[ویکی فقه] اِبْن ِ رازی ، ابومحمد جعفر بن احمد بن علی قمی ، محدث و فقیه امامی در سده ۴ق /۱۰م . شیخ طوسی نام پدر وی را علی بن احمد آورده است . از جزئیات زندگی او آگاهی چندانی در دست نیست ، همین مقدار می دانیم که وی ساکن ری بوده است .
جملاتی از کاربرد کلمه ابن رازی
در ژوئن ۲۰۰۹ دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان نشانی از پیشرفت علمی صلحآمیز چهارطاقی دانشمند ایرانی را به دفتر سازمان ملل متحد در وین هدیه داد که ترکیبی از سبکهای معماری و تزئینات هخامنشی و اسلامی است. در این چهارتاقی مجسمههایی از چهار فیلسوف ایرانی خیام، ابوریحان بیرونی، زکریای رازی، و ابن سینا قرار دارند.
در مکی یا مدنی بودن سوره، اختلافاتی گزارش شدهاست. بیشتر منابع این سوره را مدنی دانستهاند و در مقابل گروهی سوره را مکی گزارش کردهاند. از این میان، جابر بن زید، عطا، عکرمه، ابنعباس و ابن عاشور، سوره را مکی گزارش کردهاند و در مقابل، ثعلبی، فخر رازی، ابنکثیر، طباطبایی و طبرسی، سوره را مدنی گزارش کردهاند. به گزارش معرفت، قرآن پژوه شیعه، این سوره بیستمین سوره نازل شده بر محمد است. در خصوص شأن نزول سوره، روایتهای مختلفی را گزارش کردهاند. سیوطی، مفسر اهل سنت در درالمنثور به ماجرای سِحر شدن پیامبر اسلام توسط لبید بن اعصم یهودی اشاره دارند. بر اساس این داستان، محمد، گروهی را برای یافتن طلسم که در چاهی انداخته شدهبود، فرستاد و پس از آن، سوره فلق نازل شد. روایات دیگری در منابع شیعه و سنی نزول این سوره را برای حفظ محمد از گزندها یا حفظ او از دشمنی از طایفه جن دانستهاند.
حسینی زنجانی در یکی از تألیفات خود به نام تفسیر سوره حمد در تفسیر آیه «اهدنا الصراط المستقیم» در پایان فصلی با عنوان تحیر علماء به دلیل نداشتن امام، در مورد فخر رازی، محمد غزالی، ابن عربی و مولوی چنین نوشتهاست که: «خلاصه این فخر رازی و آن محی الدین ابن عربی آن هم غزالی و هم چنین مولوی و امثال او، به قدری گمراهند که ضلالتشان از عمیقترین ضلالت هاست … غیر از تمسّک به امام معصوم هیچگاه به صراط مستقیم راه نخواهیم یافت»