ارتباط علما با امام زمان

معنی کلمه ارتباط علما با امام زمان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در زمان غیبت کبری، اگرچه امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) به ظاهر در میان مردم نیستند؛ اما عالمان دین ـ که به فرموده آن حضرت نائب ایشان در میان مردم هستند ـ(اشاره به این روایت شریف است که امام زمان (علیه السّلام) فرمودند: «امّا الحوادث الواقعة فارجعوا فیها الی رواةِ حدیثِنا فانّهم حجّتی علیکُم وانا حجة اللهِ علیکم»
بر اساسِ آنچه در منابعِ دین ذکر شده، اعتقاد راسخ شیعه بر آن است که تمام برکات هستی و ادامه حیات عالَم و آدم و سایر موجودات در سایه وجود مقدّس و با برکت ولی و خلیفه خدا بر روی زمین می باشد و اگر آن وجود گرامی نباشد تمام هستی نابود گشته و از بین خواهد رفت. «لَوبَقَیتِ الاَرضُ بغیرِ امامٍ لَساخَت
کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۱ ص۱۷۹، مصحح:علی أکبر الغفاری، دار الکتب الاسلامیة، ۱۳۸۸.
سؤالی که در این میان مطرح است اینکه، آیا ملاقات با آن وجودِ نازنین در زمان غیبت کبری میسّر است، در حالی که در توقیع مبارک حضرت به «علی بن محمد سمری» نائب چهارم از نوّاب اربعه آمده است: «وسیاتی لشیعتی من یدّعی المشاهدة قبلَ خروج السفیانی و الصیحة فهو کذّابٌ مفتر
صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ص۵۱۶، تحقیق:علی اکبر غفاری، مکتبة الصدوق، تهران ۱۳۹۰ ه ق، چاپ اوّل.
حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه): «همان طوری که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) به حسب واقع حاکم بر جمیع موجودات است، حضرت مهدی همان طور حاکم بر جمیع موجودات است، آن خاتم رسل است و این خاتم ولایت...».
امام خمینی، صحیفه نور (مجموعه سخنان امام خمینی سری ۲۲جلدی)، ج۲۰، ص۸۳، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، تاریخ:۶۶/۱/۲۵.
...

جملاتی از کاربرد کلمه ارتباط علما با امام زمان

ملاقات حسن بن نضر با امام زمان (عج ) حسن بن نضر و ابوصِدام و جماعتى بعد از وفات امام حسن عسكرى (ع ) درباره وكلاى آنحضرت ، و چگونگى مصرف وجوهى كه در نزد آنها بود گفتگو مى كردند.
1.بنيان گذار فرقه بابيه ، سيد على محمد شيرازى است . او چون در ابتدا مدعى باببودن (دروازه ارتباط) با امام زمان عليه السلام بود ملقب به باب شد و پيروانش((بابيه )) ناميده شدند. او از ابتدا با شيخيه آشنا شد و از اين طريق راهى بهمسائل عرفانى و تفسير آيات و احاديث يافت .
361-راهى بسوى نور (پيرامون ارتباط روحى با امام زمان عليه السلام ، نوشتهعليرضا نعمتى ، ص 81، چاپ اول ، بهار 1377 ش
ملاقات بحرالعلوم با امام زمان عليه السلام در سرداب مطهر
57-اشاره به قرارداد موسوم به (رژى ) در مورد انحصار خريد و فروش تنباكوبه مدت پنجاه سال كه در سال 1307 ه -.ق مابين دولت ايران و (ژرژتالبوت )انگليسى بسته شد و مرحوم ميرزا محمد حسن شيرازى (1230-1312 ه -.ق ) مرجع تقليدبزرگ شيعه با صدور فتوايى موجب لغو آن شد. متن فتوا چنين است : (بسم الله الرحمنالرحيم اليوم استعمال تنباكو و توتون باىّ نحو كان در حكم محاربه با امام زمان -عجل الله تعالى فرجه - است .)
علامه درك كرد كه در برابر استاد علامه ها قرار گرفته ، لذا شروع كرد به ذكرمسائل مشكله اى كه براى خودش حل نشده بود، در اين موقع تازيانه اى را كه دست داشتبه زمين افتاد، در همين حين اين مسئله را از آن شخص ‍ پرسيد كه آيا در زمان غيبت كبرى ،امكان ملاقات با امام زمان عليه السلام هست ؟
كسانى كه از سرچشمه ها و ريشه ها آغاز كرده اند و از اعماق كاويده اند و انسان را نه درمحدوده ى هفتاد سال دنيا كه در وسعت هستى ديده اند و به ضرورت وحى و رسالت واضطرار به حجت و امام رسيده اند و با امام زمان (عج ) خود آشتى كرده اند و از عشق و محبتبه او سرشار شده اند، مى توانند در برابر تمامى شبهات عتيق و جديد بايستند وسرود زيباى تؤ تى اكلها كل حين باذن ربها را سر دهند و در راه او، هستى خود را فدا كنندو چشم به راه آمدنش ‍ باشند.
او خود از حوادث معجزه آسايى كه برايش رخ داده مواردى رانقل مى كند. و نيز گزارش شده كه با امام زمان (عج ) در تماس مستقيم بوده است . گفتهمى شود كه علم به ((اسم اعظم )) به او اعطاء گرديد امّا اجازه اينكه آن را بهفرزندانش بياموزد، داده نشد.
7 - ملاقات امير اسحاق استر آبادى با امام زمان (ع )