معنی کلمه اصول فقه مقارن در دانشنامه اسلامی
نویسنده، معتقد است یکی از کارهایی که می تواند در راستای تقریب و وحدت اسلامی کمک شایانی داشته باشد، عرضه کردن روش های استنباطی و دیدگاه های فقهی هر مذهب از سوی پیروان آن مذهب است تا با تضارب آرای یکدیگر به حق و حقیقت نزدیک شده یا لااقل پی به مبانی یکدیگر برده و از تزاحم و مشاجره بین مذاهب کاسته شود. وی به همین منظور اقدام به تألیف اثر حاضر نموده است.
کتاب با مقدمه نویسنده آغاز و مطالب در چهارده درس، سامان یافته است.
نویسنده در این کتاب، در صدد بررسی مبانی اصولی هریک از مذاهب فقهی اسلامی بوده و کوشیده است که تا حدودی دیدگاه های مختلف را در این زمینه بیان نماید.
در پایان هر درس، خلاصه ای از مطالب آن به همراه پرسش هایی متناسب با مباحث، مطرح گردیده است.
[ویکی فقه] اصول فقه مقارن (رضوانی). اصول فقه مقارن، مقایسه ای بین اصول فقه امامیه و اصول فقه اهل سنت می باشد.
«اصول فقه مقارن (مقایسه ای بین اصول فقه امامیه و اصول فقه اهل سنت)»، اثر علی اصغر رضوانی، کتابی است در موضوع اصول فقه که در آن، به مقایسه بین اصول فقه شیعه و اهل سنت پرداخته شده است. کتاب، به زبان فارسی و در سال ۱۳۸۷ ش، نوشته شده است.نویسنده، معتقد است یکی از کارهایی که می تواند در راستای تقریب و وحدت اسلامی کمک شایانی داشته باشد، عرضه کردن روش های استنباطی و دیدگاه های فقهی هر مذهب از سوی پیروان آن مذهب است تا با تضارب آرای یکدیگر به حق و حقیقت نزدیک شده یا لااقل پی به مبانی یکدیگر برده و از تزاحم و مشاجره بین مذاهب کاسته شود. وی به همین منظور اقدام به تالیف اثر حاضر نموده است.
ساختار
کتاب با مقدمه نویسنده آغاز و مطالب در چهارده درس، سامان یافته است.نویسنده در این کتاب، در صدد بررسی مبانی اصولی هریک از مذاهب فقهی اسلامی بوده و کوشیده است که تا حدودی دیدگاه های مختلف را در این زمینه بیان نماید. در پایان هر درس، خلاصه ای از مطالب آن به همراه پرسش هایی متناسب با مباحث، مطرح گردیده است.
گزارش محتوا
در پیشگفتار، به انگیزه تالیف اشاره شده است. از جمله مباحث مقدماتی که قبل از شروع در بحث از هر علمی ضرورت دارد، بررسی زادگاه آن علم و سیر تاریخی آن و چگونگی تصنیف و تالیف در آن علم است و اینکه تعریف، فایده و موضوع آن علم چیست تا با بصیرت وارد آن علم گردد. بدین منظور، نویسنده در فصل اول، قبل از شروع در ابحاث علم اصول فقه، به بررسی این موضوعات در این علم، پرداخته است. در فصل دوم، قرآن اولین منبع مشترک استنباط، شناخته شده است. نویسنده ضمن اشاره به این امر که مقصود از قرآن کریم، کتاب خداوند متعال بوده که بر پیامبرش با الفاظ و معانی و اسلوبی خاص نازل شده، بدون آنکه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم دخالتی در انتخاب الفاظ و چینش آنها داشته باشد، به بررسی انحاء و کیفیت تشریع احکام در قرآن پرداخته است. این موارد عبارتند از: تدرج در تشریع، تقسیم بندی در بیان احکام، انعطاف پذیری، شمولیت در تشریع، ملاحظه دو بعد انسانی، عدالت در تشریع، تبعیت تشریعات قرآن از ملاک و مصلحت و گسترش افق های دلالت قرآن.
انواع سنت منیع استنباط
...