اخبار خمس و سبع

معنی کلمه اخبار خمس و سبع در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] «اخبار خمس و سبع» به روایات تعیین کننده عدد لازم در انعقاد نماز جمعه اطلاق می شود.
اخبار خمس و سبع عبارت است از روایاتی که در آن‏ها عدد لازم در انعقاد نماز جمعه، حضور پنج یا هفت نفر که یکی از آن‏ها امام است شمرده شده است.
کیفیت استدلال به اخبار خمس و سبع
در میان فقها به تبع اختلاف روایات اختلاف است که در فرض وجوب نماز جمعه حضور پنج نفر شرط انعقاد آن است و نماز جمعه با کمتر از رقم یاد شده منعقد نمی‏شود و حضور هفت نفر شرط وجوب عینی آن است یا حضور پنج نفر، علاوه بر شرط انعقاد، شرط وجوب نیز می‏باشد.
قول دوم، اشهر، بلکه مشهور است. بنا بر قول نخست، با حضور پنج نفر، نماز جمعه واجب تخییری خواهد بود.

جملاتی از کاربرد کلمه اخبار خمس و سبع

در اسلام اولياءالله اعلام و مردم و انسانهاى برجسته علمى و عملى و ربانى ، از پيروانواقعى پيشوايان معصوم عليهم السلام وجود دارند كه هاديان بشر و راهنمايان بسوى حق وحقيقت هستند، كه براى اجراى عدالت و حكومت حق منطبق با فرامين پيامبر صلى الله عليه وآله و سلم و ائمه عليهم السلام عمل مى كنند و شايسته است كه خمس و زكات ، و هر گونهحقوق الهى را براى رساندن به ذى حق ، بدست چنين انسانهائى بسپارند.
با ذكر اين حديث شريف ، تكليف عبادات ما مسلمانان روشن مى گردد و نيز اهميت زكات دراسلام بيش از پيش تبيين مى شود كه قبولى همه عبادات مبتنى بر تزكيهاموال و تطهير آن مى باشد كه خمس و زكات در راءس آن است .
د- ولايت فقيه بر ممتنع از اداى دين شخصى و يا حقوق شرعيّه ، مانند خمس و زكات
خمس و روزه گریختند ازو شد فرامش نماز و غسل و وضو
117- رأ ى ما طايفه شيعه درباره خمس و سايرمسائل اصول و فروع دين ، تابع رأ ى امامان دوازدهگانه از دودمان پيامبر؛ يعنى على -عليه السّلام - و جانشينان وى از فرزندانش است .
مثل او مثل كسى است كه مال حاجيان و زائران بدزدد و آن مالها را صدقه بدهد، هماناصدقه آنست كه از عرق جبين و كديمين بدست آمده باشد و سپس خمس و يا زكات آن رابپردازد و پوست صورتش در اين راه چين و چروك خورده باشد
آرى آدمى با تمكن مالى و داشتن اموال فراوان ، در بوته امتحان قرار مى گيرد، در مسيردادن حقوق مالى همچون خمس و زكات و شهوات و لذات زودگذر دنيا واقع مى شود، خيلىآسان از صراط مستقيم منحرف مى گردد و كارش به طغيان و سركشى مى رسد. سرانجامبا وزر و بال گناه از اين جهان مى رود.

مطلب اول ، بطلان عملهاى ريايى آن ميت است و از مسلميات مذهب ماست هر عبادتى كه انجامداده مى شود واجب باشد يا مستحب ، بدنى يا مالى مانند نماز و روزه ، حج ، امر به معروفو نهى از منكر، اذكار و اوراد قرائت قرآن ، زيارت مشاهد، ذكرفضايل يا مصايب اهل بيت عليهم السّلام و گريه بر حضرت سيدالشهداء و انواعانفاقهاى مالى واجب مانند زكات و خمس و انفاقهاى مستحبى چون دستگيرى از فقرا و بناىمسجد و بيمارستان ، هرگاه منظور و خواسته درونيش ،نمايش دادن به خلق و كسب منزلت وآبرو نزدمردم باشد آن عمل باطل است و نه تنها در صفحه نيكيهايش ثبت نمى شود بلكهمستفاد از آيات و روايات آن است كه عمل ريايى ، حرام و جزء گناهان به شمار مى رود وشرح آن در كتاب گناهان كبيره داده شده است تنها اينجا در اين آيه شريفه دقت شود:((واى(يا چاهى دردوزخ ) بر نماز گزارانى كه از نمازشان سهل انگارى مى كنند و ريا مى نمايند...))(79)

هم زکوة و خمس و هم حج و جهاد مطلب از جمله بود صرف فؤاد
بر تو میمون باد این تحویل فرّخ کاوفتاد در سنۀ خمس و نمانین غرّۀ ماه صیام
احمدالحسن زاده منطقه مدینه روستای بصره است و دعوت خود را از نجف و از حوزه علمیه محمد صادق صدر آغاز کرد. در ابتدا برخی از طلاب گرد او جمع شدند و او قبل از اینکه خود را به عنوان فرستاده مهدی و یمانی معرفی کند به عنوان مدرس قرآن و یک روحانی سیاسی وارد صحنه شد. او از همان ابتدا به مراجع و به خصوص سید علی سیستانی منتقد بود و اولین انتقادش را به نحوه توزیع وجوهات خمس و زکات و فقر عمومی طلاب وارد کرد و سپس بیانیه ای علیه صدام و قرآنی که با خون خود نوشته بود منتشر کرد. پس از آن از بیم دستگیری توسط صدام، متواری شد و یارانش نیز یا از او برائت جستند و برخی مخفی شدند. این حوادث مصادف شد با سقوط صدام، پس از آن احمدالحسن همچنان به حضور نظامیان غربی و عدم صدور فتوای جهاد توسط مراجع معترض بود. در همین حین حیدر مشتت یکی از یاران نزدیکش از او جدا شد.
براستى صاحب نعمت در خطر است ، چرا كه حقوق الهى براموال او تعلق مى گيرد و خمس و زكات بر ثروت او واجب مى گردد و چه بسا ايمانى كهاو را وادار به پرداخت حقوق الهى كند ندارد و يا ضعيف است ، لذا همين نعمت باعث هلاكت اومى شود.
هشت و شش تکرار بی تکرار چون خمس و زکات تلک آیات الکتاب از حرف چون آیینه بود
یکی به مجلس جاوید خبث در عرصات بهانه جوی به ترک ادای خمس و زکات
اگر با يك نگاه عميق به اين مساءله بنگريم مى توانيم با اطمينان خاطر بگوئيم آنجوان و طلبه اى كه براى تحصيل و كسب علم و فضيلت شهر و ديار و روستاى خود را رهاكرده و مشكلات سفر را به جان مى خرد و پس از مدت ها تلاش و كوشش به مدارج علمى ودينى مى رسد، در واقع در احياى حوزه علميه نقش دارد؛ و يا افرادى كه بابذل مال خويش و نيز اداى فريضه خمس و زكات و ساير وجوهات ، به حوزه هاى علميهكمك مى نمايند، مسلما در شكوفايى حوزه هاى علميه نقش به سزايى دارند.
می نرسد جز به فرومایگان خمس و زکات است پدر سوخته