اجیل فروش

معنی کلمه اجیل فروش در لغت نامه دهخدا

( آجیل فروش ) آجیل فروش. [ ف ُ ] ( نف مرکب ) بایع و فروشنده آجیل.

معنی کلمه اجیل فروش در فرهنگ عمید

( آجیل فروش ) فروشندۀ آجیل، کسی که آجیل درست می کند یا آجیل می فروشد.

معنی کلمه اجیل فروش در فرهنگ فارسی

( آجیل فروش ) ( اسم ) فروشند. آجیل .

معنی کلمه اجیل فروش در ویکی واژه

آجیل‌فروش
(گفتگو): آنکه آجیل می‌فروشد.

جملاتی از کاربرد کلمه اجیل فروش

بعدها با آوردن پسته از کرمان، جنوب خراسان و دامغان، فندق از گیلان، نخودچی از مشهد و نیشابور، کشمش از کاشمر، تخمه آفتاب گردان از گنبد، نیشابور، گردو از غرب کشور، تخمه هندوانه (ژاپنی) از استان تهران و محصولات وارداتی نظیر گردوی وارداتی، بادام وارداتی، بادام هندی و تخمه چلغوز از بندر عباس، بازار آجیل فاروج رونق تازه ای گرفت، البته با توجه به گیاهان دارویی از توجهات بالایی در مغازه‌ها آجیل فروشی برخوردار است. در کنار محصولات آجیلی به دلیل مسافر خیز بودن شهر که سالیانه حدود ۳۰ میلیون نفر عبور کرده، سوغات شهرهای درگیر کشورمان نظیر زعفران، ادویه و زرشک خراسان.
فاروج یکی از شهرهای استان خراسان شمالی است که در شرق استان قرار گرفته و مرکز شهرستان فاروج است. فاروج به شهر آجیلی معروف است و میزان آجیل و خشکبار قابل توجهی در آن تولید می‌شود. بیشتر این محصولات نیز توسط مسافرهای مشهد خریداری شده و بازار خوبی دارد. فاروج دروازه ورودی شرقی خراسان شمالی محسوب می‌شود و با وجود این که خود در ناحیه ای کوهستانی قرار گرفته؛ اما شهر فاروج، مرکز آن در دشتی هموار و قابل کشت و کار مستقر شده است. فاروج در حد فاصل بین شیروان و قوچان واقع شده. چون جاده ۲۲ (سنتو) از میان فاروج می‌گذرد بخشی از مردم اقتصاد خود را از طریق فروش آجیل می‌گذرانند. وجود دکان‌های آجیل فروشی رنگارنگ در فواصل این خیابان که از وردی شهر تا خروجی شهر ادامه دارد زیبایی خاصی در شهر به وجود آورده است کمتر مسافری از این شهر عبور کرده و کنار جاده از دکان آجیل فروشی رنگارنگ خرید نکرده است. در واقع آجیلی که در فاروج فروش می‌رود از محصولات خود فاروج نیست و از شهرهای دیگر برای فروش به اینجا آورده می‌شود که به همین دلیل فراوانی، به شهر آجیلی هم معروف است، که خود زیبایی و جاذبه ای برای مسافران گذری از فاروج را ایجاد کرده است. در سال ۱۳۸۹ به لقب پایتخت آجیل و خشکبار ایران مشهور شد. کشاورزی و دامپروری از شغلهای مهم مردمان سنتی این شهر است. کوه شاه جهان با ارتفاع ۳۰۸۰ متر به عنوان بلندترین قلهٔ خراسان شمالی در جنوب فاروج قرار دارد. فاروج تا سال ۱۳۸۳ از توابع شهرستان قوچان در استان خراسان بوده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۱۸٬۰۶۱ (۵٬۲۰۵ خانوار) نفر می‌باشد.
بخشی از این جاده که از محدودهٔ شهر فاروج می‌گذرد، بزرگراه آقانجفی نام دارد. در کنار این جاده در فاروج مغازه های آجیل فروشی زیاد دیده می شود.
شهر فاروج در استان خراسان شمالی به شهر آجیلی معروف می‌باشد. بودن دکان‌های آجیل فروشی رنگارنگ در فواصل این خیابان که از ورودی شهر تا خروجی شهر ادامه دارد زیبایی خاصی در شهر به وجود آورده‌است کمتر مسافری از این شهر عبور کرده و کنار جاده از دکان آجیل فروشی رنگارنگ خرید نکرده‌است. چون جاده ۲۲ (سنتو) از میان فاروج می‌گذرد بخشی از مردم اقتصاد خود را از طریق فروش آجیل می‌گذرانند. در واقع آجیلی که در فاروج فروش می‌رود از محصولات خود فاروج نیست و از شهرهای دیگر برای فروش به اینجا آورده می‌شود که به همین دلیل فراوانی، به شهر آجیلی هم معروف است، که خود زیبایی و جاذبه ای برای مسافران گذری از فاروج را ایجاد کرده‌است و در سال ۱۳۸۹ به لقب پایتخت آجیل و خشکبار ایران مشهور شد. کشاورزی و دامپروری از شغلهای مهم مردمان سنتی این شهر است.