[ویکی فقه] احمد بن رحیم اصفهانی، از فضلاء و نویسندگان اصفهان در قرن سیزده هجری بوده است. احمد بن رحیم اصفهانی، از فضلاء و نویسندگان قرن ۱۳ هجری است. از آثارش مجموعه ای است شامل سه کتاب به شرح زیر: ۱. الوازین الدّویه، از عبدالوهاب شعرانی ۲. رساله در وحدت وجود، از محی الدّین عربی ۳. التّدبیرات الالهیّه، از محی الدّین عربی. مجموعه به شماره ۳۷۶۹ در کتابخانه مجلس شورای ملّی ایران موجود است، و کاتب، آن را در سال ۱۲۱۴ق به خطّ نسخ کتابت نموده است. حائری، عبدالحسین، فهرست مجلس، ج۱۰، ص۱۷۵۱. ۱. ↑ حائری، عبدالحسین، فهرست مجلس، ج۱۰، ص۱۷۵۱. منبع مهدوی، سید مصلح الدین، اعلام اصفهان، ج۱، ص۴۱۰. ...
جملاتی از کاربرد کلمه احمد بن رحیم اصفهانی
103 - ((على بن محمّد قاشانى )): على بن محمّد بن شيره كاشانى است و شيخ مىگويد: او ضعيف است و اصفهانى ، على از فرزندان زياد مولاى عبداللّه بن عباس ازخاندان خالد بن الازهر بشمار مى رود. (452) برقى نيز او را از اصحاب امام بر مىشمارد (453) و نجاشى درباره اش مى گويد: علتى فقيهىفاضل و پر حديث بشمار مى رفت و احمد بن محمّد بن عيسى از او بدگوئى كرد و گفت ازاو آراء و نظرات منحرف و مطرود شنيده است ولى در كتب او چنين مطالبى يافت نمى شود.از او كتاب (( التاءديب كه همان كتاب (( صلاة )) است بجا مانده است و اين كتابموافق كتاب ابن خابنه مى باشد به اضافه مسائلى در باب حج . همچنين او كتاب بزرگديگرى به نام (( ((الجامع فى الفقه )) )) تاءليف كرده است .(454)
الطاوس هو ابوعبداللّه محمّد بن اسحاق بن حسن بن محمّد بن سليمان بن داود بن حسن بنحسن بن على بن ابى طالب عليهماالسّلام كه از حسن وجه و لطف شمايل مُلَقَّب به طاوس گشت و اولاد او در عراق همى زيستند و از ايشان است السيّد العالمالزّاهد المصنّف الجليل القدر جمال الدّين احمد بن موسى بن جعفر بن محمّد بن احمد بنمحمّد بن محمّد الطاوس صاحب كتاب (البشرى ) و (الملاذ) و غيرهما و برادر او استالسيّد الزّاهد العالم صاحب الكرامات نقيب النّقباء رضى الدّين على بن موسى و مادرايشان دختر شيخ زاهد الا مير ورّام (121) ابن ابى فراس و از اينجا است كه شاعر دراين قصيده گويد
23 - عمدة الطالب فى انساب آل ابى طالب ، تأ ليف : ابن عقبهجمال الدين احمد بن على حسينى (متولد748،متوفاى 828 كشف الظنون ،ج 2، ص 1167).
همچنين شيخ اجل مرتضى ، از ابوالحسين احمد بن على فرزند شعيب كوفى ، از محمد بن يعقوب كلينى .
حکومت سامانی توسط چهار برادر، نوح بن اسد، احمد بن اسد، یحیی بن اسد و الیاس بن اسد بنیان گذاشته شد. هر کدام از آنها بخشی از سرزمینهای سامانی را زیر کنترل خود داشتند. سرانجام در سال ۸۹۲ میلادی، اسماعیل سامانی بعد از این که صفاریان را سرنگون کردند سر عمرولیث صفاری را تقدیم خلیفه کرد و تمام منطقه تحت امر سامانیان را به دست آورد.
با توجه به متون تاریخی، در کنار حرم امام رضا، شفاخانه یا دارالشفایی گزارش شدهاست که مردمان مستضعف برای امور درمانی خود، به آنجا مراجعه میکردند. قدیمیترین گزارش در خصوص حضور طبیب و حکیم در حرم امام رضا و شفاخانه حرم، مربوط به دوره صفوی است. در میان اسناد وقفنامههای مربوط به حرم؛ سندی مربوط به سال ۹۳۱ ه.ق موجود است که طی آن عتیقعلی بن احمد بن ملک اسماعیل طوسی املاکی را وقف حرم نمود و درآمد آن را برای درمان بیماران فقیر قرار داد. در حال حاضر، شفاخانه حرم، ۵۰۰ هزار بیمار را به صورت سالانه ویزیت مینماید و داروخانه این مرکز، بزرگترین داروخانه شهر مشهد است. علاوه بر این موارد، چند بیمارستان و مرکز درمانی در خارج از مشهد همچون بیمارستان امام رضا در سیرجان، مرکز توانبخشی رضویه در رفسنجان و بیمارستان مرتضوی در جهانآباد نوق را یاد کرد.
و ابن مغازلى شافعى در تفسير آيه مورد بحث در كتاب مناقب خود بطور اجازه (نه سماع )نقل مى كند از ابوبكر، احمد بن ابراهيم بن شاذان بزاز از حسن بن على عدوى از سلمه بنشبيب از عبد الرزاق از مجاهد از ابن عباس كه در تفسير آيه مورد بحث ما گفته كه اين آيهدر حق على (عليه السلام ) نازل شده است .
ثواب خوشحال كردن مؤ من حديث : 1 حدثنى محمد بن موسى بنالمتوكل رضى الله عنه قال حدثنى على بن الحسين السعد آبادى عن احمد بن ابى عبداللهالبرقى عن الحسين بن على عن ابى حمزه قالقال ابو عبدالله عليه السلام من سر مرا مومنا سره الله يوم القيامه وقيل له تمن على ربك ما احببت فقد كنت تحب ان تسر اولياء فى دار الدنيا فيعطى ما تمنىو يزيده الله من عنده ما لم يخطر على قلبه من نعيم الجنه .
سپس نجاشى مى گويد: احمد بن الحسين كتاب نماز و زكات و مناسك حج و روزه و... را نزد احمد بن عبدالواحد، در مدتى كه آنها را نزد آن استاد فرا مى گرفته ، خوانده است .
1005- طبقات ابن سعد، در شرح حال اميرالمومنين على (ع )، ج 2، ص 2، ح 101،چاپ اروپا. حديث او را احمد بن حنبل در فضائل اميرالمومنين آورده است .