احترام به اهل خانه

معنی کلمه احترام به اهل خانه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اجازه گرفتن از اهل خانه قبل از دخول به خانه دلیل بر احترام به اهل خانه است.
لزوم احترام به اهل خانه هنگام ورود بر آنان: یـایها الذین ءامنوا لاتدخلوا بیوتا غیر بیوتکم حتی تستانسوا وتسلموا علی اهلها... .

جملاتی از کاربرد کلمه احترام به اهل خانه

نام صحنه او به معنای دلالت عبارت «من اینجا هستم تا راک بنوازم» با املای نام خانوادگی به عنوان ادای احترام به میراث ایرانی خود است.
دومین رمان نویسنده "دراز کشیده روی ریل ها" هم موفقیت چشمگیری از خود نشان داد؛ چاپ اولش فقط در دو هفته فروخته شد. این اثر نگاشته شده در موضوع روانشناسی، آدمی را دعوت به احترام به ارزش های معنوی عام انسانی، پرهیز از تبعیض های قومی، مذهبی، نژادی، نمایش انسانیت، شکیبایی و احترام در روابط با دیگران، استواری در مقابل مشقت های زندگی و مهمتر از همه با توقع نداشتن چیزی در مقابل به دوست داشتن از صمیم قلب دعوت می کند.
منصور، خليفه عباسى از اين همه عظمت و احترام به وحشت افتاد و در نتيجه تصميم گرفتكه در سياست خود نسبت به آل على عليهم السلام تجديد نظر كند. و همين تصميم بود كهسرانجام موجبات شهادت امام جعفر صادق عليه السلام را بدست منصور مهيا ساخت . وهمانطور كه دانستيم صادق آل محمّد صلى الله عليه و آله با انگورى زهرآلود در 25شوال از سال 148، مسموم شده و از دنيا رحلت فرمود.
در تعریف دیگر، لیبرالیسم ماحصل جنگ‌های مذهبی اروپاست؛ مطابق این تعریف، اولین نظریه‌های سیاسی دارای مشخصه‌های لیبرال، در سدهٔ ۱۷ میلادی توسط متفکران پروتستان اهل نیمهٔ شمالی قارهٔ اروپا شکل داده شد. مکتب فکری اینان را با نام‌های مختلفی مثل قرارداد اجتماعی یا قانون طبیعی مدرن یاد می‌کنند و مهم‌ترین شاخصهٔ نوین آن، تلاش برای تشریح یک نظم مشروع اجتماعی و سیاسی از دیدگاه مینیمالیستی دربارهٔ حقوق افراد در یک وضع طبیعی است. وضع طبیعی حالتی است که در آن افراد مستقل بدون اینکه توسط جامعه محدود یا حمایت شوند، با یکدیگر تعامل می‌کنند. مطابق این تصوّر، دغدغهٔ اصلی افراد مذکور حفظ جان، آزادی و املاکشان در برابر دیگران است. جنبهٔ لیبرالیستی این نظریه، حق طبیعی آزادی است که فقط وظیفهٔ احترام به حقوق برابر دیگران آن را محدود می‌کند. هیچ‌کس تابع دیگری نیست و قوانین باید محدودیت‌ها را به صورت برابری وضع کنند. نیز در این قوانین، آزادی باید فقط به اندازه‌ای محدود شود که امنیت و نظم لازم برای اعضای جامعه جهت انجام مسائل شخصی‌شان را فراهم کند.
اگرچه متن‌های کوتاه و جسته و گریخته‌ای از شخصیت‌هایی در طول تاریخ که گیاه‌خواری را به عنوان روش زندگی برگزیده‌اند، موجود هستند، نخستین متن مستند که ارتباط میان گزیدن رژیم غذایی گیاهی و احترام به حقوق جانوران را مطرح می‌کند، نوشته‌های پلوتارک است. او در این نوشته‌ها، که به هنگام جوانی به رشته نگارش درآورده، به شدت از گیاه‌خواری و لزوم دست کشیدن از کشتن جانوران دفاع می‌کند؛ اگرچه به نظر می‌رسد که بعدها این نظر خود را ملایم می‌کند. به گفتهٔ او، میوه‌ها بر روی زمین آنچنان به وفور یافت می‌شوند که آدمی نیازی به خوردن گوشت جانوران ندارد و چنین چیزی غیرضروری و ناموجه است. او همچنین این پرسش را مطرح می‌کند که چرا و چگونه برای نخستین بار، انسانی گوشت خون‌آلود یک جانور را در دهان گذاشته‌است.
.... بیشتر کُردان ایران از فرقهٔ علی‌اللهی هستند. اگر آن‌ها را در انجام کارهایشان آزاد گذارند، آن‌ها هم در کار دیگران مداخله نمی‌کنند. حس احترام به عقیدهٔ مذهبی دیگران در نزد ایشان بسیار زیاد است.
6 - احترام به ارزشها پيامبر (ص ) در دوران شيرخوارگى ، نزد حليمه سعديه بود، حليمه به او شير مىداد، حليمه داراى چند پسر و دختر بود، در نتيجه آنها برادران و خواهران رضاعى (يعنىهمشير و همشيره ) پيامبر بودند.
جوردن پیش از اتمام جلد آخر کتاب در سال ۲۰۰۷، به علت بیماری قلبی در گذشت و در همان سال، همسرش پس از مطالعه زاده مه، برندن سندرسون را برای اتمام کتاب انتخاب کرد. سندرسون با مطالعه یادداشت‌های جوردن، به این نتیجه رسید که یک جلد برای اتمام کار کتاب کافی نیست و به همسر جوردن پیشنهاد داد که در سه جلد کتاب را به پایان برساند که مورد موافقت همسر جوردن قرار گرفت و این گونه چرخ زمان در نهایت چهارده جلدی شد. در این مجموعه از اسطوره‌ها و مکاتب زیادی مانند بوداییسم، هندوئیسم، فرهنگ اروپایی، مفاهیم متافیزیکی تعادل و دوگانه‌باوری، احترام به طبیعت که در فلسفه تائوئیسم یافت می‌شود، اسطوره‌شناسی آسیایی و اسلامی استفاده شده است. به علاوه در این رمان، اسم واقعی اهریمن، شیطان (Shai'tan) عنوان شده که یک کلمه عربی است و در بیان کلام اسلامی به عنوان نام شیطان استفاده می‌شود. همچنین بخشی از آن از کتاب جنگ و صلح (۱۸۶۹) به قلم لئو تولستوی الهام گرفته شده است.
در مقابل رویکرد نئولیبرال به امنیت غذایی که بیشتر به راه حل‌های صنعتی بزرگ و اغلب جهانی و یکدست برای تأمین نیاز غذایی مردم توجه دارد، حاکمیت غذایی با در نظر گرفتن پایداری منابع طبیعی، توجه به نقش زنان در تولیدات کشاورزی و احترام به حق انتخاب کشاورزان روستایی و جوامع بومی، ظرفیتی گسترده در مبارزه با گرسنگی در سطوح محلی تا بین‌المللی فراهم می‌کند.
منظور از ری در بوشیدو، ابراز احترام به دیگران است. معنایی که در «ری» گنجانده شده‌است، تنها به آداب و معاشرت محدود نمی‌شود؛ بلکه ملاحظهٔ دیگران از ته قلب توصیف شده‌است. نیتوبه اینازو توضیح می‌دهد که «گریه با کسانی که گریه می‌کنند و شادی با کسانی که شاد هستند، شرط مورد نیاز «ری» است.» به بیانی دیگر «ری» قدرت همدلی با دیگران دانسته می‌شود. اینازو همچنین نوشته‌است، ادبی که فقط از روی ترس از آزار و اذیت ابراز شود، فضیلت محسوب نمی‌شود.