آتش پرستی. آتش پرستی یا آگنی هورتی ( अग्निहोत्र در لغت به معنی پرستاری از آتش ) یکی از آداب و رسوم مذهبی هند باستان است که در دین ودایی جایگاه ویژه ای دارد. آگنی هورتا در زمان طلوع و غروب آفتاب به نیت پاک سازی روان انجام می گیرد. در آگنی هورتا، نمازگزار نخست خود را با آب پاک می ساخت، آن گاه در برابر آتش مقدس ایستاده، سرودها و نیایش های آتش را می خواند. گاهی نمازگزاران تمام شب را در برابر آتش می ایستادند و به سرود خواندن مشغول بودند که به آن آگنی سایانا گفته می شد. قربانی کردن در برابر آتش نیز که هم در وداها و هم در اوستا ریشه دارد در سانسکریت، آگنی ستومه نامیده می شد. آتش پرستی عنوانی است که به زرتشتیان داده اند، از آنجا که بیشتر نیایش ها در آیین زرتشت در حضور آتش انجام می گیرد و آن ها معتقدند که آتش واسطه اهورایی بین انسان و اهورامزدا است که چنین چیزی حقیقت ندارد و زرتشتیان آتش پرست نبوده اند تنها به آن به عنوان یکی از عناصر طبیعت احترام نهادند . نماد بالای آتشکده ها با جملات اهورامزدا نوشته شده است به همین دلیل غیر زرتشتیان از جمله مسلمانان از دیرباز آنان را در زمرهٔ آتش پرستان به شمار آورده اند. زرتشتیان خود همیشه منکر عبادت آتش بوده و آن را «واسطه» عبادت خدا دانسته اند و نه «خودِ خدا» و کلمه آتش پرست به گونه ای توهین به آنان است. در دین زرتشتی نیز مانند دین ودایی، مهم ترین عنصر در تشریفات و مراسم مذهبی؛ آتش است. آتش یا آذر نمادی از نور خرد است. آتش در آسمان به سان خورشید می درخشد، در فضا چون آذرخش می فروزد، و در زمین از سایش دو چوب خشک پدید می آید. آذر در مزدیسنا یکی از بزرگ ترین داده های اهورامزدا است و میانجی میان آفریدگان و آفریدگار است و هم اوست که نیایش ها و دعاهای مردمان را به بارگاه اهوره مزدا می رساند در یسنا، چندین دفعه آتش پسر اهورامزدا خوانده شده است که در ادیان دیگر خدا را فاقد داشتن فرزند میدانند و از پنج نوع آتش نام رفته است: آتش بهرام، آتش تن مردمان و چهارپایان، آتش رستنی ها، آتش ابرها، آتش گرزمان آتش قبله زرتشتیان نیست و آنها فقط در داخل آتشکده رو به آتش مقدس که مانند پرچم می ماند می ایستند و به ستایش خدواند یکتا می پردازند. زرتشتیان به هنگام نماز رو به نور ایستاده و اهورامزدا را پرستش می کنند.
معنی کلمه اتش پرستی در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] آتش پرستی. آتَشْ پَرَسْتی، عنوانی که غیر زردشتیان به دین زردشتی داده اند. از آن جا که اهم آیینهای دینی زردشتیان در حضور آتش انجام می گیرد، از دیرباز پیروان این دین را آتش پرست به شمار آورده اند. آتش پرستی در کتابهای ادبی و تاریخی در کتابهای ادب و تاریخ فارسی و عربی آتش پرست معادل زردشتی، مجوس ، و آتش پرستی مترادف با دین زردشتی، مجوسیت است. قدمت آتش پرستی اطلاق این عنوان احتمالاً از زمانی آغاز شده است که زردشتیان به تأسیس معبد ( آتشکده ) روی آوردند (نک : آتش، آتشکده)، پیش از آن نویسندگان خارجی پرستش آتش را تنها مشخصه ممتاز این دین به شمار نیاورده اند. در میان زردشتیان ...
جملاتی از کاربرد کلمه اتش پرستی
کافر از آتش پرستی رفت و آتش را نشاند بت پرستیّ من و سوز دل بریان همان
تو از سردی کنی آتش پرستی من از گرمی به طوفان داده هستی
وگر نه تو نه هشیاری نه مستی بمانی جاودان آتش پرستی
ببین رونق گه آتش پرستی گل افشان خس و خاشاک هستی
بمن ده که آتش بهستی زنم در دین آتش پرستی زنم
بت فایز گمانم کافرستی که با آتش پرستی کرده ای خو؟
به یادش سوختم بنیاد هستی شد اکنون پیشه ام آتش پرستی
مگر هشتاد سال آتش پرستی گرفته بود پیشه جَور و مستی
در مقابل روستا، صخرهای کنده کاری شده ، قرار داشت ،که مقابلش صاف بود مردم اهالی به علت رنگ زردش به آن « ساری پیر» ( پیر زرد رنگ ) می گفتند که برای حاجت گرفتن به آن نذر می نمودند. این پیر نیز به مرور زمان و به علت عدم توجه و احتمالاً کم لطفی بعضیها تخریب شد. به نظر می رسد که آثاری از آتش پرستی و شاید زرتشتی در این صخره بود ، چرا که چراغهای زیادی در آن قرار داشت. و موقعیت آن بیشتر به معبد زرتشتان شبیه بود تا مسلمانان.اهالی بالاخص زنان ، در داخل آن چراغ روشن می نمودند تا حاجتشان را بگیرند. مقابل صاف این صخره سنگ اجازه نشستن را به اهالی می داد. از مقابل آن نیز یک نهر آبی رد می شد.
مگو پروانه زین مجنون مستی عجب دیوانه آتش پرستی
در آب افکند خویش آتش پرستی که تا در دین او ناید شکستی