[ویکی فقه] آدم و حوا در بهشت. آدم، یا آدم ابوالبشر، نخستین انسان و پدر همه مردمان و حَوّا ، نخستین زن ، همسر حضرت آدم و مادر نسل بشر است. در دنیا جایگاهی بسیار خوب و پردرخت و شاداب وجود داشت که به آن بهشت دنیا می گفتند. خداوند آدم علیه السلام را در همانجا آفرید و روح انسانی را در او دمید، و به فرشتگان فرمان داد تا او را سجده کنند.در روایت امام صادق علیه السلام آمده:«منظور از بهشت، بهشت دنیا بوده»
جملاتی از کاربرد کلمه ادم و حوا در بهشت
از آنچه درباره ضعف سند روايى يا تاريخى برخىمنقول ها در اين زمينه گذشت ، معلوم مى شود كه نمى توان به احاديث يا آثارمنقول درباره كيفيت دستيابى ابليس به آدم و حوا در بهشت و نحوه محاوره ، مقاسمه ،وسوسه و ازلال ... اعتماد كرد؛ زيرا از يك سو به ضعف داخلى و وهن درونى (860)مبتلاست و از سوى ديگر پشتوانه عملى و پشتيبان اعتمادى صاحب نظران حديث و تاريخ رااز بيرون فاقد است . بنابر اين ، اثبات امور مزبور با احاديث و آثار اشاره شده كهرايحه اسرائيلى بودن از آنها استشمام مى شود دشوار است .
در تفسیر شیعی نمونه همچنین آمده است:بعضی نیز «تین» را اشاره به دوران آدم دانستهاند، چرا که لباسی که آدم و حوا در بهشت پوشیدند از برگ درختان انجیر بود، و زیتون را اشاره به دوران نوح میدانند، زیرا در آخرین مراحل طوفان نوح کبوتری را رها کرد تا دربارهٔ پیدا شدن خشکی از زیر آب جستجو کند او با شاخه زیتونی بازگشت، و نوح فهمید که طوفان پایان گرفته و خشکی از زیر آب ظاهر شده است (لذا شاخه زیتون رمز صلح و امنیت است). بعضی نیز «تین» را اشاره به مسجد نوح که بر کوه جودی بنا شد میدانند.بعد از ذکر این قسمهای پر محتوای چهارگانه به جواب قسم پرداخته چنین میفرماید: «مسلماً ما انسان را در بهترین شکل و نظام آفریدیم» (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ).
و نيز مرحوم صدوق از امام باقر عليه السلام از پدران بزرگوارش ، ازرسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم روايت كرده كه فرمود: مكث آدم و حوا در بهشت ، ازهنگامى كه وارد آن شدند، تا ساعتى كه بيرون شدند تنها هفت ساعت از ايام دنيا بود، ودر همانروز كه اين جريان واقع شد، خدا از بهشتش بيرون كرد.