اثار تولی و تبری

معنی کلمه اثار تولی و تبری در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آثار تولی و تبری. تولی یعنی دوستی با دوستان خدا، بی شک بر اساس این اصل، انسان می تواند خود را عضو یک پیکر جامعه اسلامی بداند، با این طرز فکر، اجتماع به هم پیوسته و هماهنگ می شود، و در سایه آن می تواند استقلال و عزت خود را هماره حفظ کند؛ تبری یعنی بیزاری از دشمنان خدا، حوزه اسلام در صورتی مصون از آفات می ماند که با بیگانگان روابطی محدود داشته باشد و گرنه باعث نفوذ آنان در پیکره شده و وحدت مسلمانان را شکسته و آنها را به کفر و فساد، سوق داده و ذخائر طبیعی را به یغما می برند.
ارگانیزم بدن آدمی بر هماهنگی و پیوستگی بنا شده است. از یک طرف با این هماهنگی برای نیازهای درونی پاسخ موافق و همراه، دارد و از سوی دیگر به دفاع از تجاوز دشمن خارجی بر می خیزد و نظام پیوسته تن را از هر خطر حفظ می کند.گلبول های سفید خون، در برابر دشمن حالت دفاعی دارند، همین که هجوم عوامل بیگانه و میکرب های زیانمند را مشاهده کردند، سنگر می بندند، و از پای نمی نشینند تا دشمن را نابود کنند و یا خود کشته شوند.این وحدت در جبهه گیری و هماهنگی و پیوستگی، جزء نظام آفرینش است و هیچ اجتماعی از این اصل، فارغ نیست. مسلمان نیز، باید بداند که عضو جامعه اسلامی و جزئی است از این کل و این، خواه و ناخواه شرایط و حدودی را ایجاب می کند.روابط دوستانه و صمیمانه مسلمان با مسلمان دیگر باید در حد و در خور عضویت در یک پیکر و جزئیت در یک کل، باشد نیز روابط عضو پیکر اسلامی، با دیگر اعضا آن و با اعضاء پیکر غیر اسلامی، باید به گونه یی باشد که به وحدت و استقلال جامعه اسلامی آسیبی وارد نسازد. (به کتاب ولاء ها و ولایتها مراجعه شود.)ملت های زنده و بیدار نیز، هماره از این اصل پیروی می کنند و دوست و دشمن را با یک چشم نمی نگرند. یک انسان روشن، آگاه متعهد و مسؤول، نمی تواند در ظاهر با خدا باشد و در باطن با طاغوت و عوامل طاغوتی. از یک سو، دوستی امام حسین (علیه السّلام) را در دل بپرورد و از آن دم بزند و از دیگر سو، با یزید و عوامل یزید کنار آید، تنها ابو هریره ها، می توانند هم بر سفره معاویه بنشینند و هم در نماز حضرت علی (علیه السّلام) حاضر شوند.
دو اصل اساسی تولی و تبری
به طور کلی، ملت های آگاه و انسان های روشن، روش خود را نسبت به دوست و دشمن روشن می کنند و این روش مبتنی بر دو اصل اساسی است:
← دوستی با هم کیشان
گرچه تمام مکتبها و احزاب و ادیان، برای خود، نوعی تولی و تبری دارند، ولی اسلام بهترین را داراست و آن را با ایمان، عقیده و عمل آمیخته است تا استوارتر و سازنده تر باشد. اینک از چشم انداز ویژه ای این دو اصل را بررسی می کنیم.تولی یعنی دوستی با دوستان خدا، و پذیرش «ولایت امر» و رهبری رهبران پاک خدا.بی شک بر اساس این اصل، انسان می تواند خود را عضو یک پیکر (جامعه اسلامی) بداند، با این طرز فکر، اجتماع به هم پیوسته و هماهنگ می شود، و در سایه آن می تواند استقلال و عزت خود را هماره حفظ کند.قرآن کریم می فرماید: «و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر؛
توبه/سوره۹، آیه۷۱.
...

جملاتی از کاربرد کلمه اثار تولی و تبری

نادر با برابر کردن شیعه و سنّی، و زدودن آیین‌های تولی و تبری شیعیان به منظور سست کردن پایه‌های ایدئولوژیک صفویه، روح پردازش حرکت‌های جمعی را از مردم گرفت.
برای نشان دادن این نظریه، استفان مامفورد مثالی از سیاه بودن همه زاغ‌ها ارائه می‌دهد. بر اساس نظریه آرمسترانگ، تولی و درتسکه، به‌جای این‌که با تک‌تک کلاغ‌ها رابطه‌ای وجود داشته باشد، رابطه‌ای ضروری بین کلاغ‌های کل و سیاهی وجود دارد. این اجازه می‌دهد تا قوانین طبیعت را توضیح دهیم که مثال زده نشده‌اند. مامفورد نمونه پرکاربرد پرنده موآ را ذکر می‌کند: «فرض می‌شود که هر پرنده از این گونه منقرض‌شده در سنین جوانی مرده باشد، البته نه به‌دلیل ساختار ژنتیکی، بلکه به‌دلیل برخی ویروس‌ها.. یک پرنده می‌توانست از ویروس نجات پیدا کند و یک شکارچی در روز قبل از تولد پنجاهمین سالگردش بخورد.» بر اساس نظریه آرمسترانگ، تولی و درتسکه، چنین تصادفی قانون طبیعت نخواهد بود.
شیخیه اصول دین را منحصر در چهار اصل توحید، نبوت، امامت و تولی و تبری یا به عبارت دیگر معرفت مجتهد جامع‌الشرایط می‌دانند
ساقی خاص روحی، در ده می صبوحی اللیل قد تولی و البدر فی‌التواری