[ویکی فقه] استعاذه به جنیان (قرآن). از آداب و رسوم جاهلیت پناه بردن انسانها به جنیان بود. وانه کان رجال من الانس یعوذون برجال من الجن فزادوهم رهقـا. «و اینکه مردانی از بشر به مردانی از جن پناه می بردند، و آنها سبب افزایش گمراهی و طغیانشان می شدند!» (برداشت با توجه به شان نزول آیه است.) ← شان نزول ۱. ↑ جن/سوره۷۲، آیه۶. مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۳، ص۱۴۲، برگرفته از مقاله «استعاذه به جنیان». ...
جملاتی از کاربرد کلمه استعاذه به جنیان
در قرآن حدوداً ۲۹ بار از اجنه نام برده شدهاست. بر اساس سنت اسلامی، محمد به عنوان پیامبر نزد جن و انس فرستاده شد و دیگر پیامبران و رسولان نیز به هر دو گروه فرستاده میشدند. در قرآن سورهای به نام جن وجود دارد که محتوای آن در مورد نزول به اجنه است و همچنین چند قصه وجود دارد در باب مشاهده نزول به جنیان از سوی یکی از صحابههای محمد. این داستانها با یکدیگر تفاوتهایی دارند. در داستان سلیمان آنها به عنوان ارواح طبیعت ظاهر میشوند و با شدیمها در تلمود قابل مقایسه هستند. در اعتقاد مسلمین، خدا به سلیمان توانایی گفتگو با حیوانات و ارواح را اعطا کرد. او جنها و شیاطین سرکش را تحت فرمان سلیمان قرار داد تا مجبورشان کند معبد اول (هیکل سلیمان) را بسازند. در موارد دیگر، در قرآن به اعراب بتپرست ارجاع داده شده که گفته میشود به جای خدا، از اجنه کمک میخواهند. جایگاه جنها در قرآن از مقام خدایی به ارواح کوچک پایین آمده و معمولاً با انسان در یک سطح است. برای تأکید بر توحید، در قرآن تمام قرابت میان جن و خدا انکار شدهاست و بنابراین جنها در مرتبه انسان قرار گرفتهاند و مانند آنها بعد از مرگ توسط خدا قضاوت میشوند. از اجنه در احادیث نیز نام برده شدهاست. یک حدیث آنان را به سه گروه تقسیم میکند؛ یک نوع پرواز میکند، دیگری مثل مار و سگ و سومی مانند انسان حرکت میکند.
از ظاهر این آیه برمیآید که عفاریت(جمع عفریت) به جنیان عالم و توانمند گفته می شود.