[ویکی فقه] «اخبار خمس و سبع» به روایات تعیین کننده عدد لازم در انعقاد نماز جمعه اطلاق می شود. اخبار خمس و سبع عبارت است از روایاتی که در آنها عدد لازم در انعقاد نماز جمعه، حضور پنج یا هفت نفر که یکی از آنها امام است شمرده شده است. کیفیت استدلال به اخبار خمس و سبع در میان فقها به تبع اختلاف روایات اختلاف است که در فرض وجوب نماز جمعه حضور پنج نفر شرط انعقاد آن است و نماز جمعه با کمتر از رقم یاد شده منعقد نمیشود و حضور هفت نفر شرط وجوب عینی آن است یا حضور پنج نفر، علاوه بر شرط انعقاد، شرط وجوب نیز میباشد. قول دوم، اشهر، بلکه مشهور است. بنا بر قول نخست، با حضور پنج نفر، نماز جمعه واجب تخییری خواهد بود.
جملاتی از کاربرد کلمه اخبار خمس و سبع
در اسلام اولياءالله اعلام و مردم و انسانهاى برجسته علمى و عملى و ربانى ، از پيروانواقعى پيشوايان معصوم عليهم السلام وجود دارند كه هاديان بشر و راهنمايان بسوى حق وحقيقت هستند، كه براى اجراى عدالت و حكومت حق منطبق با فرامين پيامبر صلى الله عليه وآله و سلم و ائمه عليهم السلام عمل مى كنند و شايسته است كه خمس و زكات ، و هر گونهحقوق الهى را براى رساندن به ذى حق ، بدست چنين انسانهائى بسپارند.
با ذكر اين حديث شريف ، تكليف عبادات ما مسلمانان روشن مى گردد و نيز اهميت زكات دراسلام بيش از پيش تبيين مى شود كه قبولى همه عبادات مبتنى بر تزكيهاموال و تطهير آن مى باشد كه خمس و زكات در راءس آن است .
د- ولايت فقيه بر ممتنع از اداى دين شخصى و يا حقوق شرعيّه ، مانند خمس و زكات
خمس و روزه گریختند ازو شد فرامش نماز و غسل و وضو
117- رأ ى ما طايفه شيعه درباره خمس و سايرمسائل اصول و فروع دين ، تابع رأ ى امامان دوازدهگانه از دودمان پيامبر؛ يعنى على -عليه السّلام - و جانشينان وى از فرزندانش است .
مثل او مثل كسى است كه مال حاجيان و زائران بدزدد و آن مالها را صدقه بدهد، هماناصدقه آنست كه از عرق جبين و كديمين بدست آمده باشد و سپس خمس و يا زكات آن رابپردازد و پوست صورتش در اين راه چين و چروك خورده باشد
آرى آدمى با تمكن مالى و داشتن اموال فراوان ، در بوته امتحان قرار مى گيرد، در مسيردادن حقوق مالى همچون خمس و زكات و شهوات و لذات زودگذر دنيا واقع مى شود، خيلىآسان از صراط مستقيم منحرف مى گردد و كارش به طغيان و سركشى مى رسد. سرانجامبا وزر و بال گناه از اين جهان مى رود.
مطلب اول ، بطلان عملهاى ريايى آن ميت است و از مسلميات مذهب ماست هر عبادتى كه انجامداده مى شود واجب باشد يا مستحب ، بدنى يا مالى مانند نماز و روزه ، حج ، امر به معروفو نهى از منكر، اذكار و اوراد قرائت قرآن ، زيارت مشاهد، ذكرفضايل يا مصايب اهل بيت عليهم السّلام و گريه بر حضرت سيدالشهداء و انواعانفاقهاى مالى واجب مانند زكات و خمس و انفاقهاى مستحبى چون دستگيرى از فقرا و بناىمسجد و بيمارستان ، هرگاه منظور و خواسته درونيش ،نمايش دادن به خلق و كسب منزلت وآبرو نزدمردم باشد آن عمل باطل است و نه تنها در صفحه نيكيهايش ثبت نمى شود بلكهمستفاد از آيات و روايات آن است كه عمل ريايى ، حرام و جزء گناهان به شمار مى رود وشرح آن در كتاب گناهان كبيره داده شده است تنها اينجا در اين آيه شريفه دقت شود:((واى(يا چاهى دردوزخ ) بر نماز گزارانى كه از نمازشان سهل انگارى مى كنند و ريا مى نمايند...))(79)
هم زکوة و خمس و هم حج و جهاد مطلب از جمله بود صرف فؤاد
بر تو میمون باد این تحویل فرّخ کاوفتاد در سنۀ خمس و نمانین غرّۀ ماه صیام
احمدالحسن زاده منطقه مدینه روستای بصره است و دعوت خود را از نجف و از حوزه علمیه محمد صادق صدر آغاز کرد. در ابتدا برخی از طلاب گرد او جمع شدند و او قبل از اینکه خود را به عنوان فرستاده مهدی و یمانی معرفی کند به عنوان مدرس قرآن و یک روحانی سیاسی وارد صحنه شد. او از همان ابتدا به مراجع و به خصوص سید علی سیستانی منتقد بود و اولین انتقادش را به نحوه توزیع وجوهات خمس و زکات و فقر عمومی طلاب وارد کرد و سپس بیانیه ای علیه صدام و قرآنی که با خون خود نوشته بود منتشر کرد. پس از آن از بیم دستگیری توسط صدام، متواری شد و یارانش نیز یا از او برائت جستند و برخی مخفی شدند. این حوادث مصادف شد با سقوط صدام، پس از آن احمدالحسن همچنان به حضور نظامیان غربی و عدم صدور فتوای جهاد توسط مراجع معترض بود. در همین حین حیدر مشتت یکی از یاران نزدیکش از او جدا شد.
براستى صاحب نعمت در خطر است ، چرا كه حقوق الهى براموال او تعلق مى گيرد و خمس و زكات بر ثروت او واجب مى گردد و چه بسا ايمانى كهاو را وادار به پرداخت حقوق الهى كند ندارد و يا ضعيف است ، لذا همين نعمت باعث هلاكت اومى شود.
هشت و شش تکرار بی تکرار چون خمس و زکات تلک آیات الکتاب از حرف چون آیینه بود
یکی به مجلس جاوید خبث در عرصات بهانه جوی به ترک ادای خمس و زکات
اگر با يك نگاه عميق به اين مساءله بنگريم مى توانيم با اطمينان خاطر بگوئيم آنجوان و طلبه اى كه براى تحصيل و كسب علم و فضيلت شهر و ديار و روستاى خود را رهاكرده و مشكلات سفر را به جان مى خرد و پس از مدت ها تلاش و كوشش به مدارج علمى ودينى مى رسد، در واقع در احياى حوزه علميه نقش دارد؛ و يا افرادى كه بابذل مال خويش و نيز اداى فريضه خمس و زكات و ساير وجوهات ، به حوزه هاى علميهكمك مى نمايند، مسلما در شكوفايى حوزه هاى علميه نقش به سزايى دارند.