اخرت در ادیان

معنی کلمه اخرت در ادیان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آخرت در ادیان (قرآن). عقیده به آخرت در تمامی ادیان الهی وجود داشته است. در این مقاله آیات مرتبط با آخرت در ادیان الهی معرفی می شوند.
عالم آخرت، عالمی پایدار و ارزشمند در تعالیم ابراهیم علیه السلام :«و الاخرة خیر و ابقی • ان هذا لفی الصحف الاولی • صحف ابرهیم و موسی؛
اعلی/سوره۸۷، آیه۱۷ - ۱۹.
اعتقاد به عالم آخرت از اصول شریعت اسحاق علیه السلام:«... انی ترکت ملة قوم لایؤمنون بالله و هم بالاخرة هم کافرون • و اتبعت ملة ءاباءی ابرهیم و اسحق...؛
یوسف/سوره۱۲، آیه۳۷ - ۳۸.
اعتقاد صابئان به آخرت :۱. «ان الذین ءامنوا و الذین هادوا و النصری و الصابئین من ءامن بالله و الیوم الاخر...؛
بقره/سوره۲، آیه۶۲.
...

جملاتی از کاربرد کلمه اخرت در ادیان

سُنَّتِ گورو - شیشیا یا پارامپارا، به مجموعه ای از آموزگاران و شاگردان در ادیان هندی از جمله در هندوئیسم، جین، سیک و بودایی‌گری (مورد آخر در سنت‌های تبتی و ذن) گفته می‌شود.
در مقابل عدّه‌ای معتقدند این عقیده در ادیان نبوده و بعداً به دلایلی وارد ادیان شده‌است.
و آن دال بر تغییر اوضاع مردمان حتی در ادیان و ملل بود و بسیاری از شهرهای نامی دستخوش خرابی گردد و بخشی از خشکی ها به زیر آب رود و بسیاری از مشاهیر و معارف اقوام بمیرند. و دیگرانی ظاهر آیند.
مفهوم خدا یا تعریف خدا در ادیان، مذاهب و مکاتب مختلف، متفاوت است. این مفاهیم می‌توانند بسته به میزان انتزاع یا انضمام یا بر پایه اصول هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی متفاوت باشند.
توحید انحصاری در تقابل کامل با موقعیت افراطی «شرک نامحدود»[یادداشت ۴] وجود دارد، به عنوان مثال، در ادیان کلاسیک یونان و روم: خدایان مختلف نام‌ها و شکل‌های خاص خود را دارند. تعداد خدایان زیاد و اصولاً نامحدود است. در مقام و قدرت بین خدایان، عملکرد و حوزه نفوذ تفاوت‌هایی وجود دارد، اما همهٔ آنها به یک اندازه الهی هستند. در واقع یک پانتئون منظم وجود دارد. در شرک نامحدود، تعداد خدایی که واقعاً پرستش می‌شوند به ندرت از چند صد خدا در یک دین بیشتر می‌شود، اما در تئوری، مانند هند، میلیون‌ها خدا ممکن است وجود داشته باشند.
لعنت یا لعن (به عربی: لَعْنَة) در اصل به معنی راندن است و در ادیان ابراهیمی به معنی دور شدن یا دور کردن بنده از رحمت خداوند یا قرار گرفتن در معرض عذاب الهی است. ضد آن سلام و صلاة است که به معانی درود و نیایش می‌باشند.
ختنه در مصر باستان مرسوم بوده‌است. بعدها به دستور ابراهیم همهٔ مردان بنی‌اسراییل ختنه شدند. ختنه در ادیان یهودیت و اسلام واجب شد و از اصول تعیین‌کننده در اهل دین یا قوم بودن گردید.
غلو مختص مسلمانان نیست بلکه در ادیان دیگر نیز وجود دارد. بلکه شامل تمام عقاید وادیانی می‌شود که از حد خارج شده‌است. همانگونه که یهودیان نسبت الوهیت به عزیر دادند «و یهودیان گفتند عزیر فرزند خداست». و مسیحیان گفتند که مسیح پسر خداست. صابئین که ملائکه را به حد پرستش رساندند. همانگونه که برخی از مشرکین عرب ملائکه را دختران خدا می‌دانستند.
بر ما روشن نیست که شرایط اعتکاف در ادیان دیگر به چه شکل بوده‌است.
این کلمات در ادیان و مذاهب مختلف به عناوین گوناگون ادا می‌شود.