معنی کلمه اشنایی مسلمانان با تلمود در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] آشنایی مسلمانان با تلمود. سابقه آشنایی مسلمانان با متون مقدّس یهودی (شامل تورات و تلمود و ملحقات آن) را می توان با توجه به زمان و مکان حضور یهودیان در شبه جزیره عربستان دریافت. حضور جماعتهای گوناگون یهودی در عربستان به مدت ها پیش از ظهور اسلام باز می گردد. احتمالاً آن ها از اوایل قرن ششم پیش از میلاد در این سرزمین ساکن شده بوده اند و مسلّماً شروع سکونت آن ها پس از قرن دوم میلادی نبوده است. جماعتهای گوناگون یهودی هم در جنوب عربستان، یمن، و هم در منطقه حجاز اقامت گزیده و دو زبانه یا حتی سه زبانه بوده اند؛ زبان تکلم آن ها عربی بوده اما متون را به عبری می خوانده و نقل می کرده اند و در حدی که به تلمود دسترسی داشته اند از آرامی نیز استفاده می کرده اند کاملیا ادنگ، نویسندگان مسلمان در یهودیت و در کتاب مقدس عبری: از ابن Rabban به ابن حزم، ج۱، ص۱، لیدن ۱۹۹۶. البته از قرن چهارم میلادی به بعد، با حضور فرقه های گوناگون مسیحی مانند یعقوبیان و نسطوریان، در شبه جزیره عربستان، میان آن ها رقابت شدیدی در تبلیغ دینشان در گرفته بوده است. دایره المعارف دین، اد Mircea Eliade، ج۲، ص۱۷۱، نیویورک ۱۹۸۷، sv "ادبیات کتاب مقدس: متون مقدس عبری" (ناحوم M Sarna). از دیگر مسائل مهم، آشنایی و آگاهی مسلمانان از متون مقدّس عبری در آن دوره است. بنا بر گزارشها، ترجمه های عربیِ بخش هایی از کتاب مقدّس، در عربستان پیش از ظهور اسلام و صدر اسلام در دسترس بوده، بویژه مسیحیان برای اجرای آیین ها و نیز مقاصد تبلیغی از این ترجمه ها استفاده می کرده اند، اما هیچ متنی از این گونه ترجمه ها به دست ما نرسیده است. گئورگ گراف، Geschichte گردد christlichen arabischen ادبیات، ج۱، ص۳۶، vol۱، واتیکان ۱۹۴۴. ...
جملاتی از کاربرد کلمه اشنایی مسلمانان با تلمود
قوله تعالی: وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ الآیة تحیّت نامی است نواخت را، سلام از بهر آن تحیّت خواندهاند که مسلمانان با یکدیگر بنواخت دیدار کنند، و تَحِیَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ازین است. میگوید آن سلام که شما را دادم آن نواختی است که من دادم از نزدیک خویش، و التحیات للَّه معنی آنست که: نواختها اللَّه راست، کس وی را ننوازد، نواختها همه ملک وی است. و معنی حیّاک اللَّه آنست که خدای ترا نوازد.
براساس یک سنت دیرینه مردم خوزستان عید را در کنار اعضای خانواده، دوستان و دیگر مسلمانان با شکرگزاری به درگاه خداوند سپری کرده یا پس از بازگشت از نماز افراد کوچکتر به خانه بزرگترهای خود میروند تا عید را به یکدیگر تبریک بگویند. این بازدیدها در محلهها به صورت دسته جمعی صورت میگیرد.
روز قیامت فرا نمیرسد مگر تا هنگامی که مسلمانان با یهودیان بجنگند، و یهودی در در پشت سنگها و درختان پنهان شود. سنگها و درختان خواهند گفت که ای مسلمانان، ای عبدالله، یک یهودی پشت من پنهان شدهاست، بیایید و او را بکشید. تنها درخت قرقاد (دیوخار) این کار را نمیکند چرا که این درخت از جمله درختان یهودیان است. (به نقل از بخاری و مسلم). صحیح مسلم, 41:6985، همچنین صحیح مسلم, 41:6981، صحیح مسلم, 41:6982، صحیح مسلم, 41:6983، صحیح مسلم, 41:6984، صحیح بخاری, 4:56:791 ،صحیح بخاری, 4:52:177
دین با تقویت دیدگاههای سنتی در مورد تبعیت زنان از مردان، نابرابری جنسیتی را ارتقا میدهد. بهطور سنتی زنان قدرتهای بسیار کمی در ادیان داشتهاند. در کنفرانس جمعیت سازمان ملل متحد در قاهره در سال ۱۹۹۴، رهبران واتیکان و مسلمانان با جنبههایی از تنظیم خانواده، بهویژه سقط جنین و استقلال زنان مخالفت کردند.
در منابع، شرایط صلح حسن، بهصورت ضدونقیض بیان شدهاست. برخی روایات حاکی از آن هستند که معاویه کاغذ سفیدی برای حسن فرستاد که شروط را در آن بنویسد و حسن بعدها افسوس میخورد که چرا بیشتر درخواست نکرده بود. قرار شد که سالانه یک میلیون درهم به حسن پرداخت گردد و پنج میلیون درهم از خزانه کوفه و مالیات برخی مناطق ایران مانند اهواز، فسا و دارابگرد به وی تعلق گیرد. حسن پس از خواندن این نامه گفت که معاویه برای بهدست آوردن خلافت خواستهاست به طمعورزی حسن متوسل شود. حسن در پاسخ از سفیر خود خواست برای مردم امان بگیرد. مردم بصره موضوع آخر (مالیات نواحی ایران) را نمیپذیرفتند و آن را متعلق به خود میدانستند. لارا وسیا وگلییری در دانشنامه اسلام بر این باور است که شرایط دیگری نیز در منابع آمده که ممکن است بعدها به خاطر کاهش سرزنشهای وارده بر حسن و القا این مطلب که حسن با این صلح از موضع پیشین خود کنارهگیری نکرده، ساخته شده باشد. از این شرایط میتوان به انتقال قدرت از معاویه به حسن پس از مرگ معاویه اشاره کرد. اما تعیین پیشاپیش خلیفه آتی در بین مسلمانان آن زمان جانیفتاده بود و معلوم بود که معاویه بعدها درمورد قبول این مطلب از سوی جامعه مسلمانان با مشکل مواجه خواهد شد. نامهای از معاویه حاکی از آن است که قرار شد این شرط در آینده اجرا گردد. اما ضمانت محکمی از معاویه نگرفته شد.
در ادامه ، وی سؤال کرد که اگر کلمات ستایش برای حضرت ابوبکر، حضرت عمر و حضرت عثمان در لکهنو و محمود آباد را نمی توان به زبان آورد، شرایط در پاکستان چگونه خواهد بود و مسلمانان با چنین پاکستانی چه علاقه ای باید داشته باشند؟ (ببینید روزنامه "شهباز" 20 نوامبر ۱۹۴۵ میلادی).
ج : آرى ، خـبر مى رسيد به همان و سيله اى كه به ساير كشورها مى رسيد. البته رژيمايران سعى مى كرد كه اخبار جنگ مسلمانان با كفار را به نفع كفار گزارش كند و اين كاررا هـمـيـشـه كـرده اسـت و هـمـيـشـه اعـراب را مـشـتـى مـردمـى كـهمـسـايـل را درسـت درك نـمـى كـنـنـد مـعـرفـى كرده است . رژيم ، يكى از پشتيبانان بزرگاسـرائيل است . راديو ايران و وسايل ارتباط جمعى همه !!! چه آنها كه از خود رژيم است وچـه آنـهـا كـه زيـر فـشـار رژيـم بـودنـد !!! بـه نـفـعاسـرائيـل كـار مـى كـردنـد و اين ما بوديم كه از اول با تمام برنامه ها مخالفت كرديم واكنون نيز مى كنيم .
از لحاظ ترکیب مذهبی نیز مسلمانان با ۹۶٫۳ درصد، مسیحیان با ۲٫۶ درصد، هندوها با ۰٫۶ درصد، بوداییها با ۰٫۴ درصد، کجاونها و همچنین بومیان از عمدهترین گروههای مذهبی ساکن در جاوهٔ شرقی بهشمار میروند.
مسلمانان با دعوت بصيرانه و تبليغ حكيمانه كه مصحح آن اصل اميد بدون طمع و احتمال تاءثير بدون ياءس بود، در گسترش مكتب طمع داشتند، نه آز در پذيرش گروهى خاص ؛ زيرا يهودى ها كه گرفتار قساوت دل ومبتلا به نفاق قلب بودند، هرگز مورد طمع به معناى علاقه شديد به ايمان ،نرمل دل ، خلوص نيت ووفاق آنها نبودند.
استراتژیهای ایوبیان و صلاحالدین در جنگ با صلیبیون بدین ترتیب بود که ابتدا کنترل منطقه و ناحیهٔ جنگ را بهدست میگرفتند و سپس با دو شیوهٔ حملهٔ مستقیم یا محاصرهٔ تدریجی، صلیبیون را شکست میدادند. در حملهٔ مستقیم — که بیشتر توسط سوارهنظام واقع در دو جناح چپ و راست سپاه انجام میشد — ابتدا به دستهها و بخشهای ضعیفتر حمله میبردند و با فاصله انداختن بین نیروهای دشمن، آنها را نابود میکرد. در روش محاصره نیز مسلمانان با گرفتن کنترل منطقه و تقسیم نیروهای خود، به مرور سپاه و نیروهای دشمن را محاصره میکردند و همچنین با قطع کردن راه تدارکات و آب دشمن و ایجاد شرایط سختی همچون آتش زدن درختان یا بوتههای اطراف سپاه صلیبی، صلیبیون را به تدریج از پای میانداختند که این روش در نبرد حطین قابل مشاهده است.
صبحدم، دختر گفت: آیا شما مسلمانان با زنانتان همچنین کنید؟ گفت: بلی. گفت: بدین سبب پیروزمندید. سپس گفت: اگر خلاصت کنم، مرا برای خود برگزینی؟
در سال 247 ه - به متوكل خبر دادند كه مسلمانان بى شمارى به زيارت حضرت مى شتابند و در مرقد امام جمع مى شوند. او نيز سپاهى گران به سوى آنان فرستاد ودستور داد جارچى به بانگ بلند از طرف متوكل بگويد كه : ((خودم را از هر كه قبر امام حسين را زيارت كند برى الذمه كردم و خونش به گردن خودش است )). (698) و شيوه هاى جديدى مانند: قتل ، حبس و اخذ ماليات هاى سنگين بكار بست ليكن از كار خود طرفى نبست و مسلمانان با طيب خاطر از جان و مال خود مى گذشتند تا به زيارت ريحانه رسول خدا سيدالشهداء - عليه السلام - بروند.