احمد بن داوود قمی

معنی کلمه احمد بن داوود قمی در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] ابوالحسین احمد بن داوود بن علی قمی، محدث و عالم بنام شیعی بود که - احتمالاً - در نیمه دوم قرن سوم هجری زاده شد. او بخش زیادی از عمرش را در شهر قم گذراند و به همین دلیل به «احمد بن داوود قمی» نیز معروف شد. محل تولدش همانند بسیاری از صحنه های زندگی او نامعلوم است. پدرش داوود بن علی بود که در منابع موجود، گزارشی از شرح حال او دیده نشد.
احمد بن داوود با خواهر سلامة بن محمد - از شیعیان جلیل القدر - پیمان زناشویی بست، بعد از آن به اتفاق همسرش رهسپار قم شد و در آنجا سکنی گرفت. حاصل این ازدواج مبارک، فرزندی شد که او را «محمد» نام کردند و بعدها در زمره عالمان و فقیهان نامدار آن روزگار جای گرفت.
احمد بن داوود در طول حیات خود به شهرهای زیادی سفر کرد، ابتدا به شهر قم کوچید و چندین سال همان جا زیست، بعد از مرگ پدرش به سوی بغداد شتافت و مدتی آنجا ماند، در سال 333 هـ.ق به شام رفت اما دوباره به شهر بغداد بازگشت و تا آخر عمر همان جا ماند.
انگیزه احمد بن داوود از مسافرت به شهرهای بزرگ آن روزگار، معلوم نیست؛ زیرا در گزارش های موجود سخنی در این باره به میان نیامده است؛ اما با توجه به جایگاه والائی که احمد بن داوود در میان عالمان و راویان شیعی روزگار خود داشته است، - احتمالاً - عزیمت او به شهرهای قم، شام و بغداد علاوه بر انگیزه های شخصی که نامعلوم است، برای بدست آوردن معارف شیعی و انتشار آن به دیگر بلاد بوده است. به همین منظور کار فرهنگی خود را در شهر قم آغاز و در کنار بزرگانی همچون «ابن بابویه قمی» فعالیت های فرهنگی را تعمیق و سرانجام با سفر به بغداد و شام تکمیل کرد.
عصر حیات احمد بن داوود قمی در کنار دگرگونی های اجتماعی آن زمان و حوادث و وقایع گوناگون، دربردارنده نکات مهم دیگری نیز بوده است که از لابلای گزارش های محدود موجود می توان روزنه ای کوچک به آن ها یافت.
نخستین نکته ای که از چشم انداز روزگار احمد بن داوود به نظر می آید، زیستن در عصر غیبت صغری امام مهدی عجل الله فرجه است؛ احمد بن داوود قمی بیشتر عمرش را در اوضاعی گذراند که شیعیان می توانستند از طریق نامه و به وسیله نایبان خاص حضرت صاحب الامر عجل الله فرجه با امام و مقتدای خود ارتباط برقرار کنند؛ اگر چه از چگونگی رابطه او با نایبان ویژه امام عصر عجل الله فرجه اطلاعی در دست نیست، اما با رسیدن به محضر بزرگانی همانند «محمد بن عبدالله حمیری» که با امام زمان عجل الله فرجه در ارتباط بود، روح و جانش را از پرتوافشانی آن وجود مقدس نور و گرمی بخشید.
محمد بن عبدالله حمیری، عالم و محدث والامقام شیعی و از بزرگانی بود که با حضرت بقیة الله عجل الله فرجه مکاتبه داشت. او یکی از نامه هایش به امام زمان عجل الله فرجه را به احمد بن داوود نشان داد و احمد نیز با مشاهده دست خط مبارک حضرت و شنیدن آن از محمد بن عبدالله حمیری، آن را نقل کرد. این نامه شریف در بخش روایت های احمد بن داوود قمی آمده است.

جملاتی از کاربرد کلمه احمد بن داوود قمی

حديث : 8 ابى رحمه الله قال : حدثنى سعد بن عبدالله عن احمد بن عيسى عن الفضل بن كثير المدائنى عن سعيد بن ابى سعيد البلخى قال :سمعت اباالحسن عليه السلام يقول : ان الله عزوجل فى كل وقت صلاه يصليها مصليها ارسل رحمه لعباده المومنين و المعتقدين و فى بعض هذا الخلق لعنه قال : قلت : جعلت فداك و لمقال : بجحودهم حقنا و تكذيبهم آيانا.

امام احمد بن حنبل از جابر بن سمره نقل كرده مى گويد: شنيدم رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود

174- مناج السنة (ج 3، ص 203) تاءليف احمد بن عبدالحكيم بن عبدالسلام بنعبدالله ...بن تيميه حرانى دمشقى حنبلى ، مؤ سس مذهب سلفيه ، (م 661-728 ق )دانشمندان همعصرش به فساد عقيده او فتوا داده اند. والى دمشق وى را به زندان افكند و همدر زندان به سال 728 ق درگذشت . شرح حال ابن تيميه در تاريخ ابن كثير (ج 14،ص 135) آمده است .
در دارالسلام نقل است كه در شهر موصل مردى بود بنام احمد بن حمدون كه از دشمنان على(ع ) بود يكى از اهل موصل عازم مكه شد.
خاندان اردلان‌ محدوده وسیعی از مناطق کردنشین خاورمیانه را تحت سلطه و حکمرانی خود داشتند. بر اساس برخی روایات آنها به احمد بن مروان رسیده و بعضی دیگرشخص اول این خاندان را خسرو نام آسیابان دانسته که به دستیاری ابومسلم، در زمان سفّاح بر کردستان مستولی شد یا از نسل اردشیر بابکان دانسته‌اند. آنها را از نسل صلاح الدین ایوبی نیز شمرده‌اند.
احمد بن حنبل در مسند خود و ثعلبى در تفسيرش و ديگران آورده اند كه ابن عباس رضىالله عنه گفت : چون آيه نازل شد اصحاب پرسيدند: يارسول الله ، كيستند آن خويشان تو كه خداى بزرگ محبت ايشان را بر ما واجب كرده؟حضرت فرمود: على و فاطمه و دو پسر ايشان (102) چون مودت و محبت ايشان حسبالامر الهى واجب باشد اطاعت و فرمان بردارى ايشان نيز واجب باشد آيه مذكور به سندمختلف شيعه و سنى دلالت دارد بر خمسه طيبه .
6- على بن ابى طالب امام العارفين ، تاليف احمد بن صديق غمارى ، ص 99؛المجتنى ، ص 35، چ الغدير، ج 7 ص 179 ملحقات احقاق الحق ، ج 7 ص 73 - 74.

و در ( تحفة الا زهار ) است كه موسى مبرقع را پنج پسر بود: ابوالقاسم حسين وعـلى و احـمد و محمّد و جعفر. و احمد بن موسى مبرقع را سه پسر بود: عبيداللّه و ابوجعفرمـحـمـّد اعرج و ابوحمزه جعفر.(100) و صاحب ( عمدة الطالب ) گفته كه اولاد مـوسـى مـبـرقـع از پسرش احمد بن موسى است و اولاد احمد از پسرش محمّد اعرج است( وَ الْبَقِيَّةُ فى وُلُدِهِ لاِبْنِهِ اَبِى عَبْدِاللّهِ اَحْمَد نَقيب قُم . ) (101)

85- اين حديث در: بخارى ، كتاب ايمان باب 22، كتاب ادب باب 44، مسلم : كتاباءيمان 38 و 40 ابوداود، كتاب ادب باب 124، تومذى ، كتاب تفسير، تفسير سوره المؤمنون ، احمد بن حنبل 5/161 و... آمده است (مترجم )
محمد احمد بن بله (به عربی: أحمد بن بلّة) (زاده ۲۵ دسامبر ۱۹۱۶ – درگذشته ۱۱ آوریل ۲۰۱۲) رهبر سیاسی جنگ استقلال الجزایر، نخستین نخست‌وزیر و نخستین رئیس‌جمهور انتخابی الجزایر بود که کشورش را به سوی یک اقتصاد سوسیالیستی سوق داد.