[ویکی فقه] اُطُم (دژ) کعب بن اشرف در مدینه قرار دارد. کعب بن اشرف از ثروتمندان یهودی است که به دلیل تحریکاتش بر ضد اسلام، به دستور رسول خدا(صلی الله علیه وآله) پس از جنگ احد و جریان بیرون راندن بنی النضیر از مدینه، کشته شد. موقعیت جغرافیایی قصر کعب به جز آثار مذهبی، یکی از معدود آثار برجای مانده در مدینه از پیش از اسلام، قصر کعب بن اشرف است. این قصر که حالت قلعه گونه دارد، در نزدیکی سد بطحان در شارع السدّ در منطقه قبا قرار دارد و بقایای آن تا به امروز برجای مانده است. وضعیت فعلی قصر از تابلوی منطقة الآثار روشن می شود که قصر کعب بن اشرف را به عنوان یک اثر باستانی می شناسند. خصوصیات قلعه سازی پیش از اسلام ...
جملاتی از کاربرد کلمه اطم کعب بن اشرف
آن گه حال ایشان را شرح افزود، گفت: الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَیْنا یعنی: و سمع اللَّه قول الّذین قالوا، و هم الیهود: کعب بن اشرف، مالک بن الضیف و اصحابهما.
قول رسول اللَّه لقتلة کعب بن الاشرف: «افلحت الوجوه». و قوله للکفّار یوم بدر: «شاهت الوجوه»
پس از آنکه طلحه و زبیر و دیگر مخالفان، در جمعآوری حامیان در حجاز ناکام ماندند، به دنبال بهترین جا برای گردآوری لشکر و تقویت مالی سپاهشان برای پیروزی بر علی بودند. آنها بعد از مشورت با یکدیگر، به امید پیدا کردن نیرو و منابع لازم برای بسیج کردن حامیان عراقی خود، تصمیم گرفتند به بصره بروند. از جمله عوامل ترغیب آنها به سوی بصره، امید پشتیبانی از جانب عبدالله بن عامر اموی بود که در نیمه دوم خلافت عثمان، فرماندار بصره بود. او به شورشیان وعده داد که در بصره میتوانند عِده و عَده گردآورند. همچنین، طلحه و زبیر به پیشنهاد عبدالله بن عامر به احنف بن قیس، کعب بن سور و منذر بن ربیعه، که از سران قبایل بصره بودند، نامه نوشتند و خونخواهی عثمان را مطرح کردند. اما، هیچیک از این سه تن نپذیرفتند که به آنها بپیوندند. اما عاملی که مانع رفتن آنها به شام شد، آن بود که شام در اختیار معاویه بود و به روایتی ولید بن عقبه هشدار داد که معاویه آنها را یاری نخواهد کرد. خود معاویه نیز در مکاتبهای با زبیر، وی را به تسلط بر عراق دعوت کرد.
قال کعب بن عجرة: سألنا رسول اللَّه (ص)، فقلنا: یا رسول اللَّه کیف الصّلاة علیکم اهل البیت؟