[ویکی فقه] خودداری (امساک) از مفطرات در روز به قصد تقرب به خدا را روزه گویند. روزه دارای سه رکن می باشد که بدون آن تحقق نمی یاید. عنوان صوم در فقه بابی مستقل است که در آن به تفصیل از احکام روزه سخن رفته است. ارکان روزه عبارت است از نیّت، امساک از مفطرات و زمان. نیّت مراد از نیّت در روزه، روزه گرفتن به قصد تقرب به خدا و امتثال امر او است. ← نیت روزه ماه رمضان یعنی خودداری کردن روزه دار از آنچه که ارتکاب آن موجب بطلان روزه میشود. مفطرات عبارتند از: خوردن و آشامیدن؛ آمیزش در قُبُل و بنابر قول مشهور در دُبُر؛ دروغ بستن بر خدا، رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و امامان معصوم علیهم السّلام بنابر قول منسوب به مشهور. به تصریح برخی، حضرت فاطمه زهرا علیها السّلام و دیگر پیامبران و جانشینان ایشان نیز در حکم یادشده ملحق به آناناند؛ فرو بردن سر در آب به قول برخی؛ رساندن غبار غلیظ به حلق به قول مشهور؛ باقی ماندن بر جنابت، حیض و نفاس تا اذان صبح؛ استمنا؛ اماله با مایعات به قول گروهی و استفراغ کردن از روی عمد. ← خوردن و آشامیدن ...
جملاتی از کاربرد کلمه ارکان روزه
روزه در اصطلاح شرع به معنای پرهیز از خوردن و آشامیدن (از جمله آب) و آمیزش از طلوع فجر تا غروب است. ادای روزه در ماه مبارک رمضان یکی از ارکان پنجگانه اسلام است، اما منحصر به آن ماه نیست.
پس معارف چون درخت است. تغییر دل به سبب معرفت چون شاخ درخت است و کردارها که از آن احوال پدید آید چون ثمره است. پس جمله ایمان دو چیز است: دیدار و کردار. کردار بی صبر ممکن نیست پس صبر یک نیمه ایمان است و صبر از دو جنس باید یکی از جنس شهوت و یکی از جنس خشم، و روزه صبر است از جنس شهوت، پس وی یک نیمه صبر است و از وجهی دیگر، چون نظر همه به کردار بود و ایمان عبارت از وی کنی، کردار مومن اندر محنت صبر است و اندر نعمت شکر، از این وجه صبر یک نیمه یک ایمان بود و شکر یک نیمه ایمان چنان که اندر خبری دیگر آمده است و چون نظر بدان کنی که مشکلتر و دشوارتر است، وی را اصل گیری، هیچ اصل دشوارتر از صبر نیست، بدین وجه صبر جمله ایمان است، چنان که پرسیدند که ایمان چیست؟ گفت: صبر، یعنی که دشوارترین اوست، چنان که گفت حج عرفه است، یعنی که خطر به سبب وی است که به فوت آن فوت شود و به دیگر ارکان فوت نشود.
امور عبادی معمولاً در شش عنوان طهارت، نماز، روزه، حج، صدقات شرعی و جهاد تعریف و تشریح میشوند. پنج دستورالعمل مهم اسلام، ارکان دین نامیده شدهاند که عبارتند از شهادتین، نماز، زکات، روزه و حج.
به عقیده بهاییان، پروردگار از روی فضل و مرحمت خود برای آسان کردن این تکلیف، سه نماز روزانه فرو فرستاده که بهاییان مختارند یکی از آن سه نماز را انتخاب کنند و با خواندن آن، فریضه روزانه خویش رادر مورد ستایش پروردگار خود و راز و نیاز با وی را به جا بیاورند. انتخاب یکی از این سه نماز وظیفه روحانی هر فرد بهایی است، زیرا از دیدگاه دیانت بهایی نماز و روزه ارکان توأمی هستند که اساس قانون الهی میباشند.
اعتکاف در لغت به معنای «به تعویق انداختن و ادامه دادن»، «انزوا و گوشهگیری» و در اصطلاح، «قطع ارتباط با مردم و نزدیک شدن به حقیقت» است. اعتکاف نوعی عبادت داوطلبانه در بین مسلمانان است. این عبادت شامل ماندن در مسجد برای مدت معینی (حداقل سه روز) همراه با روزه گرفتن است. ارکان این عبادت اقامت در مسجد و روزه گرفتن است و هیچ عبادت یا اقدام خاص دیگری برای آن ذکر نشده است. با این حال، علاقهمندان بیشتر وقت خود را صرف انجام عبادت میکنند. نحوه اقامت یا خروج از مسجد دارای احکام و شرایطی است که در کتب فقهی اسلامی آمده است.
عبادت به معنی اخص آن عبارت است از عبادات شریعت که در شریعت یهود، عمدتاً به قربانی، عشریه، روزه، اعیاد و نماز و در شریعت اسلامی مذهب اهل سنت عمدتاً به نماز، روزه، زکات و حج گفته میشود. ولی برای مذهب تشیع، علاوه بر اینها، ولایت امامان نیز از ارکان عبادت است.
در فصل ۳ و ۴ به اهمیت ارکان دین اسلام، به ویژه نماز و روزه و حج، اشاره میکند.
حدیث جبرئیل شامل ارکان پنجگانه اسلام (توحید، نماز، روزه، زکات، حج) در پاسخ به این سؤال است که یا رسولالله، اسلام چیست؟ این حدیث را گاهی «به راستی نخستین و اساسیترین عقیده» مینامند.