[ویکی اهل البیت] آزادی معنوی (کتاب). کتاب آزادی معنوی، مجموعه ای است مشتمل بر پانزده سخنرانی استاد شهید مطهری که در زمان ها و مکان های گوناگون ایراد شده و وجه مشترک آنها این است که موضوعشان، مسائل معنوی، خودسازی و تزکیه نفس است. کتاب، گام به گام انسان را به سوی خودسازی و تقوا حرکت می دهد و در واقع سلوکی معنوی است. کتاب از هشت فصل تشکیل شده است که عبارتند از:
جملاتی از کاربرد کلمه ازادی معنوی
اخلاق ارتباط تنگاتنگی با موکشا (تحقق خود و آزادی معنوی) دارد و ویوکاکودامانی میگوید: «افراد با خودآگاهی و آزادی معنوی ذاتاً خودآزماییگر و اخلاقگرا هستند» و «اخلاق، آزادی و معرفت همدیگر را میطلبند». علاوه بر چهار موضوع فوق در اخلاق هندو، محققان بیان میکنند که آموزه کارما هندوئیسم بخشی از خلاصه نظریه اخلاقی آن است..
مخالفان دوربین مداربسته بر این عقیدهاند که با استفاده از دوربینهای مداربسته حریم خصوصی زیر سؤال میرود و این دوربینها تأثیر منفی بر آزادی معنوی دارند. آنها همچنین عقیده دارند؛ که دوربین مداربسته جرم و جنایت را کاهش نمیدهد.
کانت معتقد بود تاریخ سیر اعمال انسانها را به مثابهٔ پدیدار میشناسد. او اعمال انسانها را قوانین طبیعی برمیشمرد و شناخت این قوانین را اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار میدانست. او فکر میکرد دستیابی به تاریخ آرمانی نیازمند اتحاد فکری و فلسفی است، تاریخ نقشهای فرضی به سمت پیشرفت دارد و آنچه در نتیجهٔ این پیشرفت به دست میآید عقلانیت انسان است که منجر به هوش و آزادی معنوی میگردد. از دید او غایت تاریخ به سمت کمال است. در اثبات این دیدگاه او ابتدا غایتمندی تاریخ را اثبات و سپس به تبیین رو به کمال بودن آن غایت پرداخت. در اثبات غایتمندی چنین استدلال کرد که اگر تاریخ غایتی نداشته باشد از آنجا که انسان غریزی عمل نمیکند نباید تاریخی منظم داشته باشد و چون تاریخ نظم و قاعده دارد پس نقشه و غایتی پشت این نظم است. در اثبات رو به کمال بودن تاریخ کانت معتقد بود آزادی و عقل عامل پیشرفت انسان هستند. آزادی باعث خودمحوری، منفعت طلبی و ارضای تمایلات غریزی میشود درحالیکه عقل باعث مسالمت با همنوع و زندگی اجتماعی است، آزادی منجر به جامعهگریزی و عقل دلیل جامعهپذیری است؛ بنابراین آزادی و عقل باعث تعارض در انسان شدهاند و این تعارض عامل حرکت به سمت کمال است. انسانها وقتی به نفع خودشان کاری میکنند (ولو این کار به ضرر انسانهای دیگر باشد) در حقیقت به سمت چیزی که طبیعت میخواهد (کمال) حرکت میکنند.
جینیسم یک دین شرامانی است و اقتدار وداها را رد میکند. با این حال، مانند همه ادیان هندی، مفاهیم اصلی مانند کارما، زندگی اخلاقی، تولد دوباره، سامسارا و موکشا را به اشتراک میگذارد. جینیسم تأکید زیادی بر زهد، آهیمسا (عدم خشونت) و آنکانتوادا (نسبیت دیدگاهها) به عنوان ابزاری برای آزادی معنوی دارد، عقایدی که بر دیگر مکاتب هندی مؤثر بودهاست. جینیسم به شدت از ماهیت فردگرایانه روح و مسئولیت شخصی در قبال تصمیمات خود حمایت میکند. و اینکه خوداتکایی و تلاشهای فردی به تنهایی مسئول رهایی فرد است. بر اساس فلسفه جین، جهان (Saṃsāra) پر از هیسا (خشونت) است؛ بنابراین، باید تمام تلاش خود را برای دستیابی به راتناترایا، یعنی سامیاک دارشان، سامیاک گنانا، و سامیاک چاریترا که لازمههای کلیدی برای رسیدن به رهایی هستند، معطوف کرد.