ابن جباره مقدسی احمد بن محمد

معنی کلمه ابن جباره مقدسی احمد بن محمد در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] ابن جُباره، ابوالعباس احمد بن محمد بن عبدالولی مقدسی مرداوی، ملقب به شهاب الدین، مقری، فقیه، نحوی و مفسر سده های 7 و 8ق، بوده است.
وی فرزند یکی از علمای بزرگ حنبلی است. نسبت «مرداوی» اشاره به این نکته دارد که اصل این خاندان از قریه «مردا» در حومه نابلس بوده است. وی در فاصله سال های 647 - 649ق، احتمالاً در مردا چشم به جهان گشود و از کودکی تحت مراقبت پدرش آغاز به تحصیل کرد. وی بعد از 680ق به مصر سفر کرد و در مدت اقامت طولانی خود در آن دیار از محضر بزرگانی چون حسن راشدی، ابن نحاس و قرافی به ترتیب علوم قرائت، نحو و اصول فقه را فراگرفت. از مشایخ سایر بلاد چون خطیب مردا، کرمانی و ابن عبدالدائم نیز بهره جست و از برخی دیگر حدیث شنید، سپس حج گزارد و مدتی مجاور مکه شد. آنگاه به دمشق رفت و در صالحیه اقامت گزید و مجلس درس دائر کرد. از مهم ترین شاگردان ابن جباره که در قدس و دمشق از او بهره برده اند، می توان از شمس الدین ذهبی و علم الدین برزالی نام برد.
ابن جباره پس از ترک دمشق به حلب رفت و مدتی در آن شهر اقامت گزید و به تدریس پرداخت. از شاگردان مهم او در این دوره می توان زین الدین ابن وردی را ذکر کرد. وی با وجود اینکه علوم مختلف اسلامی را تحصیل کرده، در نحو و تفسیر نیز تألیفاتی داشت، شهرت خود را بیشتر مدیون علم قرائت بود که آن را نزد مشایخ بزرگ مصر و شام فراگرفته بود. در این فن آثار متعددی نیز تألیف نمود و شاگردانی همچون شریف احمد بن قرمی، عبدالله بن سلیمان مراکشی، عبدالرحمان بن ابی بکر کرکی، احمد بن نحله، ابوالمعالی محمد بن لبان و ابواسحاق ابراهیم بن احمد شامی تربیت کرد.
مجیرالدین می گوید که مشیخه بیت المقدس به او منتهی می شد. ابن وردی نیز از او به عنوان یک فقیه و اصولی یاد کرده است. مذهب فقهی او همچون پدرش «حنبلی» بود. ابن جباره در اواخر عمر به قدس بازگشت و سحرگاه روز یک شنبه 4 رجب 728ق همان جا بدرود حیات گفت و در جامع دمشق بر او نماز غائب خوانده شد.
علاوه بر این آثاری از قبیل شرح قصیده نونیه سخاوی در تجوید و شرح الفیه ابن معطی در نحو نیز به وی نسبت داده شده است.
کاظم موسوی بجنوردی، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ج3، ص203، چاپ دوم، تهران، 1374، مقاله به قلم احمد پاکتچی.

جملاتی از کاربرد کلمه ابن جباره مقدسی احمد بن محمد

12 - احمد بن محمد باهلى در سال 275 در بغداد درگذشت . جنازه اش را در تابوتى بهبصره آورده دفن كردند و قبه اى بر قبرش ساختند.(38)
حديث : 1 ابى رحمه اللهقال حدثنى سعد بن عبدالله عن احمد بن محمد عن ابنفضال عن ابى المغرا عن ابى بصير عن ابى عبدالله عليه السلامقال سمعته يقول من نسى سوره من القرآن مثلت له فى صوره حسنه و درجه رفيعه فاذاراها قال من انت ما احسنك ليتك لى فتقول اما تعرفنى انا سوره كذا و كذا لولم تنسنىلرفعتك الى هذه المكان
قمى در تفسير خود مى گويد: حديث كرد مرا احمد بن محمد و گفت حديث كرد مرا جعفر بنمحمد و گفت حديث كرد براى ما كثير بن عياش از ابى الجارود و او از حضرت ابى جعفر(عليه السلام ) كه در تفسير آيه (و الذين كذبوا باياتنا صم و بكم ) مى فرمود(صم ) كر هستند از هدايت ، (بكم ) و لالند از اينكه به خير لب بگشايند، (فىالظلمات ) و در ظلمتهاى كفر قرار دارند، (من يشا الله يضلله و من يشا يجعله علىصراط مستقيم ) هر كس را خدا بخواهد گمراه مى كند و هر كس را بخواهد بر طريقمستقيمش وا مى دارد. و فرمود:
23 - على بن احمد بن محمد قمى معروف به (ابن ابى جيد) (متوفى 408).
مجازات اطاعت از پيشواى ظالمى كه از جانبخداوندعزوجل نيست حديث : 1 حدثنى محمد بن موسى بنالمتوكل قال : حدثنى عبدالله بن جعفر الحميرى عن احمد بن محمد عن الحسن بن محبوب عنهشام بن سالم عن حبيب السجستانى عن ابى جعفر عليه السلامقال :قال رسول الله صلى الله عليه و آله :قال الله عزوجل لا عذبن كل رعيه فى الاسلام اطاعت اماما جائرا ليس من اللهعزوجل و ان كانت الرعيه فى اعمالها بره تقيه و لا عفون عنكل رعيه فى الاسلام اطاعت اماما هاديا من الله عزوجل و ان كانت الرعيه فى اعمالها ظالمهمسيئه .
حديث : 1 ابى رحمه الله عن سعد بن عبدالله عن احمد بن محمد عنالحسن بن محبوب عن سعد بن ابى خلف عن ابى الحسن موسى عليه السلامقال الصلوات المفروضات فى اول وقتها اذا اقيم حدودها اطيب ريحا من قضيب الاس حين يوخذمن شجره فى طيبه و ريحه و طراوته فعليكم بالوقتالاول .
حديث : 1 ابى رحمه الله قالحدثنا عبدالله بن جعفر الحميرىقال حدثنى احمد بن محمد عن الحسين بن سيف عن اخيه على عن ابيه سيف بن عميره عن الصادقجعفر بن محمد عليه السلام قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله ما من مسلميقول لا اله الا الله يرفع بها صوته فيفرغ حتى تناثرذنوبه تحت قدميه كما يتناثرورق الشجر تحتها.
و احمد بن محمد كلبى و محمد بن ف ضيل از حضرت رضا (عليه السّلام ) و بطريقى كهاسم نبرده ، از موسى بن جعفر (عليه السّلام )، و از زيد بن على ، و از محمد بن حنفيه و ازسلمان فارسى و از ابى سعيد خدرى و اسماعيل سدى روايت كرده اند كه همگى گفته اند:منظور از (من عنده علم الكتاب ) در آيه (قل كفى باللّه شهيدا بينى و بينكم و من عندهعلم الكتاب ) على بن ابى طالب (عليه السّلام ) است .
حديث : 1 حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنهقال حدثنى محمد بن الحسن الصفار عن احمد بن محمد عن الحسين بن سعيد عن محمد بن ابىعمير قال حدثنى غير واحد عن ابيث عبدالله عليه السلامقال من اعان على قتل مومن بشطر كلمه جاء يوم القيامه بين عينيه مكتوب ايس من رحمه اللهعزوجل .
حديث : 1 ابى رحمه اللهقال حدثنى سعد بن عبدالله عن احمد بن محمد عن ابيه عن ابن المغيره عن الحلبى عن ابىعبدالله عليه السلام قال من قرا بعد الجمعه حين ينصرف الحمد مره وقل هو الله احد سبعا و قل اعوذ برب الفلق سبعا وقل اعوذ برب الناس سبعا و آيه الكرسى و آيه السرخه و آخر براه (لقفد جاء كمرسول من انفسكم الايه ) كانت له كفاره ما بين الجمعه الى الجمعه .