افضل تر

معنی کلمه افضل تر در لغت نامه دهخدا

افضل تر. [ اَ ض َ ت َ ] ( ص تفضیلی ) فاضل تر. بافضل تر. افزون تر در علم و حسب. ( ناظم الاطباء ). از صفت تفضیلی عربی + تر علامت تفضیلی در فارسی که از فصاحت بدور است.

معنی کلمه افضل تر در فرهنگ فارسی

فاضل تر با فضل تر افزون تر در علم و حسب .

جملاتی از کاربرد کلمه افضل تر

وی گفت: افضل الاعمال عمرة الاوقات فی الموافقات.
تحقق یافت او بر اسم اول پس او خود اول الاشیاءست و افضل
فرمود: (قال : انا افضل من ابراهيم ) من افضل از ابراهيم هستم . ابراهيم عرض كرد:(رب ارنى كيف تحيى الموتى قال : اولم تؤ منقال بلى ولكن ليطمئن قلبى الاية )(404)
بنگر در نماز وقت عمل که جماعت در او بود افضل
این دانشکده که ابتدا با نام گروه تربیت بدنی در دانشگاه فعالیت داشت، در سال ۱۳۶۳ با پذیرش ۱۰ دانشجو در رشته دبیری تربیت بدنی در مقطع کارشناسی فعّالیّت خود را آغاز کرد. دانشکده تربیت بدنی هم‌اکنون؛ با استفاده از امکانات ورزشی در دو محل فعلی دانشکده علوم در خارج از پردیزه افضلی پور و امکانات داخل پردیزه افضلی پور به فعّالیّت آموزشی و پژوهشی مشغول است.
مدرسه دوشیزگان، نخستین مدرسهٔ دخترانهٔ تهران بود که در سال ۱۳۲۴ قمری (معادل ۱۲۸۵ شمسی در دوره مشروطه) احداث شد. این رخداد در فضای انقلاب مشروطه و پس از گشایش مجلس شورای ملی اتفاق افتاد و طرفداران مشروطه نظرات گوناگونی نسبت به آن داشتند.: ۳۰–۳۳  در سال ۱۳۲۴ قمری، موسی‌خان به درجهٔ سرتیپی می‌رسد و به فرماندهی فارس منصوب می‌شود و پسران بزرگش را با خود به شیراز می‌برد. بی‌بی‌خانم که در خانهٔ دوازده‌اتاقی‌اش (در نزدیکی دروازه محمدیه در بازار حاجی محمدحسین) با دخترانش تنها مانده بود، تصمیم گرفت با کمک دخترش مولود خانم آن خانه را به مدرسه‌ای برای دختران تبدیل کند. بعدها دختر کوچکترش خدیجه افضل خانوم نیز به آن‌ها پیوست و این سه مدرسهٔ دوشیزگان را اداره می‌کردند. مدرسه در آغاز سه کلاس بیست دانش‌آموزی داشت که هر کدام از این سه نفر معلم یکی از آن‌ها بود. بعد از یک سال موسی‌خان به تهران بازمی‌گردد و بی‌بی‌خانم مجبور می‌شود خانه‌ای در همسایگی را برای مدرسه اجاره کند.: xxi–xxii 
98- (( العالم افضل من الصائم القائم المجتهد. و اذا مات العالم ثلم فى الاسلامثلم لا يسدها الا خلف منه )) (منية المريد ص 12).
5 - آخرين صف در نماز جماعت بر ميّت افضل و بهتر از همه صفوف مى باشد.
اصغر افضلی (۱۰ تیر ۱۳۱۷ – ۱۰ شهریور ۱۳۹۲) صداپیشه و مدیر دوبلاژ اهل ایران بود. از وی به عنوان برجسته‌ترین کمدی‌گوهای دوبله ایران یاد می‌شود که از سال ۱۳۳۹ شروع به فعالیت دوبله نمود و به جای بازیگران مهمی همچون وودی آلن و استن لورل صحبت کرده‌است.
ناصرالدین شاه قاجار که در سفر به مازندران در سال ۱۸۶۵میلادی از پل‌سفید عبور کرده بود، از آن به عنوان یکی از منازل جادهٔ شاه‌عباسی یاد می‌کند. بنابر مشاهدات وی پل قدیمی پل سفید «سه، چهار دهانه» داشته‌است. اگر گفته ناصرالدین شاه را موثق بدانیم، این پل می‌بایست پس از این تاریخ مرمت شده باشد، زیرا رابینو که در حدود سال ۱۹۰۹ میلادی میلادی پل را دیده، آن را با دو دهانه وصف کرده‌است. افضل‌الملک، از مورخان دورهٔ قاجار در شرح سفر خود به مازندران در ۱۳۳۱قمری، از پل سفید و قهوه‌خانه‌ای در کنار آن یاد کرده‌است.
فرمود: چيزى با فضيلت تر و بهتر از عقل بين بندگان توزيع نشده است ، تا جائىكه خواب عاقل هوشمند افضل از شب زنده دارىجاهل بى خرد است .
چو افضل آمد و دین را پدر شد لقب صدّیق یافت و نامور شد
«اجل افضل و فیلسوف اکمل کیفیت این معالجه البته باز گوید.»
حديث : 1 حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنهقال حدثنى محمد بن الحسن الصفار عن احمد بن ابى عبدالله البرقىقال حدثنا ابى عن محمد بن ابى عمير عن مرازمقال قال ابو عبدالله عليه السلام ان رجلا اتى النبى صلى الله عليه و آلهفقال يا رسول الله انى جعلت ثلث صلاتى لكفقال له خيرا فقال يا رسول الله صلى الله عليه و آله انى جعلت نصف صلاتى لكفقال ذلك افضل قال يا رسول الله انى قد جعلت صلاتى لكقال اذا يكفيك الله ما اهمك من امر دنياك و آخرتكفقال له رجل اصلحك الله كيف يجعل صلاته لهقال ابو عبدالله عليه السلام لا يسال الله شيئا الا بدا بالصلاه على محمد وآل محمد.
افضل تو به هر حالی مغرور مشو پروانه صفت به گرد هر نور مشو