[ویکی فقه] اخبار صفات روایات بیانگر نشانه های خون حیض و استحاضه را گویند. به اخباری که در موارد اشتباه خون حیض با خون استحاضه، نشانه هایی برای هر دو خون جهت رفع اشتباه ذکر کرده اند، اخبار صفات گفته می شود. در این روایات، غلظت، سیاهی و با فشار و سوزش بیرون آمدن از علایم خون حیض و زردی و سردی از علایم خون استحاضه قرار داده شده است.
جملاتی از کاربرد کلمه اخبار صفات
همانا که کسی گوید که اخبار در فصل خوف و رجا بسیار است. کدام فاضلتر از این هردو و کدام باید که غالب بود؟ بدان که خوف و رجا همچون دو داروست. و دارو را فاضل نگویند ولکن نافع گویند که خوف و رجا چنان که گفتیم از صفات نقص است و کمال آدمی بدان است که در محبت حق تعالی مستغرق بود و ذکر وی همگی وی را فرو گرفته باشد و از خاتمت و سابقت خود هیچ نیندیشد، بلکه وقت نگرد و وقت هم ننگرد، به خداوند وقت نگرد، چون به خوف و رجا التفات کند این حجابی باشد، ولکن چنین حالت نادر بود.
همیشه تاهمی خوانند در اخبار و درقرآن صفات یوسف و حسنش حدیث نوح و طوفانش
مرحوم مجلسى هر سخنى را كه جهتى اليه داشته باشد ذكر خدا مى داند و پس از تقسيمآن به ذكر لفظى و ذكر قلبى ، مى فرمايد: ذكر لفظى هر سخنى است كه جهتى الهىداشته باشد؛ مثل دعا و قرآن و بحث هاى فقهى و بيان اخبار و روايات مانند آنها.وى آن گاهذكر قلبى را به دو نوع تقسيم مى كند: الف ) تفكر دردلايل احكام الهى و صفات بارى تعالى و تذكر نعمت هاى او و تفكر در فانى بودن دنيا؛ب ) توجه به عقاب و ثواب هاى اخروى و خوف از خدا در هنگامى كه امر يا نهى از جانب خدا متوجه شخص است.
علاوه بر اينها، بر اساس آنچه كه از اخبار و روايات استنباط مى شود، چنان مجلسى ،جميع صفات مشاهد شريفه را داراست و داراى چهارده ويژگى مى باشد.
5-1. دراينجا مصنف حاشيه اى دارد كه و اين مذاق ،صريح كلمات شيخ احسانى وتابعين اوست ؛ ليكن آنها اخبار لقاء و معرفت را به وجه ثانى كه خواهد آمدتاءويل مى نمايد،و تمام اسماء و صفات را اثبات به مرتبه مخلوقاول مى نمايد؛ بلكه ذات اقدس خدا رامنشاء انتزاع صفات هم نمى دانند. تنزيه صرف مىنمايند - منه عفى عنه (تعليقه )
و فرمودند: چون امام نزد ايشان نرود، گمان مى كنند كه اين از روى سخط و غضبى است .مراقبند آن وقتى را كه امام نزد ايشان مى رود. هرگز شرك به خداى نياوردند و معصيتنكردند. از فلان و فلان بيزارى مى جويند و غير اينها. از حالات و صفات و كردار آنجماعت و صفات و اوضاع شهر ايشان كه در اخبار مشروح شده و به حسب ظاهر شرع مطهر وطريقه اهل شريعت نتوان حمل نمود آن همه تفاصيل را بر عالممثال يا بر منازل قلبيّه اهل حال ، چنانچه اهلتاءويل مى كنند.