استضعاف زنان

معنی کلمه استضعاف زنان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] استضعاف زنان (قرآن). در قرآن کریم در چند آیه به استضعاف زنان اشاره شده است که برای تاکید بر این است که بین آنان و دیگران در این امر تفاوتی وجود ندارد.
استضعاف زنان بنی اسرائیل ، با زنده نگه داشتن آنان، برای خدمت رایگان، از سوی فرعونیان: «إنّ فرعون علا فی الأرض وجعل أهلها شیعا یستضعف طـائِفة مّنهم یذبّح أبناءهم و یستحی نساءهم ... .» فرعون برتریجوئی در زمین کرد و اهل آنرا به گروههای مختلفی تقسیم نمود، گروهی را به ضعف و ناتوانی می کشاند، پسران آنها را سرمی برید و زنان آنها را (برای کنیزی) زنده نگه می داشت... .
استضعاف زنان مکه
استضعاف زنان خداپرست و جویای رهایی از سوی مشرکان ستمگر مکّه :«وما لکم لاتقـتلون فی سبیل اللّه والمستضعفین من الرّجال والنّسآء والولدن الّذین یقولون ربّنآ أخرجنا من هـذه القریة الظّالم أهلها ...چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده اند پیکار نمی کنید؟، همان افراد (ستمدیده ای) که می گویند خدایا ما را از این شهر (مکه) که اهلش ستمگرند بیرون ببر ... .(برداشت یاد شده با توجّه به شأن نزول آیه است. ) برداشته شدن عقاب از زنان تارک هجرت و باقی مانده در سیطره کفر و ستم، به دلیل استضعاف و ناتوانی آنان:«... قالوا کنّا مستضعفین فی الأرض قالوا ألم تکن أرض اللّه وسعة ... • إلاّ المستضعفین من الرّجال والنّسآء والولدن لایستطیعون حیلة ولایهتدون سبیلا ... • فأولـئک عسی اللّه أن یعفو عنهم ... » گفتند ما در سرزمین خود تحت فشار بودیم، آنها (فرشتگان) گفتند مگر سرزمین خدا پهناور نبود ... .•مگر آن دسته از مردان و زنان و کودکانی که به راستی تحت فشار قرار گرفته اند، نه چاره ای دارند و نه راهی (برای نجات از آن محیط آلوده) می یابند •آنها ممکن است خداوند مورد عفوشان قرار دهد و خداوند عفو کننده و آمرزنده است .

جملاتی از کاربرد کلمه استضعاف زنان

فرعون براى اين كه بنى اسرائيل را به استضعاف بكشاند و از نيرومند شدن آنان ودرنهايت به حكومت و قدرت رسيدن آنها و ظهور و شوكت حق جلوگيرى كند، پسران آنان راسرمى بريد و زنان آنهارا زنده نگه داشته ، به اسارت مى گرفت . اينقتل و اسارت ، مى تواند هم قتل و اسارت پيش از تولد موساى كليم عليه السلام و همقتل و اسارات پس از قيام آن حضرت را در برگيرد.
مگر آن مستضعفينى از مردان و زنان و كودكان كه نه مى توانند استضعاف كفار را از خوددور سازند، و نه مى توانند از آن سرزمين به جائى ديگر مهاجرت كنند (98).
اين استثناء به اصطلاح استثنائى است منقطع ، يعنى افراد استثناء شده فبلا در بين جمعيتمستثنامنه نبودند و اگر افراد نام برده يعنىرجال و نساء و ولدان را نخست مستضعف خواند و سپس اين تعبير خود را با جمله بعدىتفسير كرد، براى اين بود كه بفهماند افرادى كه فبلا مورد بحث بودند ادعاىاستضعاف مى كردند، ولى در حقيقت مستضعف نبودند، چون مى توانستند شرائط ز ندگىخود را عوض كنند و خود را از استضعاف رها سازند مستضعف حقيقى اين مردان وزنان وكودكانى هستند كه نمى توانند خود را از وضعى كه دارند رها سازند و اگر بطورمفصل يكى يكى طبقات آنها را برشمرد و فرمود:(مردان و زنان و كودكان )، براى اينبود كه حكم الهى را بطور روشن بيان كند و ديگر جاىسوال براى كسى باقى نگذارد0
3. داستان ، ماده و اساس اين باطل را مشخص مى كند و اينكه اساس اينباطل برترى جويى فرعون ، ايجاد تفرقه ميان طوايف جامعه و به استضعاف كشيدنمردم است ، به گونه اى كه مردان را مى كشد و زنان را زنده مى گذارد. البتهدلايل اين كار را خواننده از مجموع داستان به دست خواهد آورد: (فرعون در آن سرزمينبرترى جست و مردمش را فرقه فرقه ساخت ).