اختلاف قرائات در ابدال

معنی کلمه اختلاف قرائات در ابدال در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اختلاف قرائات در ابدال، اختلاف در قرائات ناشی از تبدیل یک کلمه به کلمه دیگر می باشد.
محققان علو م قرآنی سعی کرده اند موارد اختلاف قرائات صاحبان قرائت را به گونه ای دسته بندی و منضبط کنند، و با توجه به سلایق و پیش فرض های خود، به راه های مختلفی رفته اند. ابو الفضل رازی موارد اختلاف را در قالب ۷ وجه صورت بندی کرده است:۱. اختلاف اسماء از جهت مفرد و تثنیه و جمع و تذکیر و تانیث و مبالغه و مانند آن؛۲. اختلاف اشکال صرفی افعال و آنچه مرتبط به ضواهر صرفی است، مانند شکل ماضی و مضارع و امر ، واسناد به مذکر و مؤنث و متکلم و مخاطب و اسم فاعل و اسم مفعول ؛۳. اختلاف به لحاظ وجوه اعراب؛۴. اختلاف به لحاظ زیادت و نقصان؛۵. اختلاف به لحاظ تقدیم و تاخیر؛۶. اختلاف در لغات به لحاظ فتح و امالة و ترقیق و تفخیم و تحقیق و تسهیل و ادغام و اظهار و مانند آنها؛۷. اختلاف به لحاظ قلب و ابدال در یک کلمه یا حرف به کلمه یا حرف دیگر.مثال برای مورد اخیر، آیه : (فاسعوا الی ذکر الله) است که قرطبی در تفسیر خود نقل می کند که ابن خطاب و ابن شهاب «فامضوا الی ذکر الله» قرائت کرده اند.
عناوین مرتبط
اختلاف قرائات در حروف .

جملاتی از کاربرد کلمه اختلاف قرائات در ابدال

در دوره هاى پس از صدر اسلام همه متخصصان و طلاب علوم دينى جلسات مباحث خود را درمسجد بر پا مى كردند.اهل حديث نيز حلقه هاى خود را در مسجد داير مى كردند. در بعضىمساجد مجموعه هاى حديث مخصوصا صحيح بخارى و صحيح مسلم قرائت و تعليم مى شد وسنت املاء كتب كه وسيله اصلى انتشار كتب در چندين نسخه بود از مساجد آغاز گشت .احكامشريعت نيز در مسجد مسلمين تعيين مى شد. مجالس تفسير قرآن در مسجد بر پا مى شد.درمساجد حوزه هايى بود براى مقابله و تلاوت قرآن كه در آنها تجويد و قرائت نيز تعليممى شد.به عبارت ديگر اختلاف قرائات يا قرائتهاى مختلف نيز ازدل مساجد جهان اسلام بيرون آمد.زهاد و صوفيه نيز بر خلاف دوره هاى بعد براى اعتكافدر مسجد خلوت مى گزيدند.چنانكه حلقه هاى اذكار ذكر نام خدا هم در مساجدتشكيل مى يافت .(89)
-ایجاد سبکی جدید در عرصه تلاوت قرآن با تأکید بر القای معنای آیات به شنوندگان که حاوی نکاتی در زمینه لحن و معنا و تفسیر قرآن، تجوید و اختلاف قرائات، صوت و علم وقف و ابتدا می‌باشد.