اشنائی
جملاتی از کاربرد کلمه اشنائی
که مردم را بنور آشنائی توان دیدن ز یکدیگر جدائی
ز آشنائی آن زلف دست کوته دار که کوه طاقت من سنگ این فلاخن شد
که دانست کان آشنائی چه بود؟ پس از آشنائی جدائی چه بود؟
تاریخ باله در ایران با شروع کلاسهای مادام کرنلی که مهاجری از روسیه بود در ۱۳۰۷ و در تهران آغاز شد. پس از او دو مهاجر ارمنی تبار، به ترتیب مادام یلنا (اودیسیان) و سرکیس جانبازیان در سالهای ۱۳۱۲ و ۱۳۱۷ کلاسهایی در تبریز و قزوین دایر کردند. هر چند نمایش باله پیش از انقلاب روسیه توسط روسها در ایران بر روی صحنه برده شده بود ولی سه مهاجر نامبرده نقش اصلی و تعینکنندهای برای معرفی هنر باله به جامعه فرهنگی و هنری ایران داشتند. تلاش آنان باعث ایجاد مراکز آموزشی رقص باله در شهرهای بزرگ ایران مثل تبریز، قزوین و تهران و آشنائی ایرانیان با این هنر شد. بدین ترتیب، هنر باله در میان تمام کشورهای خاورمیانه (به استثنای جمهوری آذربایجان که در آن زمان بخشی از روسیه تزاری محسوب میشد) برای نخستین بار به ایران راه یافت.
پس از پایان دبیرستان شارلین چوی نخست پیشه مدلینگ را برگزید و به عنوان یک مدل حرفهای در هنگ کنگ به کار پرداخت، سپس با جیلیان چونگ آشنا شد و این دو پس از آشنائی با یکدیگر گروه هنری دخترانه: "دوقلوها" را برپا کردند و به کارهای هنری در زمینه موسیقی و خوانندگی و بازیگری پرداختند.
هنر اصلی نوازندگان جاز در بخش بداههنوازی تجلی میکند. خلاقیت آنان در متحول کردن نغمه اصلی و ضرب، چیرهدستی آنان در نواختن ساز، و عمق آشنائی آنان به موسیقی و نغمههای گوناگون (که معمولاً به صورت تلمیح یا اشاره به نغمههای معروف نشان داده میشود) در همین بخش بداههنوازی معلوم میشود.
مردم این روستا از نژاد عرب هستند وبزبان عربی تکلم مینمایند. همچنین بجانب زبان عربی گروهی از اهالی به زبان فارسی به گویش محلی نیز آشنائی دارند.
دانیل چپوگکیاریان، متخلص به دانیل واروژان، در سال ۱۸۸۴ میلادی در روستای «برگنیک» از توابع سباستیا، متولد شد. هنگام قتلعام ارمنیان در سال ۱۸۹۶ میلادی با مادرش به شهر استانبول نقل مکان کرد و پس از اتمام تحصیلات خود در سال ۱۹۰۲م به شهر ونیز رفت و در کالج موراد-رافائلیان واقع در صومعه ارمنی جزیره سن لازار پذیرفته شد. توسط استادان زبان این آموزشگاه با تاریخ ادبیات کلاسیک ایتالیا و آثار دانته آلیگیری آشنا شد و همین آشنائی در آینده ادبی وی تأثیر ژرفی برجا نهاد.
آن کس که با تو دارد یک ساعت آشنائی تا روز حشر باشد با روز آشنائی
دل جوی بیگانه از دین و دانش دلی جو که با عشق کرد آشنائی
تو شاهی جمله اینجا در گدائی ترا خواهند و با تو آشنائی
ز نور دیده بنگر روشنائی که ازوی داری اینجا آشنائی
برخی شعرهای عماد به ضربالمثل بدل شده و چند نسل از لایههای گوناگون مردم ایرانیان، از شاعران نوآور گرفته تا کسانی که با ادبیات مکتوب معاصر آشنائی چندانی ندارند، عواطف و احساسات و حالات خود را با تکرار بیتی از عماد بیان میکنند که در حافظه آنان نقش بستهاست.
در سالهای پایانی دههٔ ۱۳۳۰، او مجموعهای از ترانههای گیلکی را در مجموعهای با نام اوخان[واژهنامه ۱] گردآوری و منتشر کرد و خود نیز شخصاً تعدادی از ترانههای آن مانند «نوشو، نوشو»، «جومهبازار»، «گیلانجان»، «آفتاب خیزان»، «أی بوخوفته دیل»، و «دریاکناران» را اجرا کرد. فهیمه اکبر در مقدمهٔ این کتاب نوشته بود: «سه سال پیش بر حسب پیشنهاد اینجانب به جمعی، تصمیم گرفته شد از طرز زندگی و هنرها و صنایع مردم هر استان به تدریج نمایشگاهی در تهران تشکیل شود تا بدین وسیله، آنهایی که استطاعت یا فرصت شان اجازهٔ مسافرتهای طولانی را نمیدهد، در مرکز تا حدی از این آشنائی برخوردار گردند. اهل علم، فرصت مطالعهٔ بیشتری داشته باشند، هنرمندان دسترنجها و ذوقهای خود را به چشمها و گوشهای مشتاق برسانند و خود تشویق گردند. این پیشنهاد با استقبال شایان مورد تصویب قرار گرفت.» این کتاب در مجموع شامل ۷۰ ترانهٔ گیلکی و ترجمهٔ فارسی آنها بود که ۱۵ ترانه آن را جهانگیر سرتیپپور سروده بود. همچنین نقاشیهایی از حسین محجوبی در این کتاب گنجانده شده بود. اوخان در سال ۱۳۳۸ منتشر گردید.
وگر خود را ندانی از کجائی نیابی اندر این بحر آشنائی
زمین لرزههای کف دریا، فعالیت جزایر آتشفشانی که بشکلگیری مواد مذاب (مانند ترا یا کراکاتتاو) میانجامند و ریزش خاک کف دریا بر طبقات قارهای تماماً آبستن موجهای جزر و مدی بنام سونامی هستند که باعث تخریب مناطق ساحلی خواهند شد. گزینه «سونامی» را جهت آشنائی با جزئیات کامل این نوع سیل دریایی، ببینید.
حقیقت یافت با او آشنائی که دیدش بیشکی سرّ خدائی
درهای گلِستان و چمن را بگشای چون بلبلِ مست، ز آشنائی برگو
در ربع قرن گذشته سازمان جهانی یونسکو برنامههای زیستمحیطی گوناگونی را در نقاط مختلف دنیا اجرا کردهاست که در رابطه با نیاز این کشورها از دیدگاه کمبود تحقیقات و کارهای مطالعاتی انجام شده فقط قدمی برای آشنائی با مسائل برداشته شدهاست. بیشتر مطالعات در زمینههای آموزشی، کشاورزی، دامپروری، چراگاهها، حافظت منابع طبیعی و حیات وحش و غیره در کشورهای در حال توسعه توسط کارشناسان و با همکاری متخصصین سازمان ملل و یونسکو انجام گرفته که «برنامه انسان و زیستکره» از جمله این موارد بودهاست.