معنی کلمه اعتقاد به مهدی موعود در دانشنامه اسلامی
همه مسلمانان بر آن اند که شخصی که «مهدی» لقب دارد و با حضرت رسول (صلی الله علیه و آله وسلّم) همنام است، در آخرالزمان ظهور خواهد کرد، و دین اسلام را رواج داده، و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد زیرا احادیث متواتری در این باره از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) روایت شده است، به گونه ای که کمتر مسئله ای را می توان یافت که احادیث مربوط به آن در این حد از تواتر باشد. و اعتبار حدیث متواتر مورد قبول همه علمای اسلام و حجیت و اعتبار حدیث متواتر خدشه ناپذیر است، و هیچ گونه شک و تردید را بر نمی تابد.برخی از محققان اهل سنت، در نقد کلام ابن خلدون که در احادیث مربوط به مهدی موعود شک و تردید نموده، گفته است: مسئله، مسئله یک حدیث و دو حدیث نیست، بلکه احادیث مربوط به مهدی موعود مجموعه ای از احادیث و آثار، و حدود هشتاد روایت می باشد که صدها راوی یا بیشتر آن ها را نقل کرده اند. با این حال، چگونه می توان این مجموعه بزرگ از احادیث را رد کرد؟! اگر چنین کار جایز باشد، اساس شریعت هم قابل تردید خواهد بود.
کتب اهل سنت
گذشته از کتاب های معتبر حدیث و تاریخ و علمای اهل سنت که احادیث مربوط به مهدی موعود را نقل کرده اند، عده ای دیگر از علمای اهل سنت، کتابهای مستقلی در این موضوع تالیف کرده اند که فهرست نام برخی از آنان را به همراه کتاب یا کتابهایی که در این زمینه نگاشته اند، یادآور می شویم:الف. ابونعیم اصفهانی (م ۴۳۰هـ. ق) کتابهای «مناقب المهدی»، «نعت المهدی» و «الاربعین حدیثا فی المهدی».ب. جلال الدین سیوطی، دو کتاب «العرف الوردی فی اخبار المهدی» و «علامات المهدی».ج. ابن حجر عسقلانی، کتاب «القول المختصر فی علامات مهدی».د. ملاعلی متقی هندی، مؤلف کتاب «کنز العمال»، «تلخیص البیان فی اخبار مهدی آخرالزمان».هـ. ملاعلی قاری هندی، کتاب «المشرب الوردی فی اخبار المهدی».و. حافظ ابوعبدالله گنجی شافعی، کتاب «البیان فی اخبار صاحبالزمان».ز. شیخ یوسف بن یحیی بن علی مقدسی شافعی، کتاب «عقد الدرر فی اخبار المهدی المنتظر».ح. شیخ مرعی بن یوسف مقدسی، کتابهای «فوائد الفکر فی الامام المنتظر» و «مرآة الفکر فی المهدی المنتظر».ط. حماد بن یعقوب رواحبی، کتاب «اخبار المهدی».ی. شیخ جمال الدین دمشقی، کتاب «عقد الورد فی اخبار الامام المنتظر».کتابهای دیگر که این کتاب گنجایش ذکر آن ها را ندارد.
اعتقاد اهل سنت
وجود امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) مورد اتفاق همة شیعیان است، ولی اهل سنت در این مورد دو دسته اند:۱. گروهی از آنان که اکثریت را تشکیل می دهند، بر آنند که امام زمان فعلا موجود نیست و قبل از قیامت به دنیا خواهد آمد.۲. جمعی دیگر در این مسئله با شیعه هم عقیده اند. اختلاف نظر دیگری که در مورد امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) وجود دارد، این است که از نظر شیعه و عده ای از علمای اهل سنت، آن حضرت از فرزندان امام حسین (علیه السّلام) است، ولی عده ای دیگر از علمای اهل سنت او را از فرزندان امام حسن (علیه السّلام) دانسته اند.منشا این اختلاف آن است که در منابع حدیث اهل سنت در این باره دو حدیث نقل شده است، ولی حدیثی که او را از اولاد امام حسین (علیه السّلام) می داند، مشهورتر است. با این حال، برخی از علمای شیعه و اهل سنت، وجوهی را برای توجیه حدیث دیگر نقل کرده اند.
دلایل وجود امام زمان
...