ادم و ظلم به خویش

معنی کلمه ادم و ظلم به خویش در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آدم و ظلم به خویش. تناول آدم علیه السّلام از درخت ممنوع،ظلم وی به خودش بود.
و قلنا یا ءادم... و لاتقربا هذه الشجرة فتکونا من الظـلمین. و گفتیم ای آدم خود... و-لی- به این درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران خواهید بود
بقره/سوره۲، آیه۳۵.
۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۳۵.
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۱۸۴، برگرفته از مقاله «آدم و ظلم به خویش».
...

جملاتی از کاربرد کلمه ادم و ظلم به خویش

تـعـبير به (حكمت ) اشاره به اين است كه اين احكام آسمانى در عين اينكه از وحى الهىسـرچـشـمـه مـى گـيـرد بـا تـرازوى عـقـل ، نـيـز كـامـلاقـابـل سـنـجـش و قـابـل درك اسـت ، چـه كـسـى مـى تـوانـد زشـتـى شـرك يـاقـتل نفس ، يا آزار پدر و مادر و همچنين قبح زنا، و كبر و غرور، و ظلم به يتيمان ، و عواقبشوم پيمانشكنى و مانند آن را انكار كند.
ساختارهای اجتماعی بسیاری از کشورها، به حاشیه راندن و ظلم به زنان را در قالب هنجارهای اجتماعی و کدهای قانونی تداوم می‌بخشند. به سببِ این نظم اجتماعی نابرابر، زنان معمولاً در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که دسترسی و کنترل کمتری بر منابع و امکانات بهداشتی و مراقبت‌های سلامت دارند و همین موضوع، زنان را بیشتر از مردان در برابر مشکلات سلامت آسیب‌پذیر می‌کند. برای نمونه، زنانی که در مناطق کم درآمد زندگی می‌کنند، مراقب‌های بهداشتی بسیار محدودی در سرتاسر زندگی خود دریافت می‌کنند زیرا امکان کمتری برای دسترسی به تحصیلات عالی و اشتغال دارند. در نتیجه، شاخص امید به زندگی در بدو تولد، بهداشت تغذیه‌ای و مصونیت در برابر بیماری‌های مسری و غیرواگیر در زنان کمتر از مردان است.
آن وقتى كه پيغمبر اكرم در حجاز بودند، قدرتمندان حجاز كه ابتدا سروكار داشتهپيغمبر با آنها، يك دسته شان در مكه بودند كه تجار خيلى معتبر و قدرتمند بودند، يكدسته شان در طائف بودند كه آنها ثروتمندهاى آنجا بودند و قدرتمندهاى آنجا بودند،ابوسفيان و امثال اينها، اينها نظير حكام و سلاطين بودند و داراى همه چيز بودند و پيغمبراسلام با آنها درافتاد وقتى كه تشريف آوردند به مدينه با همين فقرا بودند ايشان ، نهبا ثروتمندان بودند براى خواب كردن جمعيت ، بافقرا بودند براى بيدار كردن فقرا،اين فقرا را شوراندند به آن اغنيايى كه مال مردم را مى خوردند و ظلم به مردم مى كردند.جنگ هاى پيغمبر زياد است و همه اين جنگ ها، جنگهاى با قدرتمندها و ثروتمندها و ظلمهبوده است .
یک فعالِ محیط زیست با انتقاد از برخوردِ نامناسبِ شهرداری‌ها با حیواناتِ ولگرد گفت: «متأسفانه خودِ شهرداری‌ها با از بین بردنِ جانوران، ترویج‌دهندهٔ خشونت علیه جانوران هستند.» دکتر مسعود شکیبا، دامپزشک و رئیس اداره حمایت از حیوانات استان گلستان، این گونه کردارها را برخاسته از رفتارهای شهرداری در زمینهٔ کشتنِ جانوران می‌داند. او می‌گوید: «بزرگترین سندِ بدرفتاری و ظلم به حیوانات را شهرداری‌هایی که حیوانات را می‌کشند، ارائه می‌دهند. این کشتار آن هم به این شکل، بزرگترین مجوز برای ترویجِ خشونت علیه حیوانات است. هر جایی که یک بزرگتر تخلفاتی را داشته باشد، کوچکتر تخلفاتی شدیدتر را ارائه خواهد کرد.»
غالب واليان و كارگزاران ، ستم و ظلم به مردم را پيشه خود ساخته و به لطائفالحيل اموال آنان را مى ربودند. در ايام خلافت ((واثق )) وزير او محمّد بن عبدالملك زياتقصيده اى در مظالم عاملان حكومتى سرود و آن را به ديگرى نسبت داده براى خليفهفرستاد. در اينجا ترجمه ابياتى چند از اين قصيده را مى آوريم :
(هرگونه ستمى كه انسان به خودش در سرزمين مكه كند اعم از سرقت و ظلم به ديگرانو هـرگونه ستم ، من همه اينها را الحاد (و مشمول اين آيه ) مى دانم ، و لذا امام افراد را ازايـنـكـه مـكـه را مـسـكـن خـود سـازنـد نـهـى مـى كـرد (چرا كه گناه در اين سرزمين مسؤ ليتسنگينترى دارد).
چرا از اذيت و ظلم به خود دست بر نمى داريم ؟!شايد لياقت آن چه را كه از خدامى خواهيم نداشته باشيم .و اگر بدهند، پا به همه چيز بزنيم ، و يا پاى ما بشكند وديگر نتوانيم بعد از آن راه برويم !ما نه رب هستيم و نه مدبر.تدبير امر به دستديگرى است . ما بايد به وظيفه ى خود عمل كنيم و دست از تدبير برداريم .
4- نا آگاهى از معارف دينى با وجود امكان يادگيرى ، گناه و ظلم به خويشتن است . (ظالمى انفسهم .... الاّ المستضعفين .... لا يهتدون سبيلاً)
3. اختيار انسان : از آنجا كه خداوند حكيم و عادل است و شر و ظلم به او منسوب نمى شود،جايز نيست انسانها را به گناه مجبور كند و سپس آنان را به مجازات رساند، پس انسانهادر انجام كارهاى خود مختار و آزادند.
ثانيا: از نظر اسلام زن و مرد در نظام خلقت ، عضو يك پيكرند بنابراينپايمال كردن حقوق زن ، تعدى و ظلم به خود خواهد بود.