اخبار از بارداری

معنی کلمه اخبار از بارداری در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اخبار از بارداری (قرآن). برای زن جایز نیست آنچه را خداوند در رحم او آفریده کتمان کند، و بر خلاف واقع سخن گوید، یعنی سخن او مورد قبول است.
پذیرفته شدن سخن زنان باردار، در صورت خبر دادن به بارداری خویش یکی از موضوعاتی است که خداوند متعال در قرآن کریم به آن اشاره فرموده است: «... ولایحل لهن ان یکتمن ما خلق الله فی ارحامهن ان کن یؤمن بالله والیوم الاخر...» ...و اگر به خدا و روز رستاخیز ، ایمان دارند برای آنها حلال نیست که آنچه را خدا در رحمهایشان آفریده، کتمان کنند... .
← نهی از کتمان
۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۲۲۸.
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۶، ص۸۷، برگرفته از مقاله «اخبار از بارداری».
...

جملاتی از کاربرد کلمه اخبار از بارداری

پیش از این شبکه العربیه در وبگاه خبری خود به نقل از آنچه آن را «منابع سعودی» خوانده‌بود، نوشته بود که «سفیر سابق ایران در لبنان، نامش در ورودی‌های کشورش در فهرست کسانی که برای حج آمده‌اند ثبت نشده و چنین اسمی در لیست حجاج نیست». به نوشته العربیه، اگر حضور رکن‌آبادی با حجاج تأیید شود، سفیر (سابق) به شیوه‌ای شناخته نشده وارد شده چرا که با نام و فامیلی که به آن شناخته می‌شود، اسمش ثبت نشده‌است. العربیه همچنین پیش‌تر اعلام داشته‌بود اخبار ضد و نقیضی از غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران منتشر شده و برخی اخبار از مفقود شدن او در حادثه ازدحام منا حکایت داشت و برخی دیگر می‌گفتند که او دچار مصدومیت جزئی شده بوده‌است.
آنگاه اشكالى كردند كه بنابراين لازم مى آيد كه ما مطمئن نشويم به چيزى از خبرهاىخداى تعالى و جواب دادند كه : بعضى اخبار جايز نيست تغيير در مخبرات او چون قطعداريم كه آن تغيير داده نمى شود. مثل اخبار از صفات خداوند و اخبار از آنچه گذشته واخبار به اين كه مؤ منين را ثواب مى دهد.
و گفت: طلب علم و اخبار از کسی لایق است که از علم به معلوم شود و از خبر به مخبر. اما هرکه از برای مباهات علمی خواند و بدان رتبت و زینت خود طلب کند تا مخلوقی اورا پذیرد، هر روز دورتر باشد، و از او مهجورتر گردد.
خداوند تعالی به فضل خود این راه بر دوستان خود بربست تا معاملتشان اگرچه نیک بود خلق نپسندیدند؛ از آن‌چه به‌حقیقت ندیدند و مجاهدتشان اگرچه بسیار بود ایشان از حول و قوت خود ندیدند و مر خود را نپسندیدند تا از عجب محفوظ بودند. پس آن که پسندیدهٔ حق بود خلق ورا نپسندند، و آن که گزیدهٔ تن خود بود حق ورا نگزیند؛ چنان‌که ابلیس را خلق بپسندیدند و ملائکه وی را بپسندیدند و وی خود را بپسندید، چون پسندیدهٔ حق نبود پسند ایشان مر او را لعنت بار آورد و آدم را صلوات اللّه علیه ملائکه نپسندیدند و گفتند: «أَتجعلُ فیها من یُفْسِدُ فیها و یَسْفِکُ الدِّماءَ (۳۰/البقره)»، و وی خود را نپسندید و گفت: «ربَّنا ظَلَمنا أنْفُسَنا (۲۳/الأعراف)»، و چون پسندیدهٔ حق بود، حق گفت: «فَنَسِیَ وَلَمْ نَجِدْ لهُ عَزْماً (۱۱۵/طه).» ناپسند خلق و ناپسند خود مر او را رحمت بار آورد تا خلق عالم بدانند که مقبول ما مهجور خلق باشد و مقبول خلق مهجور ما. تا لاجرم ملامت خلق غذای دوستان حق است؛ از آن‌چه اندر آن آثار قبول است، و مشرب اولیای وی؛ که آن علامت قرب است و همچنان که همه خلق به قبول خلق خرم باشند، ایشان به رد خلق خرم باشند و اندر اخبار از سید مختار آمده است علیه السّلام از جبرئیل علیه السّلام از خدای عزّ و جلّ که گفت: «اولیائی تحتَ قِبابی لایَعْرِفهُم غیری الا اولیائی.»
نوع هفتم : در معجزات حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله و سلم است در اخبار از مَغْيبات. فـقـيـر گـويـد: كه ما را كافى است در اين مقام آنچه بعد از اين ذكر خواهيم كرد از اخبارامـيـرالمؤ منين عليه السّلام از غيب ؛ زيرا كه آنچه اميرالمؤ منين عليه السّلام از غيب خبر دهداز پيغمبر صلى اللّه عليه و آله و سلم اخذ كرده و از مشكات نبوّت اقتباس كرده :
اخبار از حقايق علمى كه در زمان نزولقرآن در هيچ جاى دنيا اثرى از آن وجود نداشته است
رادیو اروپای آزاد/ رادیوآزادی برپایه قوانین ایالات متحده ملزم شده است با خبرنگاری حرفه‌ای،بی‌طرفانه و مبتنی بر واقعیات به مخاطبانش خدمات‌رسانی کند. مقام‌های ایالات متحده، از جمله مدیر ارشد اجرایی «بی.بی.جی.»، از دخالت در نحوه گزارشگری اخبار از سوی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی منع شده‌اند. ماموریت این سازمان گسترش ارزش‌ها و نهادهای دمکراتیک است برای ارائه آنچه که بسیاری از مخاطبان در محل زندگی خود به آن دسترسی ندارند، یعنی اخبار سانسور نشده،گفتگوی مسئولانه و بحث آزاد.
بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از اينكه فرمود: (شما را ملوك قرار داد) همان صاحبحكومت و دولت شدن است ، كه بوسيله طالوت و پس از وى داود و پس از آن جناب سليمان وساير پادشاهان انجام شد، و بنابراين تفسير آيه شريفه حكايت از روزگارى دارد كههنوز ملك و سلطنتى در بين بنى اسرائيل به وجود نيامده بود و موسى (عليه السلام ) مىخواسته از پيش و به عنوان يك پيشگوئى و اخبار از غيب به آنان وعده دهد كه روزگارىخواهد رسيد كه شما در آن روزگار صاحب تشكيلات حكومتى و پادشاهى در راءس آنتشكيلات خواهيد شد، چون در زمان خود موسى (عليه السلام ) چنين وضعى نداشتند، واصلا خانه و شهرى نداشتند، آواره بيابانها بودند، و اين وجه عيبى ندارد، جز اينكه باجمله : (و جعلكم ملوكا) نمى سازد، زيرا در اين صورت بايد مى فرمود: (وجعل منكم ملوكا) و از شما اشخاصى را پادشاه شما كرد همچنانكه فرمود: (وجعل فيكم انبياء) و در بين شما پيغمبرانى قرار داد.
نيز از معجزات باهر و دلايل ظاهره حضرت اميرالمومنين على عليه السلام پيشگويى واخبار او از وقايع آتيه عمومى و خصوصى مى باشد، مانند اخبار مكرر از شهادت خود وحضرت امام مجتبى و سيد الشهدا امام حسين عليه السلام ، چنانكه وقت عبور از كربلا،قتلگاه اصحاب حضرت و محل خيام را به اطرافيان نشان داد و اخبار از مظلوميت و شهادتاصحاب خود هر يك به كيفيتى و نيز از اخبار و جنايات و فجايع معاويه و يزيد و بنىاميه ، و جور و ظلم بنى العباس و غيره كه به حصر نيايد و كتب شيعه از آن مملو است . نيزبايد از معجزاتى را كه پس از رحلت آن حضرت رخ داد، نظير هلاك جماعتى كه به شدتبا آن بزرگوار خصومت مى كردند و ناسزا مى گفتند، مانند كور شدن (ابو عبداللهالمحدث ) و به صورت خنزير شدن (ديگرى ) و به صورت سگ در آمدن (خطيب دمشقى ).
امیرکبیر یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی سعید نیک‌پور و محصول ۱۳۶۴ است. امیرکبیر یکی از مجموعه تلویزیونی‌های محبوب دهه ۱۳۶۰ تلویزیون در ژانر تاریخی است که پرویز زاهدی فیلمنامه آن را نوشته و سعید نیکپور آن را کارگردانی کرد. خود او در این مجموعه تلویزیونی در کنار ایرج راد، محمد مطیع، فخری خوروش، ژاله علو و … به ایفای نقش پرداخت. این مجموعه تلویزیونی سال ۱۳۶۳ ضبط و پخش آن از اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۴ از شبکه یک شروع شد. این مجموعه در ۱۲ قسمت اولین بار چهارشنبه شب‌ها بعد از اخبار از شبکه اول پخش می‌شد.
شيخ مفيد - ؛ - در ((اوائل المقالات )) بحثى را تحت عنوان((القول فى الموافاة )) مطرح مى كند و بيان مى دارد كه : ((هر كس در وقتى از اوقاتبه خداوند، معرفت پيدا كرد و ايمان آورد، حتما با ايمان از دنيا مى رود وهر كس درحال كفر بميرد، درهيچ زمانى ايمان نياورده است )) سپس مى افزايد:((دليل اين ادّعا، احاديثى است كه از صادقين عليهماالسّلام وارد شده است و عدّه زيادى ازفقها و ناقلان اخبار از طايفه اماميه برهمين نظرند؛ امّا درمقابل ، بنو نوبخت موافق آن نيستند و با اهلاعتزالهم راءى مى باشند)).(210)
کرد اخبار از تبدل لون وز ظهورات در عوالم کون
سخن به مدح تو نازد خدایگانا چنانکه اخبار از هاشمی پیمبر