معنی کلمه اتمام حجت انبیاء با بنی اسرائیل در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] اتمام حجت انبیاء با بنی اسرائیل (قرآن). خداوند پیامبرانی به سوی بنی اسرائیل فرستاد تا با آن ها اتمام حجت کنند. بسیاری از بنی اسرائیل در عین تمام شدن حجت بر آنان از سوی پیامبران راه تجاوز از حق و اسراف را در پیش گرفتند.من اجل ذلک کتبنا علی بنی اسرءیل... ولقد جآءتهم رسلنا بالبینـت ثم ان کثیرا منهم بعد ذلک فی الارض لمسرفون.
جملاتی از کاربرد کلمه اتمام حجت انبیاء با بنی اسرائیل
برخی از محققان جدید تاریخ برآنند که ذوالکفل از بنی اسرائیل نیست و افکار و مواعظ و معتقدات او با بنی اسرائیل مخالف بوده و آن را منسوب به یکی از قبائل عرب گمان برده و نبوت او را نیز انکار کنند. نام مردی از بنی اسرائیل که حریص به محرمات بود لکن سپس توبه کرد و گفت والله لااعصی الله ابداً و قضا را همان شب وفات یافت و صباح این جمله را بر در خانه او نوشته دیدند که: «ان الله قد غفر لذی الکفل».
«سرخپوستان هیچ شباهتی جز شکل و شمایل با انسان ندارند. از آنجائی که طبیعتاً نادان، حقیر و پست هستند، ذهنشان برای آموزش مغزی و بدنشان برای کارهای جسمی بی اندازه ناتوان است. خدا ما را فرستادهاست که آنها را نابود کنیم؛ همانطور که با بنی اسرائیل از قبایل مشابه کرد.»
وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ آن عهد و پیمان که با بنی اسرائیل رفت و در تحصیل این خصال پسندیده و تعظیم شرائط درین معظم آن در آیت مذکور است.
این گروه بعداً با بنی اسرائیل ادغام شد و آیین یهوه را در کنعان همراه با ایده یکتاپرستی/تکپرستی که احتمالاً با الهام از اصلاحات مذهبی فرعون آخناتون بود، معرفی کرد. زمانی که در اسرائیل، «فرقه یهوه» جایگزین فرقه خدای کنعانی ال (خدا) شد و این دو خدا در ذهنیت دینی اسرائیل یکی شدند. این گروه از مهاجران بعداً قبیله لاوی را تشکیل دادند. فریدمن استدلال میکند که این موضوع برای شکلگیری توحید حیاتی بود.