افرینش انسان در قران

معنی کلمه افرینش انسان در قران در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آفرینش انسان در قرآن. آفرینش انسان، هدف از این آفرینش و کم و کیف آن از موضوعاتی است که در قرآن کریم به صورت صحیح و صریح بیان شده است
۱ـ «و اذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا ا تجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون».
بقره/سوره۲، آیه۳۰.
از موضوعات مهم در داستان حضرت آدم (علیه السّلام)، خلافت او در روی زمین است،خلافتی که خدا پیش یا پس از خلقت او آن را با فرشتگان در میان نهاد.تعبیر قرآن در این مورد «انی جاعل» است، اگر جعل به قرینه برخی از آیات دیگر به معنای «خالق» باشد، گفتگو پیش از خلقت خواهد بود و اگر به معنای «قرار دادن» باشد، محتمل است این گفتگو پس از آفرینش او انجام گرفته باشد و شاید احتمال دوم، نزدیک تر به ظاهر آیات است.خداوند به فرشتگان گفت: من در روی زمین جانشینی می گذارم. در این هنگام با پرسش فرشتگان روبرو شد و گفتند: آیا کسی را در زمین جانشین قرار می دهی که در آن فساد و خونریزی می کند؟:«و اذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا ا تجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون».
بقره/سوره۲، آیه۳۰.
در حقیقت پرسشِ به ظاهر اعتراض آمیز فرشتگان، این بود که این موجود با سرنوشتی که ما از آن آگاهیم، شایسته خلافت، تسبیح و تنزیه توست؟ ما (که به این هدف عینیت می بخشیم) شایسته تریم که خلیفه تو باشیم.مساله مهم در این جا، تفسیر جانشینی آدم است و اینکه خلافت او از جانب کیست؟ آیا از جانب خداست یا از جانب موجودات پیشین که در روی زمین زندگی می کرده اند؟ در اینجا احتمالات متعددی است که مهمترین آنها، همین دو احتمال است و بقیه آنها چندان مهم نیستند. (مانند جانشینی از طرف ملائکه یا از طرف جن که دور از ذهن و مساق آیه است. لذا در متن به دو احتمال اکتفا ورزیدیم.)در حالی که مطالب مربوط به آفرینش آدم، در قرآن به طور مکرر وارد شده است، ولی دو مطلب مربوط به او، فقط یک بار به طور صریح در قرآن آمده است: یکی مساله جانشینی وی، دیگری تعلیم اسم ها به اوست. از این رو هاله ای از ابهام، این دو موضوع را در بر گرفته است.
جانشینی از جانب خدا
...

جملاتی از کاربرد کلمه افرینش انسان در قران

شاه سریر عشق را بنشاند دل در آستین پرورد پیر عشق را فرزند انسان در بغل
اما چون در دهور طوال و مرور ایام لطف مزاج زیادت شد و نوبت بفرجهٔ رسید که میان عناصر و افلاک بود انسان در وجود آمد.
الفباى (24 حرفى ) قراردادى به هزاره دوم و سوم و حتى چهارمقبل از ميلاد بر مى گردد. گويند كه فينيقى ها الفباى سامى را اختراع كرده اند ويونانيان در تحول و تكامل آن كوشيده اند. و مى دانيم كه ((هيرگليف )) به معناى((حكاكى مقدس )) مى باشد. آيا اين نمودى از باور متعالى انسان در ابراز عقايد وآراءاش نبوده است ؟!
ای ترا جنّ و پری جویا شده ای به انسان در زبان گویا شده
غوغاى زندگى روزانه از جهات مختلف توجه انسان را به خود جلب مى كند و به فكرآدمى را به وادى هاى گوناگونى مى كشاند ،به طورى كه جمعيت خاطر و حضور قلبكامل در آن بسيار مشكل است اما در دل شب و به هنگام سحر و فرو نشستن غوغاى زندگىمادى ،و آرامش روح و جسم انسان در پرتو مقدارى خواب ، حالت توجه و نشاط خاصى بهانسان دست مى دهد كه بى نظير است آرى در اين محيط آرام و دور از هر گونه ريا و تظاهرو خود نمائى و توام با حضور قلب حالت توجهى به انسان دست مى دهد كه فوق العادهروح پرتو و تكامل آفرين است .
اما انسان در قبول فیض عقل قابل ترقی است تا به تربیت عقل هر یک از قوّت بفعل آید و عقل هر یک شاید که بعقل دیگری برسد و از وی در گذرد پس کمالیت مراتب عقلی هم انسان را تواند بود که آلات پرورش آن از حواسّ ظاهر و قوای باطن و دیگر مدرکات دلی و سرّی و روحانی بکمال دارد.
دخل انسان درین سه شد به کمال از علوم و امانی و اعمال
بود انسان درین شخص معین چو عین باصره در چشم روشن
از آنجایی که این جزایر نوعی پل بین روسیه و آمریکا را تشکیل می‌دهند، اکثر مردم‌شناسان بر این باورند که این مسیری بوده که اولین انسان‌ها برای ورود به قاره آمریکا پیموده‌اند. این مهاجرت احتمالاً از طریق پل خاکی برینگیا (که اکنون ناپدید شده) در آخرین عصر یخبندان صورت گرفته است. اولین شواهد مربوط به سکونت انسان در قاره آمریکا بسیار جنوبی‌تر، یعنی در نیومکزیکو و پرو پیدا شده است. اولین شواهد انسانی در آلاسکا احتمالاً با بالا رفتن سطح دریا در دوره میان‌یخبندانی کنونی از بین رفته‌است.

كلمه ى ((غَرام )) در اصل به معناى مصيبتى است كه انسان در برابر آن راه فرار ندارد و نوعى التزام وتعهّد بر دوش او قرار مى دهد كه در زبان فارسى به آن تاوان مى گويند.(346)

پس بر جوان ها حتم و لازم است كه تا فرصت جوانى و صفاى باطنى و فطرت اصلىباقى و دست نخورده است ، فطرت اصلى باقى و دست نخورده است ، درصدد تصفيه وتزكيه برآيند و ريشه هاى اخلاق فاسده و اوصاف ظلمانيه را از قلوب خود بركنند كهبا بودن يكى از اخلاق زشت ناهنجار، سعادت انسان در خطر عظيم است و نيز در ايامجوانى و اراده و تصميم انسان ، جوان است و محكم . از اين جهت نيز، اصلاح براى انسانآسان تر است ولى در پيرى اراده سست و تصميم پير است ، چيره شدن برقوامشكل تر است (559).
6- قدرت انسان در معرض زوال است : هلك عنّى سلطانيه (811)
ویژگی اساسی تعامل این است که متقابل است؛ یعنی کاربر و ماشین هر یک نقش فعالی دارند. بیشتر سیستم‌های رایانشی تعاملی برای انجام اهداف انسان ساخته شده‌اند و با انسان در زمینه‌های انسانی تعامل دارند.
در مرتبه ای عقل است در مرتبه ای نفس است در مرتبه ای انسان در مرتبه ای حیوان
سوختی در آب و آتش باز انسان در چمن ناله در جان نی و چنگ و رباب انداختی
انسان در او نشسته بر پر عنقا گشته خراسان چو قاف و سیمرغ انسان
یافت انسان در وجود خویش بر و بحر خود در کتاب حق تعالی خوانده ام خشک و تر است
از اين داستان نتيجه مى گيريم كه هر چه مشركان خواستند اين صحابه پيامبر صلىالله عليه و آله را از دين اسلام برگردانند تا شهادت ناحق برعليه پيامبر صلى اللهعليه و آله بدهد او حتى از جانش هم در راه پيامبر صلى الله عليه و آله دريغ نكرد پسآيا معنى دارد كه انسان در كارهاى روزمره و بعضى از كارهاى كه برايشان پيش مى آيدبر عليه يكديگر شهادت ناحق بدهند!