[ویکی فقه] اصلاح طلبی شعیب (قرآن). اصلاح طلبی جزء جوهر اسلام است و از درون دین سرچشمه می گیرد نه از بیرون آن، یک ضرورت دینی و یک فریضه مذهبی است. حضرت شعیب (علیه السلام) خطاب به مردم زمانش ماهیت حرکت خود را اصلاح طلبی معرفی می کند. در قرآن کریم به کوشش حضرت شعیب علیه السلام با تمام توان برای اصلاح جامعه خویش و توکل ایشان به خدا برای کسب توفیق جهت اصلاح و انابه حضرت شعیب به درگاه خداوند به منظور انجام اصلاحات میان قوم خویش و هم چنین به اعتقاد ایشان به توفیق خود در انجام اصلاحات در صورت امداد و عنایت خداوند به وی اشاره شده است، آنجاکه می فرماید: «قالوا یا شعیب اصلاتک تامرک ان نترک ما یعبد آباؤنا او ان نفعل فی اموالنا ما نشاء انک لانت الحلیم الرشید» «گفتند : ای شعیب آیا نماز تو به تو دستور می دهد که آنچه را پدران ما می پرستیده اند رها کنیم یا در اموال خود به میل خود تصرف نکنیم راستی که تو بردبار فرزانه ای»• «قال یا قوم ارایتم ان کنت علی بینة من ربی ورزقنی منه رزقا حسنا وما ارید ان اخالفکم الی ما انهاکم عنه ان ارید الا الاصلاح ما استطعت وما توفیقی الا بالله علیه توکلت والیه انیب» «گفت : ای قوم من بیندیشید اگر از جانب پروردگارم دلیل روشنی داشته باشم و او از سوی خود روزی نیکویی به من داده باشد (آیا باز هم از پرستش او دست بردارم) من نمی خواهم در آنچه شما را از آن باز می دارم با شما مخالفت کنم (و خود مرتکب آن شوم) من قصدی جز اصلاح جامعه تا آنجا که بتوانم ندارم و توفیق من جز به (یاری) خدا نیست بر او توکل کرده ام و به سوی او باز می گردم». ← چند نکته در تفسیر آیات مذکور ۱. ↑ هود/سوره۱۱، آیه۸۷. فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «اصلاح طلبی شعیب». ...
جملاتی از کاربرد کلمه اصلاح طلبی شعیب
تدریجی گرایی، یک فرضیه، یک نظریه یا یک اصل است که فرض میگیرد تغییر به تدریج رخ میدهد یا اینکه تغییر ماهیتا تدریجی است و در طول زمان اتفاق میافتد نه در گامهای بزرگ. همدیس گرایی، قدم به قدم گرایی و اصلاح طلبی مفاهیم مشابهی هستند.
گرایش سیاسی این جریان اصلاح طلبی و ملیگرایی است.
به هر روی، در دهه ۱۹۲۰ با توجه به ضعف آلمان، مسائل و مشکلات بازسازی اروپا و غرامتی که آلمان میبایست به فرانسه میپرداخت، اوضاع اروپا به حدی نامطلوب بود که نمیشد از رویکرد اصلاح طلبی روشنی نسبت به پیمان ورسای جانبداری کرد.
از زمانی که اسامی تأیید صلاحیت شدگان از رسانه ملی ایران اعلام شد، در اکثر متینگهای انتخاباتی حسن روحانی و محمدرضا عارف، حامیان آنها در شعارهای خود درخواست کردهاند که این دو نفر با هم ائتلاف کرده و یکی به نفع دیگری انصراف دهد تا آرای حامیان متمایل به اصلاح طلبی شکسته نشود و ماجرای معین و هاشمی رفسنجانی در انتخابات ۱۳۸۴ تکرار نگردد. بر اساس اخبار غیررسمی نظر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی روی حسن روحانی است، اما عارف بارها اعلام کرده که گرچه عقاید وی به روحانی نزدیک است، اما روحانی نماینده اصلاح طلبان نیست. زهرا اشراقی، همسر محمدرضا خاتمی و رئیس ستاد ملی جوانان ائتلاف اصلاحطلبان، نیز با این که از ائتلاف حمایت کرده، عارف را کاندیدای اصلاحطلبان دانستهاست. پس از مناظرههای تلویزیونی و همایش انتخاباتی حامیان روحانی در ورزشگاه شیرودی به نظر میرسد، اصلاح طلبان سرانجام روی حسن روحانی به اجماع رسیدند. نهایتاً محمدرضا عارف در نیمه شب بیستم خرداد ۱۳۹۲، از طبق بیانیهاش به توصیه سید محمد خاتمی از ادامه رقابتها انصراف داد.
حزب مردمسالاری به دنبال پیروزی محمد خاتمی در دوم خرداد ۱۳۷۶ با تلاش جمعی از فعالان اصلاح طلب و به منظور حمایت از گفتمان اصلاح طلبی در سال ۱۳۷۷ ابتدا در شهرهای استان سمنان شکل گرفت و پس از تصویب اساسنامه آن در تاریخ ۱۳۷۸/۷/۳ در کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب، پروانه آن در دهم آبان ۱۳۷۸ به نام حزب مدافعان پیام دوم خرداد صادر شد. از مؤسسان اولیه این حزب که ۶ نفر بودند اکنون سه نفر در حزب حضور دارند که بدون رأیگیری عضویتشان استمرار مییابد.
در مرکز بینش وی، رؤیای تشکیل یک امپراتوری رومی در آفریقا و بالکان وجود داشت؛ و با توسل به "پیروزی نابود شدهٔ ∗" ایتالیا در ۱۹۱۸ توسط دموکراسیهای کثرت گرای بریتانیا و فرانسه که به پیمان لندن (۱۹۱۵) خیانت نمودند، نیز این رؤیا را توجیه میکردند؛ بریتانیا و فرانسه ای که "حق طبیعی" ایتالیا برای کسب تفوق در حوضه مدیترانه را غصب کرده بودند. به هر روی، در دهه ۱۹۲۰ با توجه به ضعف آلمان، مسائل و مشکلات بازسازی اروپا و غرامتی که آلمان میبایست به فرانسه میپرداخت، اوضاع اروپا به حدی نامطلوب بود که نمیشد از رویکرد اصلاح طلبی روشنی نسبت به پیمان ورسای جانبداری کرد.
پدر وی سیدمحمد شریفالعلماء تبریزی از ادبا و فضلای آذربایجان بود. کودکی را نزد پدر آموزش دید و از همان ابتدا به آموزش و آموختن شوق بسیار داشت وارد مدرسه مموریال گردید و همزمان به آموختن زبان فرانسه پرداخت. پس از مدتی خود در زمره معلمان همان مدرسه درآمد و در چند مدرسه جدیدی که پس از خیزش و جنبش مشروطه آغاز بکار کرده بودند، تدریس میکرد. بنا به گفته سیدحسن تقیزاده، شاگردانش به او عشق میورزیدند. روحیه آزادیخواهی و اصلاح طلبی را حتی قبل از شروع جنبش داشت و پس از پیروزی انقلاب به مجاهدین پیوست و عضو انجمن تبریز شد.
بار دیگر نحمیا به اورشلیم بازگشت تا اصلاح طلبی مذهبی خود را مجدداً آغاز نماید.