معنی کلمه ابوعبدالله محمد بن ابراهیم در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] ابوعبدالله محمد بن ابراهیم (ابهام زدایی). ابوعبداللّه محمد بن ابراهیم ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • ابن متویه ابوعبداللّه محمد بن ابراهیم اصفهانی، از محدّثان قرن چهارم هجری در اصفهان• ابوعبداللّه محمد بن ابراهیم قرشی ملنجی اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن چهارم هجری• ابوعبدالله ابن عباد محمد بن ابراهیم نفزی حمیری رندی، فقیه ، خطیب و از مشاهیر صوفیه اندلس • ابوعبداللّه محمد بن ابراهیم طباطبایی، بنیانگذار خاندان آل طباطبای کوفه• عزالدین ابوعبدالله محمد بن ابراهیم آل قدامه، محمد بن ابراهیم بن عبدالله بن ابی عمر، از شخصیت های آلِ قُدامه ...
جملاتی از کاربرد کلمه ابوعبدالله محمد بن ابراهیم
شافعی نام یکی از شاخههای کیش سنی از دین اسلام است. و از مذاهب فقهی و پیرو ابوعبدالله محمد ادریس شافعی و از ائمه چهارگانه سنت و جماعت است. مذهب شافعی از محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی پیروی میکنند.
آفریغیان یا آل افریغ یا آل عراق دودمانی کهن از پادشاهان بومی و ایرانیتبار در منطقه خوارزم بودند که قریب به ۷ قرن (۳۰۵–۹۹۵ م) و از عهد باستان در آن دیار فرمانروایی میکردند. مرکز فرمانروایی آنها شهر کاث در شرق آمودریا بود. آفریغیان و دیگر خوارزمیان به زبان خوارزمی سخن میگفتند و به احتمال زیاد زرتشتی بودند. آنان تبار خود را به کیخسرو پادشاه مشهور کیانی میرساندند و «خوارزمشاه» نامیده میشدند. بنیانگذار این دودمان آفریغ نام داشته است و در طول این ۷ سده، دست کم ۲۲ تن از آن دودمان پادشاهی کردند. چهار قرن اول حکومت آفریغیان بسیار مبهم است و اطلاعات موثق درباره خوارزم برای نخستینبار در اوایل قرن هشتم ظاهر شد. پس از حمله اعراب، گهگاه نواحی همجوار خراسان و ماوراءالنهر مورد حمله تازیان واقع میشد؛ اما هیچکدام از آن تازشها به فتح آن نواحی منجر نشد. تا اینکه در سال ۷۱۲ قتیبه بن مسلم، فرمانده تازی امویان، پس از جنگ داخلی که بین شاه ازکجوار دوم و برادرش خورزاد خوارزمشاه پدید آمد، توانست تمام خوارزم را بگشاید.[ب] آفریغیان در قرن دهم هجری تابع دولت سامانی شدند. آخرین فرمانروای آفریغی ابوعبدالله محمد نام داشت که از مامون یکم آل مأمون شکست خورد و کشته شد و دودمان آفریغیان خوارزم به پایان رسید.
در سرتاسر جهان اسلام، بخصوص مناطق تأثیر یافته از اسلام ایرانی، خانقاهها وجود داشته و اکنون کم و بیش وجود دارند. از آسیای مرکزی و سراسر خاورمیانه گرفته تا شمال آفریقا و شبه قاره هند آثاری از آنها باقیمانده است. شاید بتوان گفت تأسیس خانقاهها مرهون طریقت کرامیّه و سرسلسله آن ابوعبدالله محمد ابن کرام(۲۵۵ قمری) میباشد اما سده چهارم قمری آغار به کار رسمی خانقاهها در خراسان است، اما اصطلاح «زاویه» و «رباط» از زمان خلافت اسلامی در سده اول متداول بوده و به قرارگاهها و استراحتگاههای مرزی گفته میشد. در امپراتوری عثمانی هرچند اصطلاح زاویه برای خانقاهها استفاده میشد، ولی از آن زمان به بعد بهطور عمده خانقاهها بنام «تکه» نامیده شدند.
بخشهای برجای مانده تاریخ نیشابور ابوعبدالله محمد نیشابوری معروف به الحاکم نیشابوری که عمدتاً شرح حال علمای دینی نیشابور است و به ویژه ذیلهای آن نظیر ذیل ابوالحسن عبدالغفار فارسی بنام السیاق فی التاریخ نیشابور نیز برخی گزراشهای پراکنده از روزگار غزنوی به دست میدهد.