[ویکی فقه] بنی اسد از قبایلی بودند که در حیات رسول خدا مرتد شدند. طلیحة بن خویلد اسدی در «بزاخه» (از منابع آبی بنی اسد) به دروغ خود را پیامبر خواند و توانست قسمتی از اسدیان و برخی گروه ها یا قبایل را با خود همراه ساخته، بر دولت اسلامی مدینه ، بشورد؛ اما پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم مجال دفع غائله آنان را نیافت و به سرای باقی شتافت. ارتداد بنی اسد در عصر رسول خدا برخی مفسران ذیل آیه ۵۴ مائده که سخن از روی گردانی برخی عرب از اسلام است از ایشان یاد کرده، به ارتداد ایشان در عصر رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم اشاره کرده اند: «یـاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا مَن یَرتَدَّ مِنکُم عَن دینِهِ فَسَوفَ یَاتِی اللّهُ بِقَوم یُحِبُّهُم و یُحِبّونَهُ...». این آیه اخطاری است به مسلمانان که اگر کسانی از ایشان از دین خود بازگردند، زیانی به خدا نمی رسانند و در آینده پروردگار متعالی گروهی را برای یاری اسلام بر می انگیزد.
جملاتی از کاربرد کلمه ارتداد بنی اسد
شورای کتاب کودک یکی از نخستین اعضای دفتر بینالمللی کتاب برای نسل جوان یا International Board on Books for Young People است که با نام اختصاری IBBY شناخته میشود. شورا در سال ۱۳۴۳ به عضویت این نهاد درآمد. دفتر بینالمللی کتاب برای نسل جوان که مرکز آن در ژنو سوئیس است، نهادی فراگیر برای ترویج ادبیات کودکان و کتابهای مناسب برای کودکان و نوجوانان در سطح جهان است که به پیشنهاد یلا لپمن پایهگذار کتابخانه بینالمللی مونیخ برای نسل جوان در سال ۱۹۵۳ شکل گرفت. یکی از وظایف عمدهٔ این نهاد که در بیش از ۷۵ کشور جهان شعبه دارد، گزینش برترین نویسنده و تصویرگر جهان در هر دو سال در چارچوب جریانی به نام جایزه هانس کریستین آندرسن است. اعتبار این جایزه مالی نیست و مدال آن برترین اعتبار را در میان جوایز در حوزهٔ ادبیات کودکان در سطح جهان دارد. کاندیداهای این جایزه از سوی دفترهای ملی این نهاد به ژوری این مسابقه معرفی میشوند. از ایران تاکنون فرشید مثقالی در سال ۱۹۷۶ برنده این مدال شدهاست. پس از آن هوشنگ مرادی کرمانی، محمدرضا یوسفی، محمدهادی محمدی، احمدرضا احمدی در عرصهٔ داستان و نسرین خسروی و محمدعلی بنی اسدی در عرصهٔ تصویر کاندیدای دریافت این جایزه بودهاند.
خاندان مقداد از دانشمندان عرب نجف اشرف هستند، که نسب آنها به قبیله بنی اسد میرسد. اهالی بنی اسد، که شیعه بودند، نزدیک رود فرات عراق میزیستند.
بعد از آن که ابن سعد محل جنگ را ترک کرد، بنی اسد تَنِ حسین و دیگر کشتگان را همانجا به خاک سپردند.
آل حمید در عراق در شهرهای مختلفی چون بصره، ناصریه، العماره و بغداد سکونت دارند و شامل تیرهها و فروعی چون المرادسه و العوامر و المواجد و البوعلوان و غیره هستند. از دیگر عشایر آل حمید که در منطقهٔ شامیّه در عراق سکونت داشته عشیرهٔ الحمیدات است که در تاریخ سیاسی عراق و انقلاب دههٔ بیست (موسوم به ثورة العشرین) به رهبری شیخ رایح العطیّه نقش فعّالی در مبارزات مردم عراق علیه نیروهای انگلیسی ایفا کرد. هرچند عشیرهٔ الحمیدات در مجاورت قبیلهٔ بنی مالک سکونت کرد و همپیمان آن گشت اما در کتاب عشائر العراق به نقل از شیخ ودّای العطیه آنان در نسب خود از آل حمید هستند و نام آنان الحمیدات نیز از نام این قبیله مشتق گشتهاست. همچنین از دیگر خاندانهای معروف آل حمید در عراق، آل الشبیبی از تیرهٔ المواجد میباشند که به دلیل مجاورت قدیم خود با قبیلهٔ بنی اسد در کربلا و همپیمان گشتن با آن امروزه آنان را از بنی اسد ذکر میکنند اما نسبنامهٔ آنان با نسبنامهٔ تیرهٔ المواجد آل حمید مطابقت دارد. از چهرههای معروف آل شبیبی، شیخ جواد شبیبی و شیخ محمد رضا شبیبی و برادرش محمد باقر شبیبی میباشند که در پیروزی مبارزات ثورة العشرین در عراق نقش بسیار فعالی داشتند.
بنی اسد قومی از طوایف عرب و از ذریه اسدبنخزیمه بودند که دو روز پس از نبرد کربلا کشته شدگان واقعه را تشییع و دفن نمودند.
وی مانند «حبیب بن مظاهر» از قبیله بنی اسد بود و ۲۰ سال قبل از هجرت در یمن به دنیا آمد. وی از اصحاب محمد و شیعیان بود که در زمان مرگ معاویه در کوفه زندگی میکرد. وی از خواص علی بود که در جمل و صفین و نهروان حضور داشت. مامقانی در کتاب رجالش مینویسد: قلم از بیان جلالت قدر و عدالت و قوت ایمان و شدت تقوای مسلم بن عوسجه عاجز و زبان ناتوان است.
مردم پیشوا همه ساله دو روز بعد از عاشورا در روز دوازدهم ماه محرم کسب و کار و بازار را رها میکنند و با پوشیدن لباسهایی عربی موسوم به بنی اسد طی مراسمی نمادین پیکرهای کشته شدگان نبرد کربلا را در سالروزش در صحن امامزاده جعفر تشییع میکنند و به عزاداری و سوگواری میپردازند.
پس از سخنرانی سید روحالله خمینی در ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ در قم به مناسبت عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه مردم تهران دست به تظاهرات جدی زدند. صبح روز پانزده خرداد آیت الله خمینی بازداشت و به تهران برده شد. ۱۵ خرداد سال ۴۲ مصادف با دوازدهم محرم و همزمان با روز برگزاری آیین بنی اسد در پیشوا بود.
نام راوند در شرح دیوان الحماسة ابوتمام در اشاره به قبر «ندما» در راوند آمده است. مشهوراست از سه فردی که در این قبر مدفون اند ظاهراً آن دوتن اهل کوفه واز بنی اسد بودند و در سپاه حجاج بن یوسف ثقفی برای فتح دیلم حضور داشتند. این دو در راوند با دهقانی اصفهانی آشنا شدند و بایکدیگر پیمان برادری میبستند و تا پایان عمر به مصاحبت باهم گذراندند
از طوایف عرب ، خانواده های اصیلی در سیرجان زندگی می کنند من جمله رضوی ها (طایفه حاج رشید)،موید محسنی ها،احسایی،سادات سیرجانی، بنی اسد ها که جمعیت قابل توجهی دارند خود شامل خانواده هایی از جمله نجمی،اسدی،بنی اسدی،عزت آبادی، آزادی و...