معنی کلمه ابوالحسن محمد ابن حاج در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] اِبْن ِ حاج ، ابوالحسن ، محمد بن عبدالله تُجیبی (۵۷۴ -۶۴۱ق / ۱۱۷۸-۱۲۴۳م )، نحوی و ادیب مغربی است. او از مردم قرطبه بود و نزد گروهی که مشهورترین آنان ابن بقی و ابن حوط الله (ه م ) اند، دانش آموخت . و کسانی از جمله ابن مضاء (ه م ) به او اجازه نقل حدیث دادند و از میان شاگردان او ابوبکر بن حبیش و ابوعلی بن الناظر قابل ذکرند. شخصیت او دانشمندی مبرز، خوش خط با ظاهری آراسته بود. مدتی عهده دار شغل قضا در غرناطه و جزیرة الخضراء شد و در همین مقام به درستکاری و عدالت شهرت یافت . سیوطی دانش و فروتنی او را نیز ستوده است . وفات ابن حاج به دعوت خلیفه رشید موحدی که از ۶۳۰ تا ۶۴۰ق بر مراکش فرمان می راند به آنجا سفر کرد و تعلیم و تربیت فرزند او را به عهده گرفت و سرانجام در مراکش درگذشت . آثار ...
جملاتی از کاربرد کلمه ابوالحسن محمد ابن حاج
بعید نیست که یکی از این مبلّغان که از مردم نیشابور بود و از خدمت سامانیان به قراختاییان پیوسته بود، به نام ابوالحسن محمد الکلماتی، در تغییر دین شاهزاده شوق نقش داشته باشد و محمود کاشغری میان زبان ترکان یعنی قرلقها یا قراختاییان و ترکمنها تفاوتهایی قائل میشود.
روح جست و جوگرش آرام نگرفت و براى بهره گيرى از محضر ابوالحسن محمد بن احمدبن على اسدى ، راه يافت و از وى حديث شنيد.
481- قطب الدين ابوالحسن محمد بن الحسين بيهقى كيدرى ، ديوان امام على (ع )،تصحيح ، ترجمه ، مقدمه ، اضافات و تعليقات ابوالقاسم امامى ، چاپاول ، انتشارات اسوه ، 1373 ش . ص 370؛ و نيز ر. ك : المفردات ، ص 342.
کار مسلمان کردن این اقوام را دراویش و صوفیانی که به دشتهای آسیای میانه میرفتند و در راسخ بودن اعتقاداتشان از نظر دستگاههای مذهبی تردید وجود داشت انجام گرفت اما قراختائیان پس از اسلام آوردن به سنیان راسخ اعتقادی تبدیل شدند بعید نیست که یکی از این مبلغان که از مردم نیشابور بود از خدمت سامانیان به قراختائیان پیوسته بود. به نام ابوالحسن محمد الکلماتی در تغییر دین شاهزاده شوق نقش داشته باشد و کاشغری بین زبان ترکان یعنی قرلقها یا قراختائیان و ترکمنها تفاوتهای قائل میشود سطح فرهنگی قبایل قرلق و در نتیجه قراختائیان نسبت به ترکان غربی تر بالا بود زیرا آنها از الفبای ایغوری استفاده میکردند و خط عربی تنها به مرو توانست جای آن را در میان قراختائیان بگیرد..
690- امام سندى ، ابوالحسن محمد بن عبدالهادى حنفى ،نزيل مدينه منوره (م 1138 ق ).
ابوالحسن محمد حيدر مى گويد: به طور مستفيض (255) شنيدم ، پس از آن كه سيدابوالحسن الرضا وفات يافت ، او را در محله موسويان قم (آذر فعلى ) مدفون نمودند.يكى از فرزندانش كه بيمار شده بود داخل خانه و اطاق شد و در صندوق را باز كرد، امازنجيرها و ميخ ها را نيافت .