استهزا با تکذیب

معنی کلمه استهزا با تکذیب در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] استهزا با تکذیب (قرآن). گروهی از مردم به جای پذیرش حقّ، از قبل راه اعراضی که برخاسته از استکبار و تکذیب است، را انتخاب کرده اند.
استهزای توام با تکذیب قرآن از سوی کافران:•«وما یاتیهم من ذکر من الرحمـن محدث الا کانوا عنه معرضین فقد کذبوا فسیاتیهم انبـؤا ما کانوا به یستهزءون:و هیچ وسیله تذکر تازه ای (مانند سوره یا موعظه یا معجزه ای) از جانب خدای رحمان به آنها نمی رسد مگر آنکه همواره از آن روی گردانند.پس حقّا که (آیات ما را) تکذیب کردند، پس به زودی خبرهای آنچه که به آن استهزا می کردند به آنها خواهد رسید (در برزخ یا قیامت وعده ها را می فهمند).» در این آیات برای کفّار سه خصلت بیان شده است: اعراض، تکذیب، استهزا. آری انسان به تدریج و گام به گام به سقوط کشیده می شود، ابتدا به حقّ بی اعتنایی و اعراض می کند، سپس آن را تکذیب و آن گاه حقّ را مسخره می کند. ولی بدترین حالت و صفت انسان، مسخره کردن حقّ است، لذا در این آیه می فرماید: در آینده، خبرهای مسخره کردن آنان به آنها خواهد رسید. و نمی فرماید: کیفر اعراض و تکذیب به آنان خواهد رسید.
تفسیر آیه
۱. تعبیر به ذکر در آیه اشاره به این واقعیت است که قرآن بیدار کننده و آگاه کننده است، در تمام آیات و سوره هایش، اما این گروه از بیداری و آگاهی فرار می کنند!.۲. تعبیر به الرحمن اشاره به این است که نزول این آیات از سوی پروردگار از رحمت عامه او سرچشمه می گیرد که همه انسان ها را بدون استثناء به سعادت و کمال دعوت می کند.و نیز ممکن است برای تحریک حس شکرگزاری مردم باشد که این سخنان از سوی خداوندی است که نعمت هایش سر تا پای شما را فرا گرفته، چگونه در برابر ولی نعمت خود این چنین اعراض می کنید، و اگر او در مجازات شما عجله نمی کند آنهم از رحمت او است.۳. تعبیر به" محدث" (تازه و جدید) اشاره به این است که آیات قرآن یکی پس از دیگری نازل می گردد، و هر کدام محتوای تازه ای دارد، اما چه سود که اینها با این حقایق تازه ناسازگارند، گویی با همان خرافات نیاکان پیوند همیشگی بسته اند، و با هیچ قیمتی حاضر نیستند با جهل و گمراهی و خرافات وداع گویند اصولا همیشه افراد نادان و متعصب و لجوج با تازه ها، هر چند موجب هدایت و آگاهی و نجات باشد، مخالف اند. ۴. سپس اضافه می کند اینها تنها به" اعراض" قناعت نمی کنند، بلکه به مرحله" تکذیب" و از آن بدتر استهزاء می رسند، می فرماید:" آنها تکذیب کردند اما به زودی اخبار آنچه را به استهزاء می گرفتند به آنان می رسد" و از مجازات دردناک کار خود با خبر می شوند (فَقَدْ کَذَّبُوا فَسَیَأْتِیهِمْ أَنْبؤُا ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ ).۵. " انباء" جمع" نبا" به معنی خبر مهم است، و منظور در اینجا کیفرهای سختی است که در این جهان و جهان دیگر دامن گیر آنها می شود، گرچه بعضی از مفسران مانند شیخ طوسی در تبیان این کیفرها را منحصر به کیفر آخرت دانسته اند، ولی غالب مفسران آن را مطلق و شامل هر دو نوع کیفر دانسته اند، و در واقع چنین است، چرا که آیه اطلاق دارد و از این گذشته کفر و انکار بازتاب وسیع و گسترده وحشتناکی در تمام زندگی انسان دارد، چگونه می توان از آن صرف نظر کرد.۶. بررسی این آیه و آیه قبل نشان می دهد که انسان به هنگام قرار گرفتن در جاده های انحرافی به طور دائم التزایدی فاصله خود را از حق بیشتر می کند: نخست مرحله اعراض و روی گرداندن و بی اعتنایی نسبت به حق است، اما تدریجا به مرحله تکذیب و انکار می رسد، باز از این مرحله فراتر می رود و حق را به باد سخریه می گیرد، و به دنبال آن مجازات الهی فرا می رسد.

جملاتی از کاربرد کلمه استهزا با تکذیب

در سال ۱۳۹۶ و در جریان دوره دوم ریاست جمهوری حسن روحانی بیانیه ای مشترک از سوی حسین شاه حسینی، رشیدی، مهندس امیرانتظام و بنام هرمیداس باوند مبنی بر حمایت از حسن روحانی توسط داوودهرمیداس باوند نشر یافت که با تکذیب عباس امیرانتظام و علی رشیدی رو برو شد.
رز مرحله مقدماتی فصل ۱۲–۲۰۱۱ را با مصدومیت آغاز کرد ولی در اواسط فصل به تیم بازگشت و سی و نه بازی برای شیکاگو انجام داد. با کمک رز شیکاگو به عنوان تیم اول کنفرانس شرق به دور حذفی صعود کرد ولی در همان بازی اول حذفی رز به شدت دچار مصدومیت شد و رباط صلیبی اش پاره شد بعد از این مصدومیت گمانه زنیهایی حتی دربارهٔ کناره‌گیری رز از بسکتبال هم مطرح شد ولی در نهایت رز با تکذیب همه شایعات اعلام کرد فصل بعد در ان بی ای حضور خواهد داشت.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با تکذیب توقیف فیلم در مشهد گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد نه مجوزی برای اکران فیلم «زیر صفر مرزی» داده و نه مانع ادامه آن شده‌است. این اداره مرجع صدور مجوز برای اکران هیچ فیلمی نیست، لذا باید از مدیر سینما یا معاونت سینمایی سؤال شود. بر این اساس گفته کارگردان فیلم «زیر صفر مرزی» مبنی بر اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد مانع اکران فیلمی شده را کاملاً تکذیب می‌کنم.
در سال ۱۳۹۶ خبر ورزشی خبری منتشر و در آن عنوان کرد: «مدیریت سالن بدنسازی و رستوران خانهٔ تکواندو مدت‌ها پیش بدون این‌که مناقصه‌ای برگزار شود، به مجتبی داورزنی، دوستِ فرزندِ (پسر) پولادگر واگذار شده است.» محمدرضا داورزنی معاون وقت وزارت ورزش با تکذیب این خبر اظهار داشت: «پسرم با مناقصه و طی مراحل قانونی سالن بدن‌سازی تکواندو را اجاره کرده است. مجتبی تنها ارتباطی که با ورزش کشور دارد این است که در مزایدهٔ یک باشگاه بدن‌سازی تکواندو شرکت کرد. اصلاً انگار رفاقت پسر من با بچه‌ها جرم است. جالب است من پرسیدم مگر تکواندو رستوران دارد؟! رستوران فدراسیون تکواندو داخل خوابگاه است و بیرونی نیست که دست کسی باشد.»
از نکات قابل توجه برنامهٔ مهمونی عدم حضور حمید جبلی است. جبلی که سابقهٔ بالغ بر ۵ دهه همکاری با طهماسب در ۳۰ فیلم‌سینمایی و مجموعهٔ تلویزیونی را داراست و از سال ۱۳۷۹ تنها در آثار طهماسب به ایفای نقش پرداخته در این مجموعه حضور ندارد. پس از انتشار اولین قسمت مجموعه مهمونی تعدادی از خبرگزاری‌های داخل ایران علت عدم حضور حمید جبلی در مهمونی را اختلاف با ایرج طهماسب عنوان کردند که با این حال این شایعه توسط ایرج طهماسب تکذیب شد. همچنین مجید توکلی مشاور کارگردان مجموعه نمایشی مهمونی در یک مصاحبه با برنامه «استودیو هشت» با تکذیب شایعه اختلاف حمید جبلی و ایرج طهماسب عنوان کرد: «هیچ اختلافی میان حمید جبلی و ایرج طهماسب وجود ندارد و ایشان اکثر مواقع در پشت صحنه و در محل تمرین و ضبط ما حضور پیدا می‌کنند. با این حال تا آن جا که من اطلاع دارم، آقای جبلی دیگر تصمیمی به ادامه فعالیتش ندارد. البته ایشان نخواستند علنی این موضوع را اعلام کنند اما طبق چیزهایی که بنده از ایشان شنیده‌ام به هیچ عنوان قصد فعالیت در حوزه سینما، تلویزیون، شبکه نمایش خانگی» را ندارند».
بیژن قاسم‌زاده از این فرصت استفاده کرد و سعی کرد نشان دهد که بررسی پرونده افراد مشهور با غیرمشهور برای او تفاوتی ندارد. او در واکنش به درخواست علی پروین و علی دایی از وی برای آزادی سوشا مکانی، با تکذیب آزادی «مکانی» گفت: «چهره‌های سرشناس ورزشی که دنبال کار مکانی افتاده‌اند، ریش‌سفیدی و پادرمیانی نکنند، قانون باید اجرا شود.»
«در شرایطی که پذیرفتن خطایای گذشته هنوز در جامعهٔ ما به‌شکل یک فرهنگ درنیامده و بسیاری از آقایان که امروز به نظر و موضع خاصی دست یافته‌اند، با تکذیب عملکرد گذشته‌شان اصرار دارند که بگویند از بدو تولد چنین نظری داشته‌اند؛ من صادقانه می‌گویم که مواضعم در خصوص انجمن حجّتیه اشتباه بوده و در آن تجدیدِ نظر کرده‌ام. امروز نظراتم به‌برخی از دیدگاه‌های انجمن حجّتیه (نه همهٔ آنها) نزدیک‌تر از گذشته شده‌است.»
موضوع کندن نهر در افغانستان و کاهش آب هیرمند برای ایران پس از شهریور ۱۳۲۰ به عرصه عمومی و رسانه‌ها کشید. نخستین هشدار رسمی و علنی را معتصم‌السلطنه فرخ نماینده سیستان در مجلس شورای ملی در سال ۱۳۲۴ داد که با تکذیب سفارت افغانستان در تهران روبرو شد.