ازدواج با خاله

معنی کلمه ازدواج با خاله در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ازدواج با خاله (قرآن). در آیات ۲۲ و ۲۳ سوره نساء درباره حرمت ازدواج با محارم وکسانی که نمی توان با آنها ازدواج کرد سخن به میان آمده است.
ازدواج با خاله حرام است.حرمت علیکم امهـتکم وبناتکم واخوتکم وعمتکم وخــلـتکم..

جملاتی از کاربرد کلمه ازدواج با خاله

پس از مرگ پوپایا سابینا، دومین همسر نرون، او درصدد ازدواج با استاتیلیا مسالینا برآمد و برای ممکن‌شدن این کار، شوهر او وستینوس را در سال ۶۶ میلادی مجبور به خودکشی نمود.
آنگاه امام صادق (عليه السلام ) فرمود: مسلمانان از خوردن و آشاميدن و ازدواج با آنهاخوددارى كردند تا اينكه آنان در نماز جماعت مسلمين حاضر شدند.(571)
اما خوله در آن شب خواب و قرار نداشت ، او منتظر خبر تازه اى بود كه بايد فردا آن رامى شنيد. صبح روز بعد داد و فريادهاى در شهر شنيده شد، پدرش به خانه آمد وسراسيمه به سوى خوله رفت و گفت : دخترم ! حرفهاى عبدالله درست بود و پس از بيانماجراى قتل گفت : حالا تو بايد خود را براى ازدواج با عبدالله آماده كنى .
اردشیر زاهدی، همسر شهناز پهلوی و داماد شاه، در زمان دانشجویی فرح دیبا مسئول رسیدگی به امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور بود. دیبا که از خانوادهٔ ثروتمندی نبود و موفق به دریافت بورسیه هم نشده بود، از عمویش که زاهدی را می‌شناخت درخواست کرد ملاقاتی با زاهدی ترتیب دهد. عموی فرح نه تنها درخواست ملاقات کرد، بلکه به زاهدی گفت فرح را به عنوان گزینه‌ای برای ازدواج با محمدرضاشاه در نظر بگیرد. زاهدی ابتدا بی میل بود چون می‌ترسید اگر فرح دیبا با شاه ازدواج کند و ازدواجشان ناموفق باشد تقصیرها به گردن او [زاهدی] خواهد افتاد. به هر حال، زاهدی پذیرفت از همسرش درخواست کند هنگام مصاحبه او را ببیند و شهناز نیز به نظر فرح را پسندید.
در کتاب سوم «دینکرت» در این زمینه اصطلاحات دیگری به کار رفته از آن جمله اصطلاح «نزد پیوند» است که به معنی پیوند با نزدیکان باشد و در این زمینه به پیوند پدر با دختر و برادر با خواهر اشاره کرده‌اند. «نوسای برزمهر» از روحانیان زردشتی که این قسمت از دینکرت را تفسیر کرده سودهای بسیاری برای این گونه زناشویی آورده و گفته‌است که گناهان جانکاه را جبران می‌کند (تاریخ اجتماعی ایران، جلد ۲، صفحه ۳۹). کریستن سن در کتاب «ایران در زمان ساسانیان» می‌گوید: اهتمام در پاکی نسب و خون خانواده یکی از صفات بارزه جامعه ایرانی به‌شمار می‌رفت، تا به حدی که ازدواج با محارم را جایز می‌شمردند و چنین وصلتی را «خویذوگدس» (در اوستا خوایت ودث) می‌خواندند این رسم از قدیم معمول بود حتی در عهد هخامنشیان اگر چه معنی لفظ خوایت ودث در اوستای موجود مصرح نیست ولی در نسک‌های مفقود مراد از آن بی شبهه مزاوجت با محارم بود (ایران در زمان ساسانیان، صفحه ۳۴۷).
تنخ همچنین مرز بین آمیزش جنسی مشروع و غیرمشروع را مشخص کرده و ازدواج با محارم، زنا، همجنسگرایی مرد، آمیزش با حیوانات و آمیزش با زنی که در عادت ماهانه است را ممنوع می‌کند. محققی به‌نام دیوید بیال معتقد است که انگیزه برخی از این قوانین جلوگیری در اختلال در تولید مثل یا از بین بردن خطوط شجره نامه‌ای است. برخی از پیامبران در تنخ بت‌پرستی را به صورت استعاره‌ای «زنا علیه خدا» در نظر گرفته‌اند (کتاب هوشع، کتاب حزقیال). داشتن آمیزش جنسی در روز شنبه ممنوع است. در سنت یهودی ضوابط خاصی برای رابطه جنسی در نظر گرفته شده: به عنوان مثال آمیزش باید با متانت و افتادگی باشد، و در تاریکی انجام شود در حالی که مرد بر روی زن است. اگر زن علاقه به آمیزش ندارد، یا این‌که خیلی مشتاق است نباید رابطه برقرار شود؛ البته در عین حال مرد باید نیاز جنسی زن را در نظر داشته باشد و اجازه محروم کردن زن از آمیزش را ندارد. بر اساس قوانین عهد عتیق تجاوز جنسی به زنی که ازدواج کرده مجازات مرگ دارد، تجاوز جنسی به زنی که مجرد است پرداخت پنجاه «شِکِل» به پدر دختر و ازدواج دختر با فرد تجاوزکننده است.
روز ازدواج الی خوشحال نیست، پدر متوجه می‌شود و پس از تحقیقات متوجه می‌شود که پیتر گزینه بسیار مناسبی برای ازدواج با دخترش است، اما یک سوءتفاهم الی را از پیتر متنفر می‌کند.
نخست اینکه: زینب دختر عمه پیامبر بود و در محیط خانوادگی تقریباً با او بزرگ شده بود، پیامبر شخصاً او را برای زید خواستگاری کرد، و اگر زینب جمال فوق‌العاده‌ای داشت و فرضاً جمال او جلب توجه محمد را کرده بود، نه جمالش امر مخفی بود و نه ازدواج با او قبل از این ماجرا مشکلی داشت، بلکه با توجه به اینکه زینب هیچ‌گونه تمایلی برای ازدواج با زید نشان نمی‌داد بلکه مخالفت خود را صریحاً، بیان کرد، و کاملاً ترجیح می‌داد همسر پیامبر شود به‌طوری‌که وقتی پیامبر به خواستگاری او برای زید رفت خوشحال شد زیرا تصور می‌کرد محمد او را برای خود خواستگاری می‌کند، اما بعداً با نزول آیه قرآن و امر به تسلیم در برابر فرمان خدا و پیامبر تن به ازدواج با زید داد.
اين نظر ما در معناى جمله مورد بحث بود، ليكن بعضى ها گفته اند: منظور از اين تخفيفجواز ازدواج با كنيزان در هنگام ضرورت است كهقبل از اسلام نيز در بين مردم با كراهت و مذمتمعمول بوده ، و در اين آيات مى خواهد اين كراهت و نفرت را از بين برده رسما آن را مشروعاعلام كند، به اين بيان كه كنيز هم مانند آزاد، انسان است ، و هيچ تفاوتى بين آن دو نيست ،و صرف رقيت و بردگى باعث نمى شود كه برده از لياقت مصاحبت و معاشرت و همسرىسقوط كند.
اد جام محراب را در اتاق یادگاری‌های خود در کنار نقاشی والاک و عروسک آنابل قرار می‌دهد. آرن به قتل غیر عمد محکوم می‌شود اما پس از ازدواج با دبی در زندان تنها پنج سال از طول مدت مجازات خود را می‌گذراند.