اعتقاد به مهدی موعود

معنی کلمه اعتقاد به مهدی موعود در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اعتقاد به مهدی موعود از عقاید مسلم نزد همه مسلمانان است. همه مسلمانان بر آن اند که شخصی که «مهدی» لقب دارد و با حضرت رسول (صلی الله علیه و آله وسلّم) همنام است، در آخرالزمان ظهور خواهد کرد، و دین اسلام را رواج داده، و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد
همه مسلمانان بر آن اند که شخصی که «مهدی» لقب دارد و با حضرت رسول (صلی الله علیه و آله وسلّم) همنام است، در آخرالزمان ظهور خواهد کرد، و دین اسلام را رواج داده، و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد زیرا احادیث متواتری در این باره از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) روایت شده است، به گونه ای که کمتر مسئله ای را می توان یافت که احادیث مربوط به آن در این حد از تواتر باشد. و اعتبار حدیث متواتر مورد قبول همه علمای اسلام و حجیت و اعتبار حدیث متواتر خدشه ناپذیر است، و هیچ گونه شک و تردید را بر نمی تابد.برخی از محققان اهل سنت، در نقد کلام ابن خلدون که در احادیث مربوط به مهدی موعود شک و تردید نموده، گفته است: مسئله، مسئله یک حدیث و دو حدیث نیست، بلکه احادیث مربوط به مهدی موعود مجموعه ای از احادیث و آثار، و حدود هشتاد روایت می باشد که صدها راوی یا بیشتر آن ها را نقل کرده اند. با این حال، چگونه می توان این مجموعه بزرگ از احادیث را رد کرد؟! اگر چنین کار جایز باشد، اساس شریعت هم قابل تردید خواهد بود.
کتب اهل سنت
گذشته از کتاب های معتبر حدیث و تاریخ و علمای اهل سنت که احادیث مربوط به مهدی موعود را نقل کرده اند، عده ای دیگر از علمای اهل سنت، کتابهای مستقلی در این موضوع تالیف کرده اند که فهرست نام برخی از آنان را به همراه کتاب یا کتابهایی که در این زمینه نگاشته اند، یادآور می شویم:الف. ابونعیم اصفهانی (م ۴۳۰هـ. ق) کتابهای «مناقب المهدی»، «نعت المهدی» و «الاربعین حدیثا فی المهدی».ب. جلال الدین سیوطی، دو کتاب «العرف الوردی فی اخبار المهدی» و «علامات المهدی».ج. ابن حجر عسقلانی، کتاب «القول المختصر فی علامات مهدی».د. ملاعلی متقی هندی، مؤلف کتاب «کنز العمال»، «تلخیص البیان فی اخبار مهدی آخرالزمان».هـ. ملاعلی قاری هندی، کتاب «المشرب الوردی فی اخبار المهدی».و. حافظ ابوعبدالله گنجی شافعی، کتاب «البیان فی اخبار صاحبالزمان».ز. شیخ یوسف بن یحیی بن علی مقدسی شافعی، کتاب «عقد الدرر فی اخبار المهدی المنتظر».ح. شیخ مرعی بن یوسف مقدسی، کتابهای «فوائد الفکر فی الامام المنتظر» و «مرآة الفکر فی المهدی المنتظر».ط. حماد بن یعقوب رواحبی، کتاب «اخبار المهدی».ی. شیخ جمال الدین دمشقی، کتاب «عقد الورد فی اخبار الامام المنتظر».کتابهای دیگر که این کتاب گنجایش ذکر آن ها را ندارد.
اعتقاد اهل سنت
وجود امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) مورد اتفاق همة شیعیان است، ولی اهل سنت در این مورد دو دسته اند:۱. گروهی از آنان که اکثریت را تشکیل می دهند، بر آنند که امام زمان فعلا موجود نیست و قبل از قیامت به دنیا خواهد آمد.۲. جمعی دیگر در این مسئله با شیعه هم عقیده اند. اختلاف نظر دیگری که در مورد امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) وجود دارد، این است که از نظر شیعه و عده ای از علمای اهل سنت، آن حضرت از فرزندان امام حسین (علیه السّلام) است، ولی عده ای دیگر از علمای اهل سنت او را از فرزندان امام حسن (علیه السّلام) دانسته اند.منشا این اختلاف آن است که در منابع حدیث اهل سنت در این باره دو حدیث نقل شده است، ولی حدیثی که او را از اولاد امام حسین (علیه السّلام) می داند، مشهورتر است. با این حال، برخی از علمای شیعه و اهل سنت، وجوهی را برای توجیه حدیث دیگر نقل کرده اند.
دلایل وجود امام زمان
...

جملاتی از کاربرد کلمه اعتقاد به مهدی موعود

گر اعتقاد به دامان محشر است تو را مهل که دامنم از خون دیده که ماند
گر داری اعتقاد به عدل حق ای جواد بر موقف حساب ترا باید اعتقاد
چیزی که نسخه ارفیک را متفاوت می‌کند، اعتقاد به گناه اصلی و رنجی است که روح متحمل هر چرخه تولد دوباره می‌شود.
اين قانون : كاپيتاليستى همان توافق ساختگى و دروغين است كه ادعاء شده : در زيرسايه آزادى سرمايه دارى مى توان به انگيزه هاى رو اين و مصالح جامعه رسيد. همانتوافقى كه خود سرمايه داران ، كم و بيش به عواقب خطرناك آن پى بردند و به خاطرپى آمد سوء آن مجبور شدند از اعتقاد به آن دست بردارند.
مستان اگر کنند فغانی به توبه میل پیری به اعتقاد به از پیر جام نیست
شواهد فوق مى تواند اين نظر را تاءييد كند كه قدريه نخستين تنها مخالف جبر بودندو نه منكر هر گونه قضا و قدر الهى . اما از سوى ديگر، در كتابهاى فرق و مذاهبعقايدى به آنها نسبت داده شده است كه بيانگر اعتقاد به تفويض و نفى تقدير الهى است.
پس از به قدرت رسیدن آدولف هیتلر، هنگام شکل‌گیری لوفت‌وافه، فون مانشتاین از طرف ورنر فون بلومبرگ، وزیر جنگ در کنار والتر وور جهت ریاست ستاد کل نیروی هوایی به هرمان گورینگ، فرمانده این نیرو پیشنهاد گردید که در نهایت وِوِر بدین منظور برگزیده شد. روز ۱ فوریه سال ۱۹۳۴ به ستاد کل بازگشت و رئیس ستاد منطقه نظامی شماره ۳ در برلین شد. فون مانشتاین روز ۲۱ فوریه با نوشتن نامه‌ای، رسماً نسبت به وضع قوانین نژادپرستانه در رایشسور اعتراض کرد. گفته می‌شود تنها افسر آلمانی بود که دست به چنین عملی زده است. نامه خود را به لودویگ بک، رئیس دفتر نیرو ارسال کرد و او آن را به وزارت دفاع فرستاد. با رسیدن خطابه به دستش، فون بلومبرگ اعلام کرد اقدامات انضباطی علیه فون مانشتاین انجام خواهد گرفت اما با دخالت ورنر فون فریچ، فرمانده نیروی زمینی، مسئله فیصله پیدا کرد و از عواقب منفی آن رهایی یافت. به هر صورت انگیزه فون مانشتاین از این اقدام تک‌بعدی و اعتقاد به مستثنی بودن نیروی زمینی از قواعدی که خارج از آن وضع شده است، بود. نوشته‌های دیگر او نشان‌گر تأیید عمومی این قواعد نژادپرستانه و ابراز کننده آرای شدید ضدیهودی است.
کردند هر جفا که برآمد ز دستشان ز آنرو که اعتقاد به کیفر نداشتند
چنين كسى كه جايى از هويت او يست كه گناه در آن نفوذ نكرده باشد، در واقع موحّد نيست وگرنه كسى كه به گناه بزرگ آلوده باشد، ولى گناه بر او احاطه نكرده ، يعنى عقيده او به توحيد و اقرارش نسبت به وحى و رسالت محفوظ است ، در دوزخ خلّد نيست ، بلكه همان طور كه قبلاً بازگو شد، به مقدار معصيتش در آتش معذّب مى شود، سپس نجات مى يابد؛ كسى خالد در عذاب است كه در وجود خود جايى براى اعتقاد به توحيد و... باقى نگذاشته و پرده گناه ، همه هستى او را فرا گرفته باشد.
حدود ۴۵ درصد جمعیت جمهوری آذربایجان مسلمان هستند. ۸۵ درصد جمعیت مسلمان جمهوری آذربایجان شیعه و ۱۵ درصد بقیه سنی هستند. ۴۴٫۹ درصد از مردم جمهوری آذربایجان، مسلمان (۸۵ درصد شیعه)، حدود ۵۴ درصد از جمعیت آذربایجان بی‌دین هستند. ۲٫۵ درصد ارتدوکس روس و ۲٫۳ درصد ارمنی هستند. البته درصد اعتقاد به ادیان در این کشور صوری است؛ چراکه عدهٔ بسیار کمی از مردم عبادت کرده و واقعاً به دین خود وابستگی دارند.
مجهولاتى براى انسان كشف شود. و كلمه (راى ) به معناى تصديقى است كه از همانفكر و تجديد نظر در مطالب حاضر در ذهن پيدا مى شود، چيزى كه هست بيشتر در علومعملى كه پيرامون آنچه (بايد كرد) و آنچه نبايد كرد، بحث مى كند،استعمال مى شود، نه در علوم نظرى كه مربوط است به امور تكوينى . كلمات سه گانه(قول ) و (بصيرت ) و (افتاء) هم نزديك به همين معنا را مى دهد، با اين تفاوتكه استعمال (قول ) در تصديق حاصل از فكر،استعمال در معناى لغوى آن (گفتن ) نيست ، بلكه تقريبا شبيه بهاستعمال مجازى و استعارى و از قبيل بكار بردن لازم در مورد ملزوم است ، چونقول در هر چيز، بعد از آن است كه اعتقاد به آن پيدا شده باشد، پساستعمال قول در خود اعتقاد، استعمال لازم در مورد ملزوم است .
در ابتدای فعالیت مجلس نهم، اعضای این فراکسیون به دلیل اعتقاد به رابطه نزدیک‌تر غلامعلی حداد عادل به رهبری (نسبت به علی لاریجانی) تلاش کردند حداد عادل ریاست مجلس را بر عهده داشته باشد که موفق به این کار نشدند.
از لحاظ تاریخی، مشارکت زنان در ورزش به دلیل باورهای اجتماعی پیرامون نقش‌های جنسیتی محدود بود. ورزش حوزه مردانه در نظر گرفته می‌شد و زنان نقشی در انجام فعالیت‌های بدنی نداشتند. ورود زنان به عرصه ورزش به قانون ورزش در مدارس بر می‌گردد و در سال ۱۳۱۱ انجمن ورزشی دانشجویان در دانش‌سرای عالی و در سال ۱۳۱۲ انجمن تربیت بدنی تأسیس شد. با پیروزی انقلاب اسلامی نیز کسانی وجود داشتند که با اعتقاد به ضرورت ورزش زنان به دنبال توسعه ورزش زنان در بعد همگانی و سپس در بعد قهرمانی بودند؛ بنابراین به دنبال تغییر نگاه مسئولان کشوری برآمدند.
ز زرّ جعفریش نقد اعتقاد به است کسی که مذهب و آئین جعفری داند
اعتقاد به تناسخ در مریدان درویش رضا، باعث پیوند شورش فعلی با نقطویانی بود که در دورهٔ شاه عباس سرکوب شده بودند.