( آزار دادن ) ( مصدر ) رنج دادن الم رسانیدن آزردن اذیت کردن . اذیت کردن رنجانیدن
جملاتی از کاربرد کلمه ازار دادن
اون عاشق لازانیا، کش رفتن غذای جان، لگد پروندن به اودی و پرت کردنش از بالای میز، سرگرم کردن یا آزار دادن شبونهٔ همسایهها با اجرای نمایش روی پرچینه (که اکثر مواقع چیزی به سمتش پرتاب میشه)!
نامهای از یهودیان تهران در این زمان مینویسد با اینکه شاه «یک حاکم درستکار است که تمامی نژاد یهود را مانند سیب چشمش دوست دارد» و افراد دربار «عاشقان یهودیان» هستند ولیکن اکثریت جنتیل (ها-گویم هامون ها-ام) به آزار دادن یهودیان عادت کردهاند. در بسیاری موارد دولت مرکزی ایران با اینکه میخواست با یهودیان بسیار خوب برخورد کند دارای قدرت کافی در شهرستانها و مناطقی که روحانیون شیعه قدرت داشتند نبود. در یک اتفاق اینگونه در همدان در سال ۱۸۷۵ میلادی دعوایی بین یک طلافروش یهودی و یک مسلمان رخ داد. مسلمان طلافروش را متهم به کم فروشی کرده بود. در حین دعوا طلافروش متهم شد که نسبت به دین اسلام و پیامبر آن کفرگویی کردهاست. جمعیتی که این دعوا را میدیدند بسیار خشمگین شدند و طلافروش را به سختی کتک زدند. او برای نجات جان خود فرار کرد و به نزد یک مجتهد مسلمان رفت. مجتهد او را در انبار خانه خود پنهان کرد تا او را تحویل مقامات دولتی دهد؛ ولیکن مردم که بسیار خشمگین بودند در را شکستند و وارد انبار شدند و طلافروش را کشتند و بدنش را آتش زدند. سر ویلیام تیلور تامسون سفیر انگلستان با شاه مکاتبه کرد و درخواست مجازات مسلمانان را نمود. شاه به تمامی مردم مسلمان شهر مالیات اضافهای بست. اینکار باعث خشم بسیار شدید مردم شد، بهطوریکه مردم برای سنگسار کردن یهودیان، استاندار و تمامی مأموران دولت جمع شدند. انجمن نمایندگان یهودیان انگلستان از سر ویلیام تیلور تامسون تقدیر زیادی بابت دخالت در این واقعه نمود.
مردان، کارگزاران و تدبیرکنندگانِ [زندگی] زنانند، به خاطر آنکه خدا مردان را [از جهت توان جسمی، تحمل مشکلات و قدرت روحی و فکری] بر زنان برتری داده، و به خاطر آنکه [مردان] از اموالشان هزینه زندگی زنان را [به عنوان حقّی واجب] میپردازند؛ پس زنان شایسته و درست کار [با رعایت قوانین حق] فرمانبردار [و مطیع شوهر] ند [و] در برابر حقوقی که خدا [به نفع آنان برعهده شوهرانشان] نهادهاست، در غیاب شوهر [حقوق و اسرار و اموال او را] حفظ میکنند. و زنانی که از سرکشی و نافرمانی آنان بیم دارید [در مرحله اول] پندشان دهید، و [در مرحله بعد] در خوابگاهها از آنان دوری کنید، و [اگر اثر نبخشید] آنان را [به گونه ای که احساس آزار به دنبال نداشته باشد] تنبیه کنید؛ پس اگر از شما اطاعت کردند برای آزار دادن آنان هیچ راهی مجویید؛ یقیناً خدا بلند مرتبه و بزرگ است.
جنی (کلی رایلی) که معلم مهد کودک است، با دوستپسرش استیو (مایکل فاسبندر) با یکدیگر به دریاچهای بکر میروند. استیو که برنامه دارد به وی پیشنهاد ازدواج بدهد مکانی آرام پیدا کردهاست: دریاچهای دورافتاده که در جنگل محصور شده و به ظاهر خالی از سکنه است. آرامش این زوج وقتی که دستهای نوجوان شرور به چادر آنها نزدیک میشوند، بهم میریزد. بچهها که از آزار دادن این زوج لذت میبرند، از آنها دزدی میکنند و ماشینشان را خراب میکنند و آنها را در آنجا محصور میکنند. وقتی استیو با بچهها ملاقات میکند با درگیری خشونتآمیز آنها روبرو میشود. جنی در این حین برای فرار از جنگل درگیر یک بازی بیرحمانه موش و گربه میشود.
به گفتهٔ صاحب جواهر، «حد مجازات خاصی است که به سبب ارتکاب معصیت از ناحیه مکلف به آزار دادن بدن وی تعلق میگیرد و شارع میزان آن را در همهٔ موارد معین کردهاست.» بنابراین مجازاتهای مالی (مانند کفارات) گرچه تعیین شدهاند ولی از حدود نخواهند بود، چرا که به بدن و آزار بدنی تعلق نمیگیرد.
نوح عليه السلام زيرلب گفت : (پير شدى و ديگر قدرت آزار دادن ندارى ).
استفاده از لفظ «مثلهکردن زنان» منتقدینی داشتهاست. منتقدان استدلال میکنند این کلمه واژهای تحقیرآمیز و ارزشی بوده، زیرا قصد آزار دادن و مثلهکردن را به کل افراد یک جامعه نسبت میدهد (در حالی که چنین چیزی در اکثر موارد صحت ندارد) و ممکن است زنانی که تحت این عمل قرار گرفتهاند و خود را مثله شده نمییابند و خانوادهشان را مثلهگر نمیدانند، این توصیف را توهینی به خود و به خانوادهشان بپندارند. گروه فعالان زن آفریقایی برای تحقیق و توسعه * ضمن اعلام مخالفت با برش دستگاه تناسلی زنان، استفاده از کلمهٔ «مثلهکردن جنسی زنان» را به شدت محکوم کرده و استفاده از اینگونه کلمات تحقیرآمیز را مصداق نژادپرستی و روحیه تخاصمی غربیها دانستهاست.
اين بود شمه اى از داستان رقت بار بردگان در امپراطورى متمدن آن روز و با اين بيان ،ديگر احتياجى نداريم كه از وضع قانونى بردگى و برده فروشى سخن بگوييم و ازآزادى مالك در بهره بردارى و در آزار دادن و كشتن آنها بدون اينكه آن بيچاره حق شكايت ويا ناله داشته باشد گفتگو كنيم . و اگر احيانا از فشار درد ناله و يا شكايت مى كردند،گوش كسى به ناله آنان بدهكار نبود و مقام صالحى نيز براى رسيدگى به شكايت وجود نداشت .
در مردادماه ۱۴۰۰ گروه هکری «عدالت علی» دوربینهای مداربستهٔ زندان اوین را هک کردند. تصاویر و ویدئوهای انتشاریافته نشاندهندهٔ وضعیت وخیم زندانیان، ضربوشتم، آزار دادن زندانیان و خشونت وحشیانه مأموران زندان اوین همراه بود. این گروه پیامی از خود بر روی مانیتورهای اتاق مانیتورینگ زندان پخش کرد که چنین مضمونی داشت: «زندان اوین لکه ننگی بر عمامه سیاه و ریش سفید رئیسی؛ اعتراضات سراسری تا آزادی زندانیان سیاسی». این گروه هکری در بیانیهٔ خود هشدار داد که «به افشای ظلم و ستمی که ابراهیم رئیسی و رژیم به مردم روا میدارند، ادامه خواهیم داد». گروه عدالت علی در حساب توئیتری خود نوشت: «ما عدالت علی تصمیم به بر ملا کردن جنایات رژیم گرفته و به سیستمهای زندان اوین حمله سایبری کردیم. جهان را از نقض بارز حقوق بشر در پشت دیوارهای زندان اوین مطلع کنید.»
اما از آنجایی که بیشتر کپرهای مستر میکسیزپیتلیک بیشتر برای ناامید کردن و آزار دادن انجام می شد تا این که باعث آسیب و مرگ فیزیکی شود، بسیاری از شوخی های مستر میکسیزپیتلیک هیچ تأثیر مخرب پایداری بر کال-ل یا ساکنان بعد سوم (برخلاف مستر میکسیزپیتلیک زمین یک) نداشتند، که نشان داده می شود بسیار خطرناک تر است، حتی گاهی اوقات ساکنان زمین یک را به عنوان بخشی از سوء استفاده های خود می کشد).