتماعی در فرهنگستان زبان و ادب

{social minority} [باستان شناسی، جامعه شناسی] گروهی اجتماعی که به دلایل نژادی یا جنسیتی یا اقتصادی یا مرامی یا اخلاقی دارای چشم اندازهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی متفاوت با کلیت جامعه ای است که در آن زندگی می کنند

معنی کلمه اقلیت اجتماعی در ویکی واژه

گروهی اجتماعی که به دلایل نژادی یا جنسیتی یا اقتصادی یا مرامی یا اخلاقی دارای چشم‌اندازهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی متفاوت با کلیت جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه اقلیت اجتماعی

انجمن انسان‌گرای آمریکایی در ۱۹۴۱ بیان‌گذاری شد، و در حال حاضر کمک‌های حقوقی برای دفاع از حقوق سکولار و اقلیت‌های مذهبی فراهم می‌کند. همچنین در کنگره آمریکا در مورد موضوعات جدایی دین از سیاست لابی‌گری می‌کند. این سازمان ۱۵۰ گروه محلی وابسته دارد که به فعالیت اجتماعی، بحث فلسفی و جامعه‌سازی می‌پردازند. AHA دارای چندین نشریه است که معروف‌ترین آنها مجله The Humanist نام دارد. در این مجله مقاله‌هایی دارای داوری همتا دربارهٔ فلسفه انسان‌گرایی منتشر می‌شود. مدیر اجرایی فعلی سازمان، روی اسپکهارت است، که به‌طور منظم برای هافینگتون پست و پاتئوس می‌نویسد.
در آغاز قرن بیستم، معلوم شد که شانس ابتلا به ایدز، در همجنسگرایان و دگرجنسگرایان یکسان است و در اکثر کشورهای غربی، قوانین ضد همجنسگرایی منسوخ شد. در اروپا و آمریکای شمالی، به مرور با کاهش همجنسگراهراسی در بعضی شاخه‌های مسیحیت، توسعه ارتباطات گی‌ها و لزبین‌ها با دگرجنسگرایان در بستر اینترنت و علنی کردن گرایش جنسی توسط شمار بیشتری از همجنسگرایان، همجنسگراهراسی تا حد زیادی کاهش پیدا کرد و اقلیت‌های اجتماعی از حقوق برابر با دگرجنسگرایان برخوردار شدند.
هاملت عیسی خانلی در زمرهٔ دانشمندان و شخصیت‌های اجتماعی پرنفوذی قرار دارد که در زمینهٔ سیاست تحصیل و فلسفه و تاریخ تحصیل به فعالیت پرداخته است. کتاب‌های وی با نام «دربارهٔ سیستم تحصیلی در اقتصادیات در حال گذر و نگاه از آذربایجان» همچنین «چه چیزی در سیستم آموزش عالی دنیای معاصر رخ می‌دهد و برنامهٔ دولتی در زمینهٔ اصلاحات در سیستم آموزش جمهوری آذربایجان در سال‌های ۲۰۰۸–۲۰۱۲ چگونه می‌تواند باشد؟» فلسفه و تاریخ قرون وسطی، تاریخ روابط شرق و غرب در تحصیل و علم، سیستم‌های تحصیلی، کیفیت در تحصیل، مقایسهٔ مشکلات تحصیلی اقلیت‌های ملی، و موضوعاتی از این قبیل در کشورهای مختلف و به زبان‌های گوناگون چاپ شده است. همچنین مقالات زیادی از وی راجع به همین موضوعات، همین‌طور مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی وی از ایشان همواره مورد توجه کارشناسان و افراد ذی‌ربط قرار گرفته است. هاملت عیسی خانلی که دربارهٔ جهات مختلف مراکز تحصیلی در غرب و پژوهش‌های آنان به‌طور جدی به بررسی می‌پرداخت از اواسط ۱۹۸۰ سعی کرد راجع به بحران موجود در سیستم آموزش عالی آذربایجان و شوروی سابق پژوهش کند و نتایج آن را به نظر عموم برساند. وی مقالاتی در زمینهٔ اصلاحات بنیادی در سیستم تحصیلی کشور در روزنامه‌های که به زبان آذری و روسی چاپ می‌شد به رشتهٔ تحریر درآورد و سخنرانی‌هایی در رادیو و تلویزیون انجام داد.
مهرابی گفت: «تشدید نابرابری سیستماتیک میان طبقات جامعه، کاهش میزان اعتماد عمومی، فروپاشی ارزش‌های اخلاقی، شیوع آسیب‌های اجتماعی، بحران‌های محیط زیستی، افزایش حاشیه نشینی و طرد اقلیت‌ها و وضعیت وخیم اشتغال، تأثیر مخربی بر همبستگی اجتماعی گذاشته‌است.» او از «عدم امکان عملی تحقیق و تفحص از برخی نهادهای تحت امر جنابعالی (خامنه‌ای) مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، قوه قضایی، صدا و سیما، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، در کنار ضعف روحیه پاسخگویی در مسئولان» به عنوان یکی از مشکلات کشور نام برد.
پژوهش‌ها در زمینه خودکشی‌های صورت گرفته توسط اقلیت‌های جنسی هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارند. نرخ مرگ‌ومیر افراد ال‌جی‌بی‌تی بیش از دیگر گروه‌های اجتماعی است و در جوامعی که همجنس‌گرایی گونه‌ای از بدنامی اجتماعی همراه خود دارد، نرخ خودکشی جوانان ال‌جی‌بی‌تی بسیار فراتر هم هست.
گرچه امروزه اغلب اعضای خانواده اصفهانی در کشورهای بنگلادش، بریتانیا و پاکستان مستقر می‌باشند، ولی در مجموع از اقلیت پارسیان هند بشمار می‌آیند و از لحاظ نفوذ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، هم‌ردیف خانواده گودرج و خانواده تاتا می‌باشند.
اکثر اسرائیلی‌ها در سن ۱۸ سالگی به ارتش فراخوانده می‌شوند. پس از خدمت اجباری، مردان اسرائیلی به نیروهای ذخیره ملحق می‌شوند و معمولاً تا چهل سالگی هر سال تا چندین هفته وظیفه نیروی ذخیره را انجام می‌دهند. اکثر زنان از وظیفه نیروی ذخیره معاف هستند. شهروندان عرب اسرائیل (به استثنای دروزی‌ها) و کسانی که مشغول تحصیلات دینی تمام وقت هستند، از خدمت سربازی معاف می‌شوند، اگرچه معافیت دانشجویان یشیوا سال هاست که محل اختلاف در جامعه اسرائیل بوده است. یک جایگزین برای کسانی که به دلایل مختلف معافیت دریافت می‌کنند، خدمات ملی است که شامل برنامه‌ای از خدمات در بیمارستان‌ها، مدارس و سایر چارچوب‌های رفاه اجتماعی است. اقلیت کوچکی از اعراب اسرائیل نیز داوطلبانه در ارتش خدمت می‌کنند. در نتیجه برنامه خدمت اجباری، ارتش اسرائیل تقریباً ۱۷۶۵۰۰ سرباز فعال و ۴۶۵۰۰۰ نیروی ذخیره اضافی دارد که در نتیجه آن اسرائیل را به یکی از بالاترین درصد شهروندان با آموزش نظامی در جهان تبدیل می‌کند.
ممالیک‌ها سلسله‌ای مسلمان بودند که کنترل سرزمین شام تا مصر را در بازه ۱۲۵۰ تا ۱۵۱۷ میلادی و پس از براندازی ایوبیان به دست گرفتند. ممالیک در قلمرو خود عموماً با اقلیت‌های غیرمسلمان، از جمله مسیحی، سامری‌ها و یهودیان، مدارا می‌کردند، چنان‌که در برگزاری مسلک خود و مناسباتشان آزادی عمل داشتند و از درجاتی از حقوق قانونی و اجتماعی نیز برخوردار بودند، با این حال، میزانی از تبعیض، آزار و ستم علیه غیر مسلمانان روا داشته می‌شد، آنها باید مالیات ویژه (جزیه) می‌پرداختند، لباس‌های متمایز می‌پوشیدند، برخی محدودیت‌ها را رعایت می‌کردند و خشونت و آزارهای گاه به گاه را تحمل می‌کردند، در این دوره غیرمسلمانان ساکن در منطقه اسرائیل با مصادره اموال، تخریب اماکن مذهبی، مجبور کردن آنها به اسلام آوردن یا اخراج آنها از مناطق خاص مواجه بودند.جامعه یهودی در فلسطین در دوره ممالیک عمدتاً در اورشلیم، الخلیل، صفد سکونت گزیدند. یهودیان در اورشلیم در محله‌ای جداگانه در نزدیکی دیوار غربی کوه معبد زندگی می‌کردند که آن را به عنوان مکان مقدس نیز قلمداد می‌کردند، یهودیان در الخلیل در نزدیکی غار پدرسالاران سکنا گزیدند و معتقد بودند که ابراهیم، اسحاق و یعقوب در آنجا دفن شده‌اند، همچنین در صفد در نزدیکی کوه مرون نیز سکونتگاه‌هایی بنا کردند، جایی که معتقد بودند شیمون بار یوچای، خاخام و عارف معروف، در آنجا دفن شده است، یهودیان غزه در نزدیکی مقبره سامسون، قهرمان و قاضی کتاب مقدس زندگی می‌کردند.
این انجمن به عنوان ترکیبی از جامعه شناسان در پی توسعه حقوق بشر از طریق کار در اجتماعات، جوامع، مراکز کار و دیگر نهادهای اجتماعی است. این جامعه‌شناسان به تعقیب حقوق مربوط به اشتغال، تأمین اجتماعی، آموزش، مسکن، امنیت غذایی، خدمات بهداشتی، فرهنگی، نژادی، دینی و یک ترجیح هویتی و جنسی هستند. حقوق بشر در عین حال شامل برابری جنسیتی و این اصل است که گروه‌های آسیب‌پذیر شامل کودکان، سالخوردگان، ناتوانان، اقلیت‌های نژادی و قومی تحت ستم، مهاجران و مردم بومی نیازمند حمایت‌های خاص هستند. این اصول برگرفته از اعلامیه جهانی حقوق بشر (۱۹۴۸) می‌باشد که «شان جدایی ناپذیر» و «حقوق برابر همه اعضای خانواده انسانی» را در پیمان نامه‌های مختلف آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان سازمان ملل و منشور فرهنگ، به رسمیت می‌شناسد.
در دههٔ ۱۹۸۰ نوع نگرش به جامعهٔ ال‌جی‌بی‌تی به عنوان اقلیتی که مورد ستم قرار گرفته‌اند، باعث شد که دانشمندان از طریق مختلفی به بررسی زبانِ گی، بپردازند، که بر روی مطالعات انگلیسی بومی آمریکایی-آفریقایی تاثیر گذاشت؛ و یک شیفت پارادیمی از «زبان به عنوان نتیجهٔ هویت» به «زبان به عنوان بازتاب هویت اجتماعی مشترک» و نیز به «زبان سازندهٔ هویت جنسی و جنسیتی» به وقوع پیوست.